|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| De flesta här byter ju olja var 500e mil så intervallet är knappast ett problem. | |
|
Stämmer bra Asken att Etanolet är en kraftig rengörare :) Ur den aspekten kan man tycka att det borde vara positivt men sett till vilka legeringar som finns i en bilmotor så är denna rengöring inte alltid godartad. Som exempel kan jag ur egen erfarenhet såklart ;) nämna det jag erfarit av Etanolet och möte med olika legeringar... Båda mina söner ägde varsin Gilera H@K EU moped. Dessa båda kördes på sedvanlig 95 + 2T med 3% inblandning. Den ena trimmad och den andra original. Eftersom båda ställdes undan från november till april så va båda svåra att väcka liv i på våren innan jag tömde flottörhuset på soppan som va kvar från tidigare vill säga. Det som va kvar liknade mer mjölk än bensin. Aluminiumet och dito magnesium legeringar löstes upp under Vinter vilan tydligen och den blandningen va ingen starter direkt. Varför jag tror eller dragit slutsatsen att E10 bränslet är boven i dramat beror på att jag köpte V-Power de sista åren grabbarna brukade dessa tingestar. Som ett test vill säga och eftersom det va 2 lika så provade jag uppstart av den ena direkt och skruvad bort flottörhuset på den andra efterkommande säsong. Resultatet då? Start på 3e kicken och ingen mjölk sörja i flottörhuset. Eftersom lagren i en bil består av sk mjuka legeringar som bly, brons,aluminium mm och dessa inte mår bra av Etanol tydligen så är min uppfattning av skadorna etanolet orsakar solklar. |
|
| E10 är inte lanserat än i Sverige så det kan ju inte vara orsaken till mopparnas problem. | |
|
Har man Brons i lagren? |
|
| Alex84 brukade du köra ksprit i moppen /bilen? | |
|
Sorry GE menar 95 oktan (kan vara upp till 10% av etanol) Sen kan det inte bero på annat än valet av bensinen. Vad annars? |
|
|
För dej delorian Länk |
|
| Länk | |
|
Som GE skriver är E10 inte införd ännu - kommer att skyltas upp tydligt på pumparna om/när det kommer! Dagens bensin har dålig lagringsbeständighet och har man inte tömt förgasare etc. under vinterförvaring, får man ofta problem med att munstycken sätter igen sig/ärgar (mässing) och att det blir olika utfällningar av harts och annat guck som ställer till problem! I fallet med mopederna tror jag inte att det har med etanolen att göra! Däremot fungerar etanol dåligt ihop med tvåtaktsolja, varför jag personligen skulle köra på 98 oktan före 95, då 98 oktanig bensin ofta inte innehåller etanol alls. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enl senaste ss dokumentet från 2014 gäller samma regler för 98 som 95,dvs upp till 10% inblandad etanol tillåten. Gällde även från 2011 att upp till 5% tillåten i 98 oktan. Absolut att sprit och ev 2T inte synkar bra. Därmed också motoroljor. Enl SS standard dokumenten har man inget krav på harts halten,men okq8 har satt krav om jag minns rätt på under 0.5% |
|
| Ja precis, det finns ingen svensk bensin idag som innehåller mer än 5% etanol. | |
| Dvs, det är tillåtet med 10% men den bensinen är inte införd i Sverige än. | |
|
Jag kör min moped på e85 också. :) En gammal sjuttiotalare. Man får ju såklart välja olja som är kompatibel med bränslet. Den går lika bra nu som för fem år sedan och jag har skruvat isär den ett flertal gånger för att kolla hur den mår invändigt då "alla" säger att saker går sönder med etanol. Inget har hänt. I vintras testade jag dessutom kallstartegenskaperna. Jag lät den stå ute i ~-20 i runt åtta, nio timmar och provade sedan att starta. Det gick fint det med. För övrigt så mår ju inte motorolja jättebra av bensin heller. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vilka tvåtaktsoljor är kompatibla med Etanol (E85)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör med en olja från Klotz just nu. Minns inte vad den heter då det var flera år sen jag köpte den. Edit: Den här är det nog KL-200 Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Sist jag hörde nått var att iaf Shell hade 55 etanol i 95 och ingen i 98 oktan men 10% är pågång i 95. Vet ej när men det är info från Sommaren 14. Enklast och bäst 2-taktsolja är utombordaroljan. Mvh Asken |
|
|
"Enklast och bäst 2-taktsolja är utombordaroljan." Inte i E85. Det blandar sig inte. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Aha, missade det läste för bensin med E85 iblandat... Mvh Asken |
|
|
FYi, OKQ8 och tanka har "upp till 5%" Etanol i både 95 och 98 oktan. Kanske knappt lönt o köpa 98 för mig då. 1kr dyrare! sjukt. |
|
|
Statoil blandar sedan 2003 in 5 % etanol i miles 95 bensin och 5 % RME i miles diesel. Låginblandning med max 5 % etanol kan även finnas i vår miles 98. // Källa - Statoil.se Ingo Bensin 95 oktan är svavelfri och innehåller 5% etanol. // Källa - Ingo.se Shell/ST1 Blyfri 95 Vår bensin har 5 procent etanoliblandning och innehåller ett renhållande additiv. Inblandningen av förnyelsebar och hållbar bioetanol bidrar till ett minskat utsläpp av fossil CO2. Bensinens renhållande egenskaper ger god körbarhet och bibehållet låga avgasutsläpp. Tack vare att bensinen innehåller alkohol (etanol) blir användningen av K-sprit överflödig. Bensinen uppfyller högsta miljöklass (Mk1). // Källa - Shell.se Preem Den 95-oktaniga bensinen innehåller max fem procent etanol - ett förnyelsebart bränsle - vilket ger en besparing av växthusgaser. Den 98-oktaniga bensinen kan innehålla upp till fem procent etanol. // Källa - Preem.se Qstar Våra standardprodukter bensin och diesel säljs med 5 % inblandning av förnyelsebart bränsle. 95 Bensinen innehåller etanol (max 5 %) som är ett förnyelsebart bränsle. 98 Bensinen kan innehålla upp till 5 % etanol men säljs oftast utan inblandning. // Källa - qstar.se ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.