AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
828

Byte av tändkablar

Är det svårt att byta tändkablar? Har nu hört från olika håll att när bilen börjar hacka i låga varv så kan det mycket väl vara tändkablarna som behöver bytas. Sa det även igår på motorjournalen när de testade en Miata. Ilband kan bilen vara svårstartad och när jag drar på i 2:an och 3:an så drar den bitvis. Micro har en hel sats för 280.- kan det vara ok? Är det något annat jag bör byta samtidigt?
//Johan
Det är en 316 -89
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Låter billigt! Byt fördelarlock och rotor när du ändå håller på. Stiften, när är dom bytta senast?

/Kristian
Är det några konstigheter för en normalhändig som jag att byta detta? Vet ej när stiften är bytta men det är ju enkelt gjort. Den drar strax över 0.84 litern så det kännetecknar ju en dålig tändning. Får väl bli en garage-helg då då.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Att byta tändkablar är nog det enklaste du kan göra på en bilmotor! Fördelarlocket och rotorn kommer som god tvåa på listan...
Ska inte vara några problem, lycka till!

/Kristian
Bj
143
Bjarne
525i -91
Som tidigare sagts så är det inga problem att byta tändkablar bara man får rätt längd. På M40 motorn så är det lite mer jobb att byta fördelarlocket eftersom det sitter under lite kåpor mm i framkant på toppen. Sen att fördelarlocket kostar en hel del (750 kr på motornord) till dessa motorer gör att man inte byter det på chans.
Ok, tack ska ni ha. Jag byter tändkablarna sen får jag se om det räcker.
Mh
70
Mhm
E30 318is 16v
Varning!!

Byt ej till Micros tändkablar!

Jag har precis bytt till "riktiga" kablar, Bosch, från Mickro. Deras kablar har troligen kostat mig en halv katalysator. Köp riktiga kablar om du vill ha nya. Du kan ju enkelt testa om de är någerlunda hela genom att mäta upp deras motstånd. Det skall vara ca. 6kOhm.

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.