AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.695

Motorbyte e30, M10 till M20?

318
Hej!

Är det möjligt att hänga i en 325:a motor i min 318?
Måste jag byta växellåda? Är motorfästerna likadana?
Är framvagnen likadan? Passar 325:ans bromsar rakt av?
Jag har nämligen fått tag i en rostfri, skattad och besiktigad 318 för tusen spänn. Problemet är att motorn är helkass, den drar vatten och hoppar och har sig.
Tacksam för svar!
Rickard
i en 318 vet jag faktiskt inte tror inte du kan sätta den i samma fästen med tanke på att det inte är samma block..... jag vet att det går med en 325 motor i en 320....
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Visst är det möjligt, men tyvärr kommer du inte få bilen godkänd vid besiktningen !
Växellådan måste bytas till en som är avsedd för M20motorn.
325ans motorfästen måste användas.
325ans bromsar går nog att skruva över, och i värsta fall så får man väl ta 325ans fjäderben också !

Problemet med den nuvarande motorn är nog att topplockspackningen har gått sönder !
Jag skulle nog be någon fixa till den motor du har (om du nu inte vill köpa en begagnad) !

Länk
318
Tack för svaren!
Jag behöver alltså bara byta kuddar?
Växellåda förstog jag nästan att jag behöver byta.

Är det HELT omöjligt att få den igenom besiktningen? Kan jag inte regga om den till en 325:a om jag byter ut det som skiljer mot 325:an?

Tror du verkligen det är topp-packningen?
Det försvinner ungefär en 1liter vatten per 20mil.
Jag har gjort ett komptest, 12-12,25 bar på varje cylinder. Jag får väl riva av toppen då och kolla...

Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Sök bland tidigare inlägg så förstår du problematiken med besiktningen...
Håller med Braxen, kolla topplockspackningen. Vart tar vattnet vägen, vet du det?

/Kristian
318
Jag har sökt, och som jag förstod det så måste BMW lämna ut något sorts papper på att det är okej. Och det gör dom inte? Eller?

Nej, vet faktiskt inte vad vattnet tar vägen!
Men eftersom den inte läcker när den står still, det inget vatten i oljan och det är i8nte blött i motorrummet efter körning så måste det ju försvinna in i cylindrarna. Men hur faen kan då komptestet vara okej???

Bilen rycker och går illa på jämn gas. Det går att accelerera på på ettan och tvåa, men på trean, fyran, och femman är den bara kraftlös.
Plus att den har dragit 1,2, 1, och vid sista tankningen har den dragit 1,15 liter milen.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
BMW lämnar inte ut något intyg !

Och jag tycker det låter som att antingen att det är topplockspackningen eller topplocket som är trasigt =(
Be en kompis (som kan skruva) att kolla motorn åt dig !

Länk
318
Tack för passningen! Verkar jag så inkompetent? :-)
Jag skruvar själv...

Fram tills nu har jag hunnit kolla: Ventilspel, soppatryck på tomgång(ska kolla när jag kör, måste bara fixa ordentliga t-kopplingar), bytt luftmängdsmätaren, bytt tändstift, bytt rotor, bytt soppafilter, bytt luftfilter, mätt upp tempgivaren(båda, ställt tändningen, och letat vakumläckor med startgas. Ingen skillnad!

Och jag tvivlar fortfarande på att det är toppen som är orsaken till problemet. Jag menar en liter vatten på 20 mil, det är alltså en tjugondel av all soppa den drar under tiden.

Men nu ska jag lyfta av toppen nästa vecka så vi får se...
JO
123
JOP
535i E34
Lys ner i cylindrarna & glo på kolvtopparna.
Om det är svartkladdigtjävligt eller blanktvättatfint på ngn kolvtopp, eller att utseendet skiljer sig mycket på ngt annat sätt kan man misstänka toppackningen.
Om alla kolvtoppar ser OK ut, inget vatten i oljan (eller tvärtom), inget gasbubbel i kylaren och bra komp så tror jag inte riktigt på att toppackningen skulle vara boven.
Kolla tändningens styrenhet invändigt. Det kan kanske vara oxiderat eller andra synbara skador i elektroniken.

/JOP
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Varsågod =)
Är så van att alla här brukar ha tummen mitt i handen (kommer säkert få skit för detta nu) ! =)

Utfördes kompprovet vid varm eller kall motor ?

Länk
318
Tack för alla svaren, trodde inte käft skulle svara.. :-)
Komptestet utfördes med kall motor, alla stift urskruvade, full gas. Den drar ingen olja heller, inte uns har försvunnit på cirka 100 mil. Var sitter styrenheten för tändningen? Kanske bör tillägga att jag inte har k-jet.

Mvh "olycklig"
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Prova med att utföra en komptest när den är varm så kanske det kan visa något fel !

johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett till tips. Bilen är utrustad med en standard m10? Du får inte igenom den med m20... börja leta trimmad m10, eller köp en standard och trimma på själv. Skulle vara häftigt med en e30 med m10 och webrar! Bara en idé! Med tanke på att den motor du har nu inte uppför sig så friskt... men som sagt, bara en idé!
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Glöm en godkänd besiktning med dubbla Webrar !!

Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Braxen// Låt oss drömma en stund nu... ;-) M10 med dubbla webrar, mmm!!

/Kristian
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Men det går nog att klara en besiktning med dubbla SU a´la Volvo 140sport =)

Snidarn
320-325iM -89
Jag tycker du ska leta upp en M3 E30 motor och slänga i det går igenom besiktningen utan problem.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Snidarn !
Utan problem ???
Om man ska lyckas med detta krävs det att besiktningsmannen inte bryr sig om vilken motor som sitter i eller att han inte ser skillnad/vet skillnad på motorn !

JOP
535i E34
Åter till stackars 318:s problem.
Elektronikboxen sitter (troligen) i kåpan ovanför pedalerna. (IAF på min 325...)

/JOP
imenhoteb
jag drömmer inte ´.Har dubbla delortor på M10 å turbo också...

TN
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Jodu, nog går du och drömmer om att din 02 skulle vara snabbare än Dans Pegga =)
Har du besiktat den ännu ? =)

Det börjar bli trångt i motorrummet på min bil nu =)

Är du redan användare? Logga in i menyn.