AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.883

Expansions kärl hur länge håller dem

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Hej tänkte kolla hur många år ungefär ett expansion kärl till kylaren brukar hålla tänkte om man skulle byta i förebyggande bilen är en e90
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Sitter ju exakt samma expansionskärl som på min E87 120i.

Dessa expansionskärl är ju helt separata (inte ihopbyggda som på tex M50/M52/M54), men jag vet inte om det gör de hållbarare eller inte. Kylsystemet på de där motorerna var en besvikelse.

Hållbarhet? Jag har bara erfarenhet av E30 (M20) och E34 (M30) och efter 30 år är det fortfarande inga problem.

Men nu är det väl säkert något modernt skräp som faller sönder av sig självt efter 10 år...
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hur långt är ett snöre? :-)

Det är ju naturligtvis ett faktum att plast som om vartannat trycksätts och värms upp/kallnar kommer att börja bli svagare i materialet med tiden.
Jag bytte mitt på min 330 E46 och även om jag inte kunde se sprickan så måste det varit någon hårfin sådan eftersom den fuktade undertill. Bilen har då gått ca 27k mil. Datumet jag såg på existerande kärl var 2001-någonting, jag tror ärligt talat inte att tidigare ägare bytt kärl på den.

I princip tror jag inte du behöver byta men visst, tidiga E90 är väl tio år nu? Är det så och du ändå liksom håller på med något så att ett byte skulle vara lätt gjort, så hade jag nog gjort det. Så kan du sluta fundera på det sen.

EDIT: Slangen o jag postade samtidigt! :-D

/A
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
:-)

Storabjörnen har helt rätt, tryckväxling samt värmeväxling kommer att skapa materialutmattning (heter det så när det gäller plaster?). Så förr eller senare så går det sönder.

Så förebyggande är inte helt fel när man håller på med något annat inom kylsystemet. Vilket du med säkerhet kommer att göra. Antingen spricker eller läcker termostathuset i plast, vattenpumpen i plast gör sönder, en röranslutning i plast går sönder, kylarens anslutningar i plast gör sönder, slangsnabbkopplingarna i plast går sönder, etc etc etc...

Personligen tycker jag inte man ska tvingas gå omkring och vara orolig och byta denna typ av delar efter 10 år. Men det verkar vara normen numera. Jag börjar bli mer och mer övertygad om avsiktligt produktlivslängd från tillverkarnas håll.

Utvecklingen inom polymerområdet har tagit rejäla kliv framåt de senaste 20 åren. Men av någon anledning har bilindustrin missat de viktigaste framstegen helt och hållet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.