AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.287

Försöker sälja min svärmors Nissan, vilka kan man lita på?

Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Hej!

Som sagt har fått i uppdrag att sälja min svärmors bil. Själv bor jag på västkusten en bit söder om Göteborg och 100% av de som ringt har ringt ifrån Stockholm och vill lägga en handpenning och hämta bilen redan dagen efter.
Detta är något som jag tycker låter extremt kusligt och har vägrat att ge ut t.ex. kontonummer m.m.
Har pratat med en kille som säger att hans kompis är intresserad och kommer att
ta tåget till min stad (40-50mil) för att kolla på bilen under morgondagen och eventuellt köpa den.
Någon som har erfarenheter?

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Handpenning ska du inte ta emot. Rent lagligt får du inte behålla den ändå om köparen drar sig ur (annat än för att täcka direkt kostnader) så det är poänglöst. Det är också ett ganska vanligt bedrägeriförsök då de ger dig en handpenning och sedan försöker de varianter på att "jag skickar resten av pengarna när jag kommer hem" och liknande. Naturligtvis kommer inga fler pengar efter du skrivit över bilen...

Låt folk komma och titta på bilen och sedan betala efter provkörning. Normala personer kommer tycka att det är helt rimligt.

Jag har sålt bilar till folk som åkt över 50 mil men det är inte det vanligaste direkt. I det fallet höll jag inte på med nån handpenning eller liknande utan det räckte att jag lovade att hålla bilen från det att de satte sig i bilen på morgonen till dess de kom fram.

-------
//Lövet
Har aldrig blivit lurad själv när jag gett ut Kontonr men finns ju inga garantier.
Är du osäker tycker jag du ska be dom swisha en handpenning åt dig.
Om du inte har swish så skaffa det omgående är överlägset att ha i många situationer.
Inte på någon! Hur ledsamt (och ibland pinsamt) det än är.
Länk

/Lennart
Har aldrig blivit lurad själv när jag gett ut Kontonr men finns ju inga garantier.
Om du inte har swish så skaffa det omgående är överlägset att ha i många situationer.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Eftersom du inte har förtroende för de som ringt: Inga handpenningar utan att dom har tittat, sparar dig i vart fall strul. Om någon ska ta tåget, be dom skicka en bild på biljetten, då är det rimligt att vänta på den personen.
Tyvärr tyvärr: man kan inte lita på någon.

Jag sålde nyligen just en Micra och alla möjliga konstiga typer hörde av sig, och jag begränsade ändå kommunikationen till mail, men det var den ena lögnen efter den andra (vanligast var mail från "Jonas" eller "Henrik" som vid en närmare undersökning hette något helt annat).

Tänk också på att banköverföring aldrig någonsin är en ok metod för betalning, om ni inte råkar ha samma bank. Det går att signera/kvittera/bekräfta hur mycket som helst, men har man olika banker tar överföringen någon dag och den går att avbryta. Många, många som blivit lurade på så sätt.

Är bilen otroligt billig eller extremt fin, varför skulle någon resa över halva landet för att köpa en såpass vanlig bil?
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Tack för snabba svar alla! Har swish och sa att jag kunde ta emot handpenning via swish men då började snubben babbla om annat.
Det jag tycker är skumt med är att de vet garanterat att de vill köpa bilen
utan att ställa några frågor angående just bilen och dess skick.
En seriös köpare frågar om bilen. Om du säljer en bil populär i Afrika (King Cab) så kan jag ha viss förståelse om folk vill köpa den osedd men inte annars. Men även då är det viktigt att allt går rätt till så du slipper att retroaktivt betala till trafiksäkerhetsföreningen.

Ta det kallt, när en seriös köpare hör av sig förstår du det med största säkerhet.

Mvh Stephan
Om det verkar för bra för att vara sant...

Farsan sålde ett dyrt kök där köparen lämnade handpenning, men när de väl skulle hämta blev det världens bråk kring en massa småsaker (och då var de såklart inte längre en ung familj med två små barn, utan fem byggjobbare). Affären var ju klar, trodde pappa, men det gick ju inte att stå emot när det helt plötsligt stod ett helt gäng sura typer i köket. Då använde de handpenningen som en utpressning, "vi har lämnat handpenning, vi har köpt köket, men vi tänker inte betala xxxx eftersom bla bla bla". Naturligtvis skulle han slängt ut dem och tryckt ned handpenningen i halsen på deras talesperson, men det var inte så lätt att stå emot som sagt.

Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Om någon vill köpa bilen osett, be dem swisha handpenning, och gör klart för dem att den inte återbetalas om det inte blir nån affär.
Att hålla bilen är bortkastad tid, finns så många knäppgökar därute som spelar seriösa, och lovar en massa

Mats
BMW CS #5847
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle säga tvärtom. Aldrig handpenning, du får rent legalt inte behålla någon större del ändå. Vänta med pengar tills de är på plats. Då ska hela summan betalas på en gång. Inga undantag.

-------
//Lövet
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Problemet uppstår då du har fler spekulanter som säger att de är intresserade. Vem skall få komma först, och vilka är verkligen seriösa?

Då är det enkelt att skilja de seriösa från knäppgökarna genom att ta in en handpenning. Den som lagt en handpenning smiter knappast från affären.

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.