AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.951

Etanol i dagens bensin, tips hur man förlänger livslängden på soppapumpen mm.

Sida 1 av 4
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Snart kommer 95-oktanig bensin innehålla 10% etanol istället för idag 5%.

Etanolen torkar ut packningar och liknande samt förhindrar smörjning som den gamla blyade bensinen..

Fick tipset från min verkstad efter att M73ans pump havererat.

Det man gör är att köpa 2-takts utombordarolja och slår en kapsyl i tanken var 10000km eller en gång i kvartalet.

Det ser till att rätt smörnjning når pump och andra delar vitala för bilen.

Mvh
Asken
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är bara överdriven skrämselpropaganda.

///BMW - Was sonst!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vi har inte haft blyad bensin på 20 år i Sverige. På vad sätt skulle en ökning från 5 till 10% etanol påverka bensinpumpar som är beroende av blyad bensin?
Tvåtaktsolja i katalysatorn låter också som en toppenidé.

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Etanolen torkar ut, den mängden olja är inte påverkande för kat eller lambda mm.

Bliar med blyad bensin köper blyersättning, detta gäller modernare bilar.

Var och en är frivillig att göra som de vill.

Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte en ny bensinpump som rasat heller utan en 16 år gammal

-------
//Lövet
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Allt handlar om förebyggande åtgärder, soppapumpen var 3 år gammal...

Asken
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag har kört med min pump på enbart E85 i över ett decennium så du hade troligen bara otur med pumpen.
Etanolen tvättar bort avlagringar från bensinen, därav kan packningar och slangar börja läcka med etanol. I princip alla plaster/gummisorter som tål bensin tål etanol då etanolen tvärt emot är snällare mot dessa material.

///BMW - Was sonst!
Hej,

Om Askens recept räcker till, vet jag inget om. Men varför inte? Fast det verkar handla om nästan homeopatiska mängder.

Vad gäller etanols skadlighet, får man som vanligt tänka enligt sentensen "Det finns inga giftiga ämnen, bara giftiga doser."

Fem procent alkohol kan bilar i allmänhet uppenbarligen leva med. Men E85 har visat sig bli för mycket för flera bilmärken. Så var går gränsen? Jag kan mycket väl tänka mig att vi rör oss på en glidande skala, där alkoholens uttorkande effekt märks allt mer med ökande inblandning. I värsta fall skulle det t o m kunna finnas ett "hack" i kurvan, så att uttorkningseffekten stegras betydligt brantare fr o m en viss koncentration.

En viss ödmjukhet inför betydelsen av antalet procents inblandning kan vara klädsam med tanke på hur en liten skillnad i inblandningen av RME i diesel hos olika leverantörer visade sig utslagsgivande för bilisterna.

/Lennart
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kalifornien har kört 10% etanol sedan 2010. Rasar bilarna på löpande band där? Nej naturligtvis inte. Vissa veteranbilar som står länge med samma bensin i tanken har dock fått problem. I övrigt, nästan ingenting går att hitta om skador.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I Tyskland fick man stora problem när E10 infördes - därför är tilltron och försäljningen av den soppan väldigt liten numer i Tyskland...till miljöpolitikernas stora irritation och förvåning.

Exakt varför problemen uppstod är väl dock inte helt klarlagt - kan ha varit flera orsaker. Vi har ju själva haft stora problem i Sverige med E85!

Det grundläggande problemet är nog att etanolen saknar tillräckligt bra standardisering för att få säljas som drivmedel - vissa partier med diverse föroreningar har uppfyllt satta drivmedelsstandarder men har bevisligen lett till problem!

Personligen tycker jag att det mest är ett förtäckt jordbruksstöd med etanolinblandningen i bensinen, den påstådda minskade miljöpåverkan är väl tveksam om man ser till hela kedjan vid tillverkning till förbrukning av produkten och särskilt om man tar hänsyn till ökad förbrukning och ev. tekniska problem i bilarna...

Lite kul är att just BMW var ett av få bilmärken som tydligt gick ut och sa att deras bilar INTE skulle köras på E10 pga. olika tekniska aspekter. Efter kraftfulla påtryckningar från politiskt håll, drog de dock tillbaka den rekommendationen efter ett tag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Vad var det som hände med motorerna i Tyskland? Är det nåt som bevisligen kan tillskrivas etanolen i bränslet?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad var det för "kraftfulla politiska påtryckningar" som BMW utsattes för? BMW AG i München, eller var det bara BMW i Sverige?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Andras_lofgren nämnser att veterandbilar påverkas, min är just en så och det var därför Perre på Bil&Motorteknik rekommenderade mig att göra det, gissar att några tjog soppapumpar om året byts hos han men är bara lekman själv.

