|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Med andra ord det finns inget bolag som inte kör med 5% | |
|
Observera ordet "KAN" - dvs. på vissa stationer är det upp till 5% inblandning i 98 oktaniga bensinen och på andar stationer är det ingen etanol i 98 oktaniga bensinen. Det hela verkar bero på varifrån (vilken depå) de tar sin bensin. När E10 kommer, lär dock all 98 oktanig bensin få 5% etanol... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Intressant att Ingo är svavelfritt. Står i instruktionsboken att man bör tanka svavelfritt eller så lite som möjligt :P OKQ8 har svavel, men det lät som små mängder. Kan inte kolla atm. |
|
|
Första värdet är svenska kraven, Högra OKQ8:as TYPDATA Svensk Standard SS 15 54 22 OKQ8 Bensin 95/98 Densitet, 15°C, kg/m³ - 745 Knackningsvärde, Oktantal, RON 95 min 95/98 Oktantal, MON 85 min 85/87,5 Destillation, E100, volym %, sommar 47 – 71 <65 E100, volym %, vinter 50 – 71 <65 E150, volym % min 75 90 Slutkokpunkt, °C max 205 190 Blyhalt, mg / liter max 5 < 1 Svavelhalt, mg / liter max 10 < 10 Mangan, mg/liter Max 6,0 Ingen tillsatt Mangan Olefinhalt, volym % max 13,0 5 – 8 Aromathalt, volym % max 35.0 <35 Bensenhalt, volym % max 1,0 0,6 Fosforhalt, mg / liter ej mätbar < 1 Hartstal, mg / 100 ml - < 1 Utseende - Klar o blank Ångtryck, kPa sommar 45 – 70 <70 vinter 65 – 95 <95 Syre, vikt % max 2,7 0 – 2,7 + Goda startegenskaper både sommar och vinter Lågt hartstal och låg slutkokpunkt för en renare motor Innehåller en rengörande tillsats för att hålla din motor ren. |
|
|
Hade en gång i tiden en Volvo 960 som jag etanolkonverterade och körde med i drygt tio års tid och ca 16000 mil utan bekymmer. Vid den tiden var Volvo väldigt skeptiska till att godkänna sina motorer för E10 så jag frågade vad som skiljde mellan de bilar som såldes i europa och i Brasilien (E22) och fick till svar att de går på samma spec. //David |
|
|
Nybbe_gefie Om det verkligen var skadligt att köra på låg blandning etanol så hade det definitift visat sig under de 16 000 milen. |
|
|
Hartser fäller ut i bensin och fastnar i tank och ledningar, slangar, pump, insprutare. Hartser är ofta väldigt lösliga i etanol. Ponera att vid 5% etanol sitter hartser kvar, i tank och ledningar, men vid 10% lossnar dem och fäller ut. Ponera att vid 0% etanol sitter hartser kvar, i tank och ledningar, men vid 5-10% lossnar dem och fäller ut. Etanolen innehöll förr, för höga halter av sulfat. Sulfater löser ut i bensinen och skadar bränslepump, injektorer. Här finns orsaksamband. Rent kemiskt, reagerar etanol med syre och oxideras till acetaldehyd + mer syre, ger ättiksyra. Etanol och svavel, svavel och syre kan bilda mycket korrosiva föreningar, vid höga temperaturer. Etanol försvagar slangar, genom att lösa ut diverse mjukgörare, svavel och troligen andra komponenter. Om man tankar ömsom etanolblandad e85 bensin, 95 oktanig så har man en ond cirkel. Häller för övrigt en deciliter 2 takt olja i bensinen emellanåt, för att smörja spridarna. Funkar bra. Har gjort så i många år. Förr slog jag i en liter disel emellanåt. |
|
| Det där är en skröna att etanol skulle lösa upp slangar. | |
|
Etanol vs miljön... Länk Etanol vs skador på delar mm.... Länk Så Asken har alldeles rätt att komponenter av plaster,gummin och olika legeringar faktiskt tar skada av Etanolen i bränslet !!! Tack vare den syremolekylen som redan finns med i Etanol så skapas olika former av oxidationer som reagerar aktivt mot dessa material. Så tyvärr "delorian" har Du fel att det skulle vara myter ;) |
|
|
Etanol vs Ekonomi..... Länk |
|
|
Samlade problem med Etanolet.... Länk Vilka fordon som klarar upp till 15% inblandning av Etanol.... Länk |
|
| Tack, jag gillar sådana här artiklar. :) | |
|
