AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.565

Lindra min ångest! Vad får man för 300 tusen?

Sida 4 av 6
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
FYI sålde vi morsans 118dA Sport -12:a igår, 4100 mil - 171000kr gick den för....så att betala det dubbla för en ny känns ej vettigt.

(Nu blir det antingen en A eller CLA, hon ville ha en bil med värmare)
mi
195
michael561
BMW 118iM -17
ang. diskussionen med bakåtvänd barnstol i 1:an, vi har en Axkid bak i vår 1:a och jag(ca 185 cm) kan faktiskt sitta framför, inte bekvämt men det går.

En isofix stol var dock bara att glömma, vi provade ;)
Värt att påminna om är att XC70 beställs som Classic nu i och med sista modellåret. Får en del godsaker på köpet där.

/Bellamy
Verdi
Sani,
Jo, så är det ju. Några saker att tänka på dock.

1. Vi har rätt specifika önskemål. T ex finns det knappt några begagnade 118d med stolsminne. Och M-Sport med std-chassi är också svårt att hitta. Och så måste den vara mörk. Helst svart. Rattvärme och komfortöppning gillar vi också.

2. Det är mitt företag som får ta värdeminskningen (som jag tycker känns rätt ok med tanke på att den nästan är 4 år och antagligen kostade bra mycket mindre netto än 345'). Och dessutom dra halva momsen. Så det drabbar inte mig fullt lika hårt som om jag köpt den privat. Jag kommer inte heller att betala 345 tusen för den. Hoppas på åtminstone 10% mindre. Dessutom så antar jag att man får mer för en M-Sport än en Sportline. (vet ej hur hennes var utrustad i övrigt)

3. På en ny bil får man den i mitt tycke lyckade faceliften. Det får man inte på en begagnad. Vi får även en helt ny bil med fri service, nybilsdoft, nybilsgaranti, halvförsäkring...
Verdi
Bellamy,
Ja, vi har en offert på en XC70 med nästan all utrustning, vinterdäck och allt för 399 500:- Det är ju inte sååå mycket mer ändå. Svårt det här... Med elektrisk värmare och vinterdäck lär ju en 118d hamna på drygt 330 tkr netto) Mer utrymme, säkrare bil, mer utrustning (dieselvärmare med VOC, navi, taklucka, farthållare med radar, helskinn, diverse varningssystem, dragkrok osv osv) Allt för "endast" 70 tusen mer.

Fast räknar man med högre förbrukning, servicekostnader och mer värdetapp i kronor räknat så blir det ändå ca 1500:- i månaden över 3 år och 6000 mil om man ska tro min kalkyl. Totalt blir Volvon 54 tkr dyrare över 3 år alltså. Är ju pengar det med. Särskilt om man utgår från att en ny 118d inte är det billigaste valet heller...

ps. Nog borde väl en BMW takbox (det är väl typ en Thule med BMW-klistermärken på egentligen väl?) passa på en Volvo också? Eller kör de med helt olika förankringssystem?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Nu tror jag nog andrahandsvärdet står sig mycket bättre på en XC70 än en 1-serie, men det är ju svårt att sia om.
Jag specade en Golf med minsta bensinmotorn för ett tag sen, bästa stereon, bensinvärmare, R-Line, "sportstolar" för typ 200.000.
Verdi
jhellstrom,
Andrahandsvärdet blir nog bättre i procent räknat men jag tror inte man få tillbaka alla 70 tusen som skiljer vid köp efter 3 år. Och till viss del har jag räknat med det då jag satt ett något högre restvärde i procent för XC70 än de andra bilarna jag har räknat på.

En Golf GTD med 184hk och lite utrustning kostar minst lika mycket som en 118d. En 110hk diesel hamnar på rätt sida 300 tusen men det är inte med mycket. Vi "måste" ju ha automat dessutom. Och ska man ha stolsminne så åker man på svindyrt skinn (22 tusen!!!!). Ja, sådär håller det på.

110hk är lite för lite också. Behöver inte 184 men runt 150 vore nice. Då blir körningen inte så ansträngd.

Dessutom gillar jag inte VAG riktigt... Provkörde en Passat och tyckte den var bullrigare och stötigare än min F31. Den hade antagligen nåt slags sportchassi och 18" fälgar. Törs inte tänka på hur bullrig en Golf är. Fast iofs, Mr Cap har ju en Polo som jag lånat några ggr och den tycker jag är helt ok så...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Du borde kanske kontakta någon du ev känner på Volvo PV eller LV - med personalrabatten beställde min kollega precis en komfortabelt utrustad (inte "Sport" dock) XC70 D4 Classic för 333tkr... En liten deal, så kan ni båda tjäna på det?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
En referens på vad man får för samma bruttopris som 118d:n... ;-)