Några noteringar jag gjort de sista 20 åren som bilist en del som ostrukturerad ot

1. En rejäl mängd Ford Fokus och även en del Volvo fick stora problem med att deras soppapump och annat rasade redan innan 6000mil i många fall, de var etanolanpassade.

2. 2-takt utombordarolja då? Det är den "finaste" arten av 2taktsoljor.

3. Det som får minst smörjning av all E85 är ju impellrar, skovelhjul mm alltså de mekaniska delarna som är gjorda av metall. Som lenwib skriver så är det nog en "kurvtrend" som man bara kan se på lång sikt, kanske över en bils halva livstid, typ 10 år?

4. Tyskland och inblandning av E85 så., fick höra en lärorik erfarenhet från moderskeppets håll. I Sverige har det ju varit rejäla problem med bland annat N53-motorernas gång. DME, tändspolar, injektorer och bränslepumpar, ni är mycket duktigare än mig på tekniken. Vi säger 2-3 liters sexor mellan 2006-2010.
Den tekniska avdelningen på den svenska sida talade med den tyska sidan och tyskarna förstod verkligen inte vad problemet var och den mängd tyska doktorer och apparatur de har för att kunna förutse allt som sker under motorhuven den finns inte... Beträffande N63-motorer så har jag själv sett en 2010:a där de på garantin bytt DME, tändspolar, pump, injsktorer, diverse styrenheter och samtliga kablage plus kamkedjesträckare utan att ha nått ända fram även om mycket har blivit bättre. Den recallkampanj som börjar rulla ut i USA på dessa motorer gissar jag, grovt räknat att material plus arbete ligger i häradet 60-90 kkr. Blir dyrt när man låter kund bli kvalitetskontrollant,

Det var först när svenskarna skeppade ned ett oljefat med Svensk soppa som de kom tillklarhet vad problemet var, skit in, skit ut. Alltså dålig soppa var inte de konstruerade för? Har vissa gånger rekommenderat N52-förare köra 98 om de kan märka nån skillnad även om det största problemet är den komplicerade leanburntekniken i sig? Den mängd återkallelser för denna och andra motorer har också med att göra med följande: tyska presicionskonstruktionen tillverkade i likadana maskiner men där arbetskraften är som billigast, Kina.. Om kontruktionen är såpass ny att feedback ifrån testavdelningar( som har högre tryck på sig att skapa och verifiera nya produkteer och tekniker i nya bilar) inte hinns med och kvalitetskontroller sker förtäckt ute hos alla kunder så i mina ögon iaf förklarar den mängd ökande återkallelser BMW har de senaste åren...

Min egen teori efter att ha jobbat med mekanisk industri och har en del tyska vänner inom området: Tysk maskin tillverkar tysk mekanisk komponent i Tyskland istf Kina så har man ju tillgång till hela företagets kompetens och vart sker de största framstegen m h t kvalitet, jo att alla som jobbar med samma produkt pratar ju det, tyska, ,på kafferasterna där ofta de största framstegen skerev då folk pratar med varandra. I Kina tar det ett telefonsamtal när bilens fel börjar upptäckas på verkstäder runtom i världen rätt förenklat?

Gissa då hur BMW visste och stod för att 10% etanol i soppan är rent teknikskt livslängdsförkortande...?

5. Sen när jag ändå håller på och lite högst privata tankar kring nikasilproblemet som drabbade M60 - M62 i USA och England. Om man talar rent teknisk ren soppa då:
Tyskland: finns upp till 102 oktan, benämner det bästa soppan mht få tillsatser.
Sverige: fanns iaf upp till 99 oktan, näst bästa soppan.
England: sämre kvalitet på soppan, problemen började där.
USA: högsta oktan är 91 RON, skit in, skit ut...

I nämnd ordning finns det sedan länge i olika grad anvigna förutsättningar för produktion av fordonsbränsle och graden av kontroll på efterlevnad är olika.
Inte för att Tyskland eller Sverige är bättre på något vis utan man kan kanhända se det som att reglerade marknader sätter strängare normer vad en produkt skall vara eller hur den ska bete sig. I t ex USA bryr sig ingen om servicebok, därför finns Carfax. billigast möjliga service hos kalle runt hörnet men de köper gärna ny bil varje år medans i Sverige så var det länge en stämpel i Serviceboken som talade för hur ägaren skött bilen.

Sen att politiker i sin önskan att förhöja sitt eget ynkliga ego till miljöförkämpar jaja:)

Kul tråd med många uppfattningar och ffa många olika synvinklar som breddar kunskap och information mellan alla forumbesökare:)

Mina fem öre...

Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alexander, exakt vilka påtryckningar är nog höljt i dunkel och lär aldrig komma i offentlighetens ljus, men det var mot BMW:s huvudkontor/ledning i Tyskland som det föregick en del samtal från diverse politiska håll när plötsligt en av de främsta motortillverkarna i landet (världen) plötsligt gick tvärsemot vad miljöpolitikerna hävdade - dvs. att "alla bilar kan köra på E10 utan problem"...

