|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
| Vad är det för dyrare servicekostnader du syftar på med tätare oljebyte vilka intervall syftar du på? | |
|
Här har du en länk. Länk Man kan vända å vrida det hur man vill beroende på om man är för eller emot etanol. Jag var mest intresserad av påstådda motorskador å oljebytesintervall. Så vad hände med E36 som visade så mycket i ditt test, den "rasade" helt eller? |
|
|
Jag var "tvingad" att bruka en V70 2.0F när dom kom och enligt instruktionsboken till den skulle den i princip servas dubbelt så ofta om den kördes på etanol jämfört med om den kördes på bensin. Kommer tyvärr inte ihåg exakta intervaller. Körde man den på E85 var den grymt törstig så det tröttnade man på snabbt. Frågan är väl hur många etanolbilar som verkligen körs på E85 idag? |
|
| Inte så många idag pga priset, folk bryr sig inte om miljön eller om det drar mer bara det är billigare totalt och nu har de ju höjt priset tyvärr och soppan blivit billigare. | |
|
Jag kör fortfarande och har gjort i över tio år och en bra bit över tiotusen mil. Byter olja vår och höst, som tidigare. Många hemmatrimmare kör E85 med väldigt gott resultat men de är en försvinnande liten mängd i det stora hela. I övrigt är det som delorian säger. Det är mycket miljösnack men när det väl kommer till kritan är det plånboken som styr. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ja den artikeln svara verkligen på alla mina påståenden....hahaha. Fanns verkligen mängder av faktafel i den. Om Du delorian verkligen hade läst mina länkar (vilket Du uppenbarligen unvikit) så har Du själv skippat Din egen länk. 1) i USA har inte mackarna uppgraderats i den utsträckningen Din artikel beskriver pga att "paybacken" på Etanol inte motsvarar de merkostnader en ombyggnad kräver. 2) Etanol skita ner mer än Bensin pga tillverkningen och inte mätt vid avgassystemet. Eftersom hela cykeln inte presenteras när man jämför miljöpåverkans effekter mellan bensin vs etanol så är Etanolen vinnare,men inte när det hela räknas in !! 3) Ägar-Ekonomin för gemene bilägare till flexibel bilar är betydligt sämre än för ägare till bensin,diesel ägare. 70% lägre energi innehåll gör inte förbrukningen lägre eller = med !! Precis som GE skriver körs de flesta flexifuel bilat på...just bensin istället. Anledningarna är 3st... -Mindre förbrukning. -Färre service intervaller. -Mindre krångel. 4) Vid trimning nås fördelar med "överladdning" då Etanol innehåller en syre-molekyl. Men hur ofta skruvas det i tävlingsmotorer vs motorer för standardbilar ? Skulle kunna räkna upp massor av grejor som ligger Etanolen till last,men det kvittar här tydligen? |
|
|
Jag läste dom amerikanska sidor bla, läste du min? Hur gick det med E36an? Vad är det för längre serviceintervaller du syftar på? |
|
|
I det stora hela är det nog som Alex84 skriver! Etanolen är inte någon miljöjesus som kan frälsa oss från utsläppen vid bilkörning med förbränningsmotorer. Tittar man på hela cykeln från tillverkning till förbränning, är Etanolframställningen en ren "minusaffär" då det går åt mer energi att ta fram produkten än vad den levererar vid användning i bilarna! Länk Att det blir lite mindre utsläpp vid avgasröret är tyvärr det som de flesta verkar stirra sig blinda på - och man blundar även för diverse "nya" farliga gaser som bildas vid förbränningen i förhållande till ren bensin: Länk Länk Etanolvurmandet är främst en ren (jordbruks-)politisk fråga där man sätter det nationella jordbruket främst - att vi i Sverige importerar merparten av etanolen från sydamerika är effekten av att man hoppades på att svenska jordbrukare skulle börja producera grödor som man kunde göra etanol av i stora mängder, tanken var att man i början skulle importera etanolen för att sedan få igång storskalig produktion nationellt - så blev det dock inte riktigt! Miljardsatsningar på fabriker har slösats bort... Länk Alex84, energiinnehållet är väl ändå ca 70% i etanol i förhållande till bensin! Dock kan man ta igen någon procent i bilar som har bra styrsystem och klarar att reglera tändningen för att utnyttja det lite högre oktantalet i etanolen. Summa summarum är etanolen en återvändsgränd miljömässigt som kostar mycket pengar i det stora hela. Att etanolen dessutom riskerar att orsaka dyra skador i motorerna är ytterligare en negativ faktor... Det jag har fått mig till livs är att blandning av bensin/etanol och skifte mellan olika drivmedel "ren bensin" - E5/E10 - E85, är det som orsakar mest problem med olika utfällningar och avlagringar. Det verkar som problemen är mindre om man håller sig till enbart ren bensin eller E85. Detta har jag dock ingen skriftlig källa till utan har kommit via personer som borde veta vad de pratar om. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det är 70% energi i Etanolet mot Bensin ,kanske jag inte fick fram detta ;) Rent teoretiskt 26% som skall kompensera priser vid pump. Förövrigt tycker jag att marknaden (bilägare) i Sverige och för den delen USA tydligt avspeglar vad den tycker om Etanolet. Några kompisar till mej har "konverterat" tillbaka till Bensin efter att ha krånglat med Etanolet. Framtiden heter El och hindret där är distributions kedjan tillika framställningen,inte bilarna. |
|
|
Och så slipper vi byta bränslepump å filter, det är kanon. Synd bara att de flesta elbilarna är dyra å fula annars hade jag lätt köpt en. |
|
|
Ja det där är riktigt att etanol är en återvändsgränd bränslemässigt. Men det är även bensin och diesel. Det enda bränsle till förbränningsmotorer som är "framtidssäkert" är enligt mig väte. El är mycket troligt framtiden men än så länge är batterierna problem, och även där kan man ibland räkna förbränningsmotorer som miljövänligare beroende på hur man tittar och vilken typ av motor det gäller. Men nu har vi svävat tämligen långt bort från trådens huvudämne. Jag säger fortfarande att det är skrämselpropaganda att slangar/pumpar/packningar skulle ta stryk av etanolen. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.