AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.693

Byta fördelningslåda, fyrhjulsdriften till BMW 330 Xi E46 -01

Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hej.

Fördelningslådan till fyrhjulsdriften på min E46 330 Xi touring (5vxl man) -01 är kass.
Det klunkar och klonkar kraftigt vid gaspådrag på ettan, tvåans, treans och i vissa fall fyrans växel. Problemet har pågått länge (i åratal) men eskalerat mycket sista tiden, nu börjar lagret på utgående axel tjuta med en högfrekvent ton vilket är himla obra.
Völkes BMW-verkstad i Göteborg har tittat på det och konstaterat att lådan är sliten. Och mycket riktigt, om jag kryper in under bilen och ruckar på den främre kardanaxeln så glappar den ganska kraftigt när jag roterar den växelvis fram och tillbaka.

Inför sommarens resor vet jag inte om jag vågar köra långt med bilen mer om ett haveri är i förestående, och har därför fattat beslutet att skaffa en ny låda och byta ut den.

Men hur svår är den att byta? Jag bedömer (spekulativt) att det görs på "en kväll" i garaget, alltså, inom sex timmar och att det är lite av ett grovmek.
Men är det någon här som faktiskt har gjort det, som kan komma med mer specifik input om hur omständlig den är att byta? Kan man ta allting underifrån utan problem? Är det några bussningar som bråkar och bör bytas i samband med lådbytet, eller är det bara att skruva loss?
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Hittade en länk här som beskriver förfarandet. Verkar ju ganska så simpelt.

Länk

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har du haft ner avgassystemet tidigare? Om inte så räkna med mycket grovmek ang flänsförbandet mellan grenrör och systemet bakåt.

Skaffa nya skruv och mutter, M10 om jag minns rätt. Även ny packning alt pasta som tätar.

Orginal sitter där pinnbult i grenrörsflänsen som är instucken framifrån och hålls fast mot rotation med splines. Dessa har nu blivit ett med flänsen så att säga.
Det du bedömt måste göra är att först kapa mutter och pinnbult och därefter bort med avgassystemet. Kapa sedan pinnbult i dikt med flänsen och borra ur resterande pinnbult. Förslagsvis med god kvalisort på borr!

Klämmorna mellan avgassystem och ljuddämpare kan också vara bra att få bytt.

// Jonas

Edit: Sen kan ju vara lite si och så med värmeskölden. Se över fästpunkter och dylikt innan du börjar med bytet utav låda. Kan ju behövas ny sköld, skruvar clips etc. Alltid skönt att ha allt hemma innan man skruvar isär något.
Visa användare
87
Mudden
BMW 330XI -01
Tack för tipset Jonas! Nej jag har aldrig haft nere avgassystemet på den. Tänkte åka till BMW idag för att beställa nya packningar, skruvar etc.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det gör du rätt i.

Ang. förfarandet med att borra ur. Ta en körnare och knacka en liten grop så nära mitten som möjligt och börja med ett litet borr och stega sedan upp storleken på borr i tre steg. Det sista borret kan vara 8-9 mm så du fortfarande har lite material från pinnbulten kvar så skadar man hålen i flänsen så lite som möjligt även om man skulle komma lite ur center med borrningen. Nu ska du kunna knacka ut det sista av pinnbulten med ett drivdorn .

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.