AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.861

Bytt generator o batteri, ändå dålig volt på tomgång 11,9. 540iA-00

bi
4
billeqvist
540iA -00 m utrustad
Har behövt stödladda batteriet sedan jag köpte bilen för två år sedan...
För ett par månade sedan orkade bilen inte hålla igång och failsafe gick in...

Plockade ut generator och dioderna va dåliga och även ett lager byttes....(kollad o testad av bil-el firma)
Monterade tillbaka, men hade fortfarande ingen laddning från generatorn på tomgång och på höga varv kom jag högst upp i 13,5v.
Bilen gick igenom av bil-el firman och dom hittade inga fel annat än ett dåligt batteri....
Dom kunde dock hålla med om att laddning på tomgång va kass.

Fixade nytt batteri, men problem kvarstår.
Började tvivla på bil-el firman och tog kontakt med en firma jag blivit starkt rekommenderad av bmw bl.a. .

Hystar ur generatorn igen o ber dom kolla den....svaret blir att den fungerar utmärkt. Ställer sig frågan om jag verkligen fått på generatorremmen rätt....fick med monteringsanvisning....

Så, nu är allt monterat igen...remmen är rätt, slirar inget....men laddar inget på tomgång.

Detta problem är ju rätt förödande då man sitter i köer till o från jobbet.

Har även haft ur säkring 15 som jag läst ska ha någon påverkan på laddningen från generatorn om den är trasig...bytte den, även om den va hel....

Snälla hjälp mig, snart ska man ju dra husvagnen....o detta är enda dragbilen...

Bmw 540...Det är hårdrock!!
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Vore perfekt om man antingen kunde montera din renoverade generator på en annan bil och se om den laddar på tomgång, eller montera in en generator från en annan bil i din bil. Då skulle man veta om din renoverade generator är problemet.

Hej,
När nu ett par olika verkstäder anser att generatorn är ok, handlar felet nog om bilen i övrigt.
Jag skulle kunna tänka mig att du har minst ett kontaktproblem. Eftersom startmotorn verkar fungera korrekt, är det mest troligt, att felet ligger på vägen från generatorn till batteriet. Kommer du åt att mäta direkt på generatorn, när den laddar? Var har du mätt hittills? På batteriet eller på pluspolen vid motorn?
Det måste i a f bli fråga om någon sorts felsökning från generatorn och bakåt, som jag ser det. Kolla alla tänkbara kontaktpunkter noga och mät spänning.

/Lennart
bi
4
billeqvist
540iA -00 m utrustad
Tack för svaret...
Har mätt både direkt över generatorn och på batteriet...

En tanke som dykt upp är att varnings lampan i instrument panelen för dåligt batteri inte verkar fungera....har hört att den kan behövas för att korrekt laddning....någon initierande magnetisering av generatorn...eller något i den stilen...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, många generatorer måste ha "starthjälp" så att säga för att kunna börja kunna producera på egen hand.

På äldre modeller gick detta genom varningslampan, men vet ej hur det är på nyare. Varningslampan fungerar ju så att spänning läggs på varningslampan och jordas i generatorn. Om inte generatorn producerar någon spänning så är det jordpotential och spänningsskillnaden över lampan blir +12V och lampan lyser således. Men om generatorn genererar spänning så kommer det +12V från generatorn och +12V från batteriet. dvs lampan har +12V i båda anslutningar och då är ju spänningsskillnaden noll och den lyser inte.

Så om du mäter DIREKT över generatorn (inga jordkablar eller annat - verkligen DIREKT på generatorn), vad får du då? Får du 12 volt?

Jag är också inne som många andra på att någon styrsignal inte fungerar eller att något blivit fel vid inkopplingen.

Den här modellen är väl för gammal för att ha den här simpla seriella bussen kopplad till generatorn? Det är en kontrollbuss som gör att motorstyrenheten kan skicka styrsignaler till generatorn och be den öka/sänka antalet ampere den ska generera. Men tror inte detta finns på dessa äldre modeller, utan här är det nog självreglerande (och hanteras av regulatorn som sitter på generatorn).

Att lampan inte fungerar är dock något oroväckande. Vet i tusan om jag inte skulle börjat där.
Ja, den måste fungera! Strömmen (från batteriet) genom den sörjer för den initiala magnetiseringen av statorns(?) lindning, så att generatorn börjar ladda ö h t. När detta väl skett, får lindningen sedan sin ström direkt från generatorn själv.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte alltid denna konstruktion används, men man bör utgå ifrån det. Tex på min E34 535i -89 så kom det inte någon laddspänning från generatorn efter jag kopplat loss instrumentkluster. Men när jag gjorde likadant på min E34 518i -93 så kom det laddspänning från generatorn, trots bortkopplat instrumentkluster. Jag har för mig att de ändrade konstruktionen på senare tid, så att om lampan gick sönder i instrumentklustret så skulle inte generatorn sluta ladda vilket är logiskt på sätt och vis. Jag menar, du får ett totalt brakedown och blir strandad bara för att en liten skitsak som att en icke-kritisk indikatorlampa råkade gå sönder (du kan ju köra högst ett par mil eller så utan generator och sen börjar ju problemen - samt svårigheter att starta bilen dessutom om du inte kan få laddning emellan).

Så börja i den änden. För generatorn är ju testat av två oberoende ställen, så den vet vi fungerar.
bi
4
billeqvist
540iA -00 m utrustad
tack för tipsen!!
Tror jag ska börja i änden att kolla om det hela fungerar med lampa...fick ett kopplingsschema på hur jag kan testa detta.
kopplar in mig på generatorn direkt med lampa på 10 pol o matar ström från + till 15 pol. lamåan ska då lysa för att sedan slockna när jag startar bilen och då ska förhoppningsvis generatorn ladda som drn ska..

Har mätt övergeneratorns + och starthjälpspol -. ligger då på 11.90...dalar sedan..
Jag hade samma problem. Det var kablen från LCM eller Intrument Clustret som skulle jorda generatorn. När den inte gjorde det så laddade inte generatorn. Kolla det!
bi
4
billeqvist
540iA -00 m utrustad
jättebra tips!! tackar så mycket!!
uppdaterar med lösningen...hoppas jag!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.