delorian: För att de har lite insmygna faktafel menar du ;) Jag tror nog att om det hade varit så hemskt så hade mina slangar/pumpar/packningar efter mer än tio år av etanol försvunnit helt vid det här laget. Jag har kört både M20 och M50 på 100% E85 utan problem. (Förutom då de hade blandat i fel saker för en herrans massa år sedan som ställde till det för ventilerna) I alla tabeller över skadlighet mot diverse material jag sett så har etanol alltid legat bättre till än bensin. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det hade visat sig sig vid det här laget ja. Och anledningen till att det ofta börjar läcka i en gammal bil är precis som det sagts hartser som löses upp ofta i en redan sprucken slang och det börjar då läcka. Johan E du tänker på rosa klegget som det var problem med för en herrans masas år sedan. Man kan ju göra ett eget test, tag en burk med e85 och en med bensin slänga ned lite papper, kartong, plast, plast och gummislangar och se vad som löses upp. Har sett ett sådant test det var intressant. Jag kommer inte bry mig om jag måste tanka E15 jag kommer tanka på som vanligt, brukar köra några extra liter i en tank ett par ggr per år för att hålla lite extra rent. |
|
| Du har fortfarande fel delorian ;) | |
|
Fel som i vadå? Att du inte gillar etanol för fem öre har inte undått mig. |
|
|
delorian: Japp, det var det rosa klegget jag tänkte på. Alex: Det går att vinkla sin åsikt med hjälp av nätet åt vilket håll man så vill. Det finns lobbyister i alla läger. Men har du några egenupplevda erfarenheter eller har du läst dig till de där "kunskaperna"? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Men lägg upp några saker som säger att Etanolen "inte orsakar skador" här istället för att bara enl "eget tycke" bara hävda trådens och mitt motstycke. Ni båda motsäger inte bara en stor bransch utan väldigt många ägare son bevisligen har och haft problem med etanol bränslet. Ni kan inte ha undgått att bla Ford i SVT även erkänt att man måste förkorta olje bytet rejält för att motverka motorskador ! Varför var BMW så kritiska mot Etanolen? Att man fick backa nästan omgående från detta var inget annat än politiskt tryck från EU. De länkar jag la in här ovan tidigare är bla från av USA godkända institut avseende den påverkan Etanolet har på Miljön,Infrastrukturen,Ekonomin samt Motorer etc. Detta gäller en ökning från 5% till 15% inblandning av Etanol och inte E85 som tämligen inte är snällare mot något av ovanstående bränsle effekter. |
|
|
Volvo har ju sina V50 - V70 de snurrar ju på med etanol. Låter lite konstigt att de skulle tillverka bilar avsedda för bränsle som orsakar motorskador. Om vi bortser från länkarna. Hur förklarar du att folk har kört över 10k på e85 i konverterade bilar, borde inte bilarna i brasilien rasat vid det här laget? |
|
|
Jo dom rasar om man läser lite mer ingående om Etanolen. Och jo bilarna som åkt 10k eller mer är inte i bästa skick,och som oftast framkommer sällan hur oljeförbrukningen är eller bränsle förbrukningen är ! Jag har provat konvertera på en 94ans E36 325. Inte direkt bra resultat kan sägas,provet gjordes för 10 år sedan Btw. Efter detta övertygade jag om de negativa med etanol som bilbränsle. Oavsett bilmärke Du refererar till är konsekvenserna de samma. Du tankar ofta och bilen servas ofta !! Likväl innebär det inget nyttigare för vare sej miljön eller motorn respektive plånbok. Vi återvänder till landet Brasilien där konsekvenserna förutom samma problem med motorerna att arealer avsedda för spannmål upptas av grödor för bränsle. Varför är Brasilien Sveriges främsta källa till Etanol ? Titta på utsläppsregler,fattigdom mm så finns svaret där...no futher comments... Att Etanolen skulle göra gott för klimatet är löjligt. Ökad bränsle förbrukning (trots lägre utsläpp),ökad olje konsumtion (service),skitigare raffinering,mindre odlingsarealer för matproduktion. Och sist så är vårat klimat inte passande när temperaturen vintertid orsakar startproblem mm även för sk konverterade bilar. Väntar med spänning på några artiklar Du kan länka till där Etanolen är bra för bilar,miljön och ekonomin !! Inga Flashback forums inlägg utan från institut som är godkända i forsknings synpunkt (opartiska/opolitiska). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.