|
|
|
|---|---|
|
Köpte nyligen en E39-02 som på besiktningen fått nerslag på bla mager blandning och tändningsmissar vid årliga besiktningen! Opus felkoder kommer fram, och det blev ombesiktning pga av detta ! I helgen försökte jag läsa av felminnet, men med BMW:s egna diagnossystem går det inte att få kontakt med bilen ! Försökte ett flertal tillfällen, men varje gång så misslyckades det ! Ska nu i veckan prova med en "enkel"felkodsläsare , som en kompis har, men han som försökte med BMW:s diagnosutrustning har aldrig råkat ut för detta på en E39 tidigare ! Det förekommer tydligen på vissa bilmodeller att en defekt styrvinkelsensor kan störa systemet,men vad jag förstår har jag ingen sådan monterad i bilen ! Om det skulle vara så,hur kan jag se det ???? | |
|
En -02 har väl DSC (antisladd) som standard och då har den också styrvinkelsensorn om den nu kan ställa till allt det här? Jag skulle börja med att koppla bort alla styrenheter från diagnosbussen och mäta upp den innan jag börjar koppla in enheter igen för att försöka hitta vad som stör ut andra enheter. |
|
|
Har nu kollat lite på bilen idag, och det är/var vatten på vänster sida(mest på golvet vid baksätet)! När jag plockat ur förarstolen och lyft upp mattan för att torka ur mattan,fanns det 2 st sensorer som säkerligen blivit skadade av allt vatten som var där ! Provade att koppla upp bilen för diagnos med dessa sensorer urkopplade,men det går fortfarande inte att få kontakt med bilen ! Dessa sensorer är nån accelarations sensor till DSC och den andra till nån "crash sensor" till airbagen!Som jag skrev i mitt tidigare inlägg vet jag att på E46 så går det att koppla ur styrvinkelsensorn och då få kontakt med bilen,men osäker på om det går på E39! Anledningen att det var vatten som samlats på golvet förmodar jag att det beror på otätt dörrfolie, men kollar upp det! Vanligt förekommande på BMW bilar har jag förstått ! Ska i morrn prova med urkopplad styrvinkelsensor, men det skulle vara intressant att få veta om det går att utesluta defekta sensorer med att ha dom urkopplade, och att vid Diagnos "hoppar den över"urkopplade sensorer ! Hade inne en vattenskadad 745 -04 som dessa sensorer hade "badat",men då kunde man i varje fall se att systemet inte fick kontakt med dessa sensorer,men man kunde koppla upp bilen ändå ! Tacksam för synpunkter o tips hur jag går vidare ! Bara för info är att inga varningslampor för ABS/DSC+Airbag varnar för fel i systemet,utan allt verkar vara ok.Den enda lampan som lyser är varningslampan för slitna bromsbelägg som lyser gul !Och den givaren är inte bytt av tidigare ägare då bromsar bak renoverades alldeles nyligen. Ska byta eller kortsluta denna innan jag går vidare !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.