AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.816

Installera AUX Bmw e39 1999

Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Hej på er alla glada!

Köpte återigen en bmw e39 förra veckan och har kommit fram till att jag har blivit otroligt bortskämd med vad gäller auxingång.

Jag har alltså en BMW E39 Touring med vanlig buisness stereo och inget annat. Årsmodellen är 1999 och som jag har förstått det så byttes det stereo någon gång vid 2002.
Sagt och gjort, satte mig ned och började googla på olika lösningar men i alla trådar jag hittar så är det bara "färdiga" kitt man kan köpa och de kiten är dessutom bara till de som är efter 2002.

Så mina frågor till er är:

*Har någon installerat AUX i sin e39 som är innan 2002?
*Hur gjorde ni?
*Vart koppla ni in er? (har fått en liten uppfattning om att det är på cd-växlaruttaget på stereon men är inte säker)
*Någon som har en bra guide eller bilder?

Mvh T
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Länk
Zn
36
Zneeky
(G21) 320xD Touring -20 [såld]
(E61) 530D Touring -08 [såld]
(E91) 335i Touring -08 [såld]
(E39) 528 Touring -98 [såld]
(E38) 740 -95 [såld]
(E36) 318 coupé -92 [såld]
Köpte på ebay för några år sen, med iphone, aux och bt.
Blir som en skarvsladd bakom stereon man kopplar in.

Väldigt enkelt att installera, bara att låssa på volymknappen så är det en låsmekanism där.
Ta en platt mejsel och vrid ett halft varv typ, och dra ut stereon.

Öppna och kolla vad du har för kontakter för säkerhets skull.
För mig funkar det att byta låtar på stereon och ratten, använder mig av iphone/spotify.

Enda nackdelen är att jag inte tycker ljudet är så bra med orginal stereon.

Th
42
Thielfoldt
320d E91
120d coupe E82
520d E60
523I E39
Z3 cab
Tack så mycket för förslagen!
Någon som har något tips på på något annat billigare alternativ?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Är du lite händig med lödkolven finns det ett riktigt ful-hack som kostar typ 50 kronor för en bra 3,5mm kontakt och 20 cm kabel. Jag har gjort det på min e39 och det funkar men med en lite nackdel, man hör ljudet från CD-skivan när musiken i mobilen etc tystnar. Tyvärr hittar jag inte länken till lösningen nu men med lite google på e39 och add aux in och solder kanske du kan hitta det.

// Magnus

Såhär:
Länk

FM modulatorn ställs in på en kanal på radion som inte används (tex 88.1 eller nåt) och aktiveras när dess strömbrytare slås på. Ratta in rätt kanal på radion, och den spelar det som kopplas in på rca kontakterna på modulatorn.
Kan läggas bakom stereon och sen dra fram kablage till en 3,5 mm tele-hona som monteras på ett bra ställe.

Inte värsta bästa, men lätt billigaste, och det funkar bra.

--
Markus
Fel, 944_drivers lösning är nog billigare, men inte så lätt att lösa alltid.
Jag kollade på att löda in mig på CD spelaren innan jag hittade FM modulatorn, men jag hittade inte rätt kontakter enl div howto's som fanns på internet, och jag orkade inte leta mig fram på kretskortet.

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.