AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.790

BMW 530i E39 strömtjuv?

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej, har en kompis (engelsman) med en 530i (minns ej årsm) som jag försöker hjälpa med några tips men vi har kört fast lite. Hans bil hade bara stått några dagar och batteriet är tomt. Det är andra batteriet på två år som bilen dränerar. Min fråga är således, är det nån som på rak arm vet om 5-serie e39 har nån klassisk strömtjuv någonstans, som han bör kolla upp? Själv kör jag ju 3-serie så..... tänkte om nån visste på rak arm vad man bör kolla i ett sånt här fall.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh, lite av ett mardrömsscenario - kan ju vara enkelt men kan även vara ett sådant fall där det liksom inte finns någon botten.

Men Storabjörnen vill jag minnas är inte rädd för att gräva ned sig och försöka klura ut vad som är felet :-)

Har inte E39-specifika tips men radio, larm, centrallås och fläktkontroll är väl klassiska områden för en inte alltför modern bil. Även lampa som inte slutar lysa fast man stängt luckan (handsfack, bagageutrymme) kan också ge roliga fenomen - fråga mig hur jag vet det.

När det gäller E39 så är det nog viktigt att kolla att den verkligen går ned i deep sleep (kommer inte ihåg exakt tid men det är runt max 15 min tror jag). Om det är något som håller en modul vaken så kan den dra lite väl mycket ström för att man ska vara i sin comfort zone.

Dessutom är det värt att kolla (eftersom det är så tokenkelt) att man har lämplig laddningsspänning. Räcker med tomgång och några förbrukare påslagna såsom lyse, fläkt och defroster - det bör ju vara runt 14 volt över batteriet.

Sen får man nog felsöka - vad man väljer beror väl lite på utrustning.

Men om säkringsboxen är lätt tillgänglig (tex under motorhuven) så kan man ju bara fejka att motorhuven är stängd (sitter en brytare där) och när den gått ned i sleep så ska man (om man har "bra" säkringar och en multimeter av god kvalitet) kunna mäta spänningsfallet över säkringarna.
Går det en någorlunda stor ström (borde räcka med en ampere eller kanske ännu mindre) så ska man kunna registrera ett minimalt spänningsfall. Det är en metod som faktiskt BMW uppmanar att teknikerna använder mer och mer för just denna typ av felsökning. Har dock ej provat själv. Nu finns det en hel del osäkerheter med denna metod, men man skulle nog kunna sålla ut några misstänkta kandidater iallafall. Om det är flera ampere så bör det inte vara några problem att se spänningsfallet.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Bra svar Slangen! Som vanligt, stort tack för tid och engagemang!
Bilen står i södra England så jag får nog sträcka mig till en översättning av ditt svar till att börja med, men du har helt rätt i det där med den här björnens förmåga att gräva ner sig lite.
Jag brukar, när jag läser om andras problem, resonera som att "lika bra att ha koll, nästa gång är det min tur"..
Lite nojjigt, men sån är jag. ;-)

/A
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vanligaste när det gäller e39 är väl fläktmotståndet..sleepmode kommer in efter17 min vill jag minnas.. Du kan väl be din polare kolla om fläkten går lite som den vill upp i varv osv.fläkten brukar komma igå g av sig själv ibland även om man har stängt av bilen därför tar det tid att upptäcka strömtjuven..han kan prova stänga bilen och prova stanna kvar i bilen en stund o se ifall det händer åt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dubbelkollade, det är efter 16 minuter som styrmodulen släcker ned efter.

Men 15, 16 eller 17 minuter - nånstans däromkring iallafall :-)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tackar tackar! Ska tipsa!

/a
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.