|
|
|
|---|---|
|
Förut såg jag på 0.45 efter en krock och bytt lite skärmar och kondensor så drar den nu 0.70 Har det något samband tror ni ? Spelar ingen roll om jag stänger av AC/kompressorn. Sen har jag märkt att vid AC av och temp-vredet inställt på +17°C, så blåser det in ganska kall luft. Typ +15°C ute just då. Jag slår på AC'n och tycker inte jag känner nån skillnad. Men sen när jag vrider tempen på +16°C så blir det mkt kallare. +16°C är lägsta och har man på AUTO-läge så sätts AC'n på och fläkten på max. Jag vill ner på 0.45 igen. Vad gör man ? Tacksam för alla tips. (Och nej, inga bromasar ligger an). Just ja, gjorde ju den där garantigrejen samtidigt. Byte av kamkedje-spännare och övre kedja. | |
|
Kan jag det vara så att din färddator har blivit nollställd och det du ser loggat är närmare sanning med hur du kör idag... |
|
| Nej. Kör ju landsväg bara å ser ju på momentana | |
| Okay, har du dubbelkontrollerat med en tankning och körd sträcka bara för att utesluta att den inte visar fel helt enkelt! | |
|
Ja. Klart. Därför jag skrev det där med bromsarna. För å slippa sådana här förklaringar och diskussioner å leta andra svepskäl. Den drar mer, så enkelt är det, å jag vill veta varför. Annars hade jag väl inte skrivit här å frågat om det inte faktiskt var så. Den drar 0.70 ist. för 0:45 på landsväg i 90. Tanken försvinner dubbelt så snabbt. Uppmätt. |
|
| Och verkstaden har inte raderat din chippning när de uppdaterade allt i samband med garantirep ? | |
|
Sånt ingår inte. Det får man betala för. Sen har jag skippat om det tebax till en bra motoroptimering/mappning. ;-) |
|
|
Nej du har inte nämnt något om att färddatorns värde är kontrollerat och sist jag kolla så blir 0.45*2 0.9.... Men nu när vi har uteslutet viktig information så kan vi spåna vidare.. Hur omfattande var skadan? Har du fått nån spec vad som är utfört? Om den drar så pass mycket mer så måste det märkas på avgaserna! Jag brukar alltid börja felsökning med att läsa ut felkoder och kolla lite livedata. |
|
|
Ibland undrar man ju hur folk tänker. Vart fick du tvåan ifrån? Och det jag har sagt är att den drar dubbelt så mkt nu. Skit i färddatorn och tank. Detta är fakta. |
|
|
Spec. behövs inte. Jag har ju köpt in grejerna. Inga felkoder. Bra avgaser. Frågan lyder igen: Koppling mellan byte av kondensor och bränsleförbrukning för den som inte fattar. |
|
|
Tvåan fick han ifrån att du sa att den drar dubbelt så mycket, dvs. 0.45 x 2 = 0.90 l/mil. Om din förbrukning gått från 0.45 -> 0.70 har den inte fördubblats. Det är nog så gOry tänker, vilket jag också gör. Åter till ämnet: Det kan ju vara så att den tror att det är mycket varmare ute. Vet ej om den får utetempen från samma sensor som den, som visar yttertempen i instrumentet. Jag hade kanske kollat detta. |
|
| Mikasa, du har en trevlig attityd :) Puss | |
| Tack. Kram. | |
| Lite trevlig attityd,när man ber om hjälp av någon brukar funka rätt bra. :) | |
|
Lite "mysko matematik" men om jag har förstått det hela rätt har förbrukningen gått upp från 0,45 l/milen till 0,7 liter/milen, dvs. en ökning med 55%, en fördubbling hade ju varit 0,9l/milen! Frågan är då om detta är förbrukningssiffror från färddatorn eller om det är "uppmätt" genom att kolla tankade liter i förhållande till körda mil? Har du gjort något annat, t ex. satt på breda sommardäck? Breda däck kan öka förbrukningen markant (dock inte 50%). Är bilen manuell eller automatväxlad? Nollställning av adaptionsvärden kan påverka en del! Prova att koppla ur ac:n helt och kör en tank - är det då ingen markant skillnad, kan du nog utesluta allt som har med ac:n att göra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.