AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.042

toppa upp med vilken olja? N55

sx
172
sx3
335i E92 -11
Idag varnade bilen för låg nivå.. vet inte vad för olja verkstaden använt..
Vilken olja bör/kan jag fylla upp med? Gärna nått från macken :)

2011 335i med N55
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det skall vara bmw spec BMW Longlife 0-1 eller BMW Longlife 0-4. Vilket märke för topping har ingen betydelse bara det är rätt spec. Här är en bra sida att kolla vilken olja du skall använda. Länk

/Peter
sx
172
sx3
335i E92 -11
Tackar,

Åkte förbi Mekonomen idag och köpte en Castrol Edge FST 5w-30, eller vad den nu heter.. den var LL04 klassad åtminståne..
1L för 230kr gjorde att jag kände mig lätt rånbögmördad, helt sjukt att dom kan ta sådana priser egentligen ??? Man får ju exakt samma produkt för 70-75kr i tyskland.

Nåja, nöden har ingen lag men det blir nog en beställning så man har nån flaska eller två liggandes..
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
230:-?! det var det j*vligaste..samma pris bmw tar per liter för den Castrol Edge 0w-30 dom häller i bilarna...

Har tänkt att själv serva bilen i fortsättningen fick rådet av en erkänd oljeguru att hälla i Mobil1 New Life 0w-40, LL01 klassad. Främst för att det är en "riktig" helsyntet som inte har någon inblandning utav högraffinerad mineralolja (finns andra trådar som avhandlar detta) men även pga den lite högre viskositeten vid varm så ska inte motorn ta lika mycket olja mellan servicearna.
Kommer dock att lämna in för tändstiftsbyten samt byet utav bromsvätskan och fortsätta göra fordonskontrollen hos BMW.

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.