AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.183

Tätning panoramatak E61

Har lite vissel från panoramataket i hastigheter uppåt 120. Antar att det är gummilisten så jag har beställt hem en ny.

Hittar inte mycket på nätet om att byta på panoramataket, det mesta handlar ju om vanliga luckan på E60.
Har någon här gjort detta? Behöver man plocka väck bakre rutan? Något annat att tänka på?
Jag bytte tätningslisten på panoramaluckan baktill på vår bil. Det var bara att riva loss den gamla gummilisten. Det mest tidskrävande var nog att å bort de gamla limresterna från kanterna innan man limmade dit den nya gummilisten.

Det som fick visslandet att försvinna i vår bil var bytet av filtlisten (nr 19 på bilden, art.nr. 54137181349) i framkant av luckan. Den kostade 73 kr på BMW och var väl värd pengarna när man slipper lyssna på bruset/visslandet i högre farter.

Länk
Får se om jag behöver byta den med då kanske. Men du bytte alltså listen runtom utan att behöva demontera luckan? Ser inte hur man ska få dit den när set bara går att tilta den bakre luckan. Vill inte riva innan man är säker på att få ihop det :)
Du behöver inte demontera luckan. Listen är bara fastlimmad i kanten på insidan av "ramen". Det är bara att ta tag i ena änden av listen och börja dra loss.

Som sagt, det jobbigaste var nog att få bort alla limrester som blev kvar efter den gamla listen.

Filtlisten limmar man bara dit. Tar max en minut.
Demonteringen tvivlar jag inte på är enkel, men hur går man tillväga med montaget av den nya för att få det rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.