AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
474

Varfö funkar inte displayen under fartmätaren?

Bo
7
Bosse F
735i -87
Vad kan man rycka i när displayen för check-kontroll och km-räknaren är svarta? Den funkar till och från och lyser då så vackert med sina små röda nuffror, men rätt som det är, är dom borta igen! Och man missar alla små felmeddelanden när det plingar också (kan man ställa volymen på plinget, förresten?)

Som sagt, intermittent funktion, vilket normalt sett borde betyda glappkontakt nånstans. Var skall jag börja leta?

Bosse F
Bo
7
Bosse F
735i -87
Oj, vad besviken jag blev att inte någon hade ett enda tips att komma med! Kan det vara så att min 735 är unik vad gäller detta fel? Som sagt, för det mesta är det mörkt på displayen under mätarna, men ibland, utan att det går att se något samband med andra funktioner, så lyser den helt normalt. Jag antar att Bilprovningen inte är så glada åt att vägmätarställningen inte går att läsa av ...
Snälla, visst finns det väl någon displayexpert som har ett råd att komma med till en BMW-novis?

Bosse F
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag skulle nog testa att demontera instrumenthuset och byta samtliga lampor. När du ändå har det borta så byt kondensatorerna. Ljudet på checkcontroll signalen går ej att justera.Om du upplever ljudet för starkt kan du väl testa att isolera av högtalaren sitter under
ratten. Bra instruktion för lamp/kondesator byte hittar du här : Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Förmodligen är den som PJ säger att kondingarna börjar bli dåliga. Har läst om detta och då nämner man att bland annat vägmätarställningen är död, men ibland fungerar sporadiskt och kommer igång när man ger lite gas osv. Pova med att byta kodensatorerna, det är det enda tips som verkar vettigt i detta sammanhang.
Bo
7
Bosse F
735i -87
OK, bussigt, jag trodde nog att det fanns fler här i världen som hört talas om eller upplevt problemet med intermittent funktion på färddatordisplayen (eller vad den heter). Jag hade i och för sig hoppats att det kanske finns något relä eller liknande som kan glappa, annars verkar ju en bristfällig lödning kunna bov i många dramor. Hur ser man förresten att en lödning är dålig? Det känns fortfarande lite läskigt att plocka bort "instrumentklumpen" utan att veta det. Och - hur är det med 735, är det lika enkelt att ta bort den som det är beskrivet för 500-serien?
Hus om helst, TACK för goda råd!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Bosse F:

E32 och E34 har likadana instrumenthus så det är precis lika enkelt (eller svårt för den delen) att montera ur och plocka isär.
Bo
7
Bosse F
735i -87
OK, det låter som om jag måste ge mej på det då! Eller finns det någon med flinka fingrar i stockholmstrakten som vill göra ett sånt jobb?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.