I Tyskland har man tydligen skapat någon forma av fond/stiftelse där bränsletillverkare och biltillverkare och kanske även "staten" (har inte riktigt koll på exakt konstellation) betalar in en viss summa pengar och sedan står fonden för eventuella skadeanspråk som bilägare ställer pga. skador efter E10-soppan. Allt för att försöka öka tilliten till E10 och få upp försäljningen och samtidigt undvika att bilägarna skall hamna i en omöjlig sits där ingen tar ansvar för etanol-skräpet: biltillverkarna skyller på bränsletillverkarna, bränsletillverkarna skyller på "branschens standarder" och "branschen" skyller på statliga myndigheters bristande styrning vid specifikationerna av drivmedel etc. etc...
Exakt hur denna fond eller hur ev. anspråk mot den fungerar, vet jag dock inte.

Asken; Nikasil-problemen berodde väl i första hand på att det var allt för höga svavelhalter (dock inom gällande bransch-standarder)!?

JohanE, jag vet inte exakt vilka problem som uppstod, men problemen kom med E10!

Mvh
Johan B

Det senaste i raden av bränsle problem står okq8 för med deras sk miljö diesel.
De flesta har nog läst om detta varvid jag inte skriver nåt mer om detta.

Beträffande att BMW tvingades backa från sitt uttalande om Etanolen i bensinen berodde på ett politiskt tryck då eu krävt att etanol skall blandas i bränslet med ökad mängd framöver.
Det land som inte följer detta straffas med höga straffavgifter.

Exakt hur är som Johan B förklarat "höjt i dunkel" på politisk nivå.

Att Etanol skadar motorer mm är inget nytt och Porsche har redan sagt att man inte bygger motorer avsedda för etanol drift !!
Ford hade stora problem pga hartser i E85 bränslet då dessa nivåer inte va reglerade från början.
Idag är renheten bättre kontrollerad,men trots detta är service intervallerna förkortade pga Etanolet skadar motor detaljer.
Om oljan blir sämre eller om Etanolet påverkar metaller aggressivare än bensinen vet nog bara tillverkarna om,men som sagt Porsche har sagt sitt och det räcker för mej...
Btw...Audi har börjat tillverka egen renare bensin. ..Varför kan man undra? ??
Ja detta är inget korkat försök och kommer att bli en bra lösning för oss framöver :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det finns tabeller på nätet om olika vätskors aggressivitet, det är bara att söka.

Om det nu skulle vara lika illa med E85 som de påstådda problemen med E10 så borde jag kunna köra runt 90år på E10 innan det händer nåt allvarligt med bilen. ;)
Jag har ju som sagt kört över ett decennium med E85.

///BMW - Was sonst!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det har inte bara med hur "aggressiv" etanolen är, utan också om t ex. hur den fungerar ihop med motoroljan och vilka föroreningar det finns i etanolen (för den är inte 100% "ren")!

Faktum kvarstår:
1. Det har varit stora problem i Sverige (och många andra länder) med orenheter i E85.
2. I Tyskland uppstod det stora problem i samband med att E10 infördes och det var bara de som tankade den soppan som fick problem.

Sedan är som sagt frågan hur stor positiv miljöpåverkan E10 har om man ser på helheten och inte bara stirrar sig blind på själva förbränningen i motorerna...

Mvh
Johan B

Det bara att tanka på med E10 och leva vidare inget kommer att hända.
Om soppaslangen i en gammal bil börja läcka så var det troligtvis sprucken sen innan och etanolen tvättade rent hartser och det börjar läcka inte att den löser upp slangen i sig.
Och den hade förr eller senare behövs bytas oavstt om man kör på E10 eller ej.
Att service intervallet är kraftigt förkortat på Etanol bilarna säger allt om bränslet beskaffenheter!

I framtiden kommer "vanlig bensin" benämnas E15,E20 osv om de beslut som ligger nu får verka.

Och som Johan B redan petat ner,sett till de "global totala" effekterna så är Etanolet ingen frälsare av klimatet direkt !
Skogsskövling,genmanipuleringen av grödor avsedda enbart för etanol framställning,svält då dessa arealer upptas av bränsle grödor istället för mat.

Finns mycket mer politik och pengar i Etanolen än ren frisk luft !!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Spelar nog ingen roll i det stora vad man gör, mycket av det som kallas förebyggande underhåll går ju på personlig erfarenhet och magkänsla. Vilket statistik inte kan säga bu eller bä om men en rolig betraktelse hörde jag om av en mekaniker som tog ned ett av vgassystem på en äldreboende etanolvolvlo. Insidan av det varit så rent att man kunde servera en kanelbulle på:-)

Lycka till alla som bidragit till tråden!
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.