Golf Alltrack TDI 184 DSG 4M

Grundpris 291900:-

Förarstol ergoActive med 14-vägs inställning och massagefunktion 3 400 kr
Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel Ingen extra kostnad
Navigation Discover Media 8 200 kr
Ratt, läderklädd, multifunktion, uppvärmbar, 3-ekrad 1 200 kr
Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion 9 900 kr
Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med
Förarassistanspaketet) Ingen extra kostnad
Pluspaket 15 600 kr
Dragpaket 7 500 kr
Parkeringssensorer fram och bak Ingen extra kostnad
Car-Net onlinetjänster, giltighetstid 36 månader Ingen extra kostnad
Dragkrok, manuellt infällbar Ingen extra kostnad
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning 1 500 kr
Navigationsdata för Västeuropa på externt SD-kort Ingen extra kostnad
Backkamera Rear Assist Ingen extra kostnad
Färddator Premium med färgdisplay1 400 kr
Keyless Access, nyckelfritt låssystem 4 000 kr
Mobiltelefongränssnitt inkl. WLAN-hotspot

Totalpris 344 600 kr (-7-8 % rabatt)

Bra mycket mer bil för stålarna skulle jag påstå...

MVH Christofer
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Jag gillar inte VW något vidare heller, men en Golf "måste" ju vara billigare än en 1-serie?
Dina kalkyler blir väl förmodligen något styrda till det du vill ha så köp nu en 118D M-Sport, nu när de dessutom åtgärdat den extremt fula fronten.
Köp en 218D annars, mycket snyggare :)
Verdi
Sani, Känner ingen på Volvo tyvärr. En XC70 Momentum är inte så mycket dyrare än 333 tusen oavsett personalrabatter. Den jag funderar över har ju Summum, VOC, teknikpaket med navi och taklucka osv och då kostar ändå inte själva bilen mer än ca 385 tusen netto.

crille82,
Tyckte en vanlig Golf GTD var uppe i de summorna nästan på en gång också. Ska kolla upp den där lite mer.

jhellstrom,
Min kalkyl är rätt enkel och den är lika för alla bilar. 52% restvärde, räknat på 3 år och 6000 mil. Samma kostnader för skatt, försäkring. Ingen servicekostnad för BMW, 13:-/liter på bränsle osv... Har inte räknat på en snikgolf för det är inte intressant. En Golf med ok motor och ok utrustning närmar sig 300 tusen den också och den har inte fri service. Så skillnaden blir inte så stor som man kan tro... Kanske ett par hundralappar i månaden.

Är ju inte så att en 118d får det att pirra särskilt i magen. :-) Då vore det mer intressant med en XC70 som skulle bidra med något helt annorlunda mot vad jag har idag. En 118d ger ju ungefär samma typ av körupplevelse som min bil. Fast sämre.
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Kanske mycket pengar för en seat men nån som provat seat leon st cupra? får den runt 300 tkr. Den står med på min lista men har inte klämt å känt än.
Crill82: har de fått ordning på leveranstiderna på golfarna nu om man avviker ifrån paketspecerna? Min granne väntar fortfarande på sin Tiguan som hon beställde i januari. Har hört liknande historier från kolleger som beställt nya Golfar också.
Verdi
Har fått offerten från BMW nu. Med vinterhjul och elektrisk motorvärmare så landar kalaset på ca 335' netto. Steget upp på XC70 för 399' är ju frestande. Då får vi ju lite mer av allt. Men även högre förmånsvärde, högre förbrukning, servicekostnader... Det drar iväg. På 3 år blir det trots allt drygt 60 tusen extra.

- 16 tusen i extra värdeminskningskostnad för mig privat
- 23 tusen i extra bränslekostnader. (skiljer ca 3 dl/mil)
- 18 tusen extra pga högre förmånsvärde.
- 7 tusen för service för mig privat.

Har även dubbelkollat V40 D3 igen och den blir nästan på kronan lika dyr. Man får iofs dieselvärmare ist för elektrisk och skinn istället för alcantara men i övrigt skiljer inte mycket. Det man vinner på lägre pris och något lägre förmånsvärde tappar man på att servicen inte är gratis.

Gusvigilante,
Seat är inga problem för min del. VAG som VAG liksom. :-) Däremot vill jag faktiskt inte ha en stötig busbil med många hästar.
Måste bara flika in gällande Seat Leon ST Cupra.
Lånade en över lunchen i förra veckan och valde en lunchrestaurang 3 mil bort... Bilen går som ett spjut, det va bland det värsta jag varit med om i en "standardbil" som man får fullständigt fullsmetad för 330-340' exkl rabatter. Sen är det den där delen kring att det är en Seat... Om man kan leva med det så tror jag att det är svårt att få mer körglädje i en annan ny bil i samma prisklass för tillfället.

München
Verdi
ps. Har såklart ett benchmark-case som jag jämför mot och det är en privat bil för max 150 tusen som drar max 0,7 liter/mil.

Några exempel:
Länk (0,65 liter/mil enligt spritmonitor)
Länk (0,73 liter/mil enligt spritmonitor)
Länk (0,64 liter/mil enligt spritmonitor)

Enligt mina slarviga beräkningar så blir kostnaden för en sådan bil nästan på kronan exakt lika som en ny V40 D3 eller en 118d. Visst, det är inget fel på de begagnade bilarna men det är mycket utrustning som jag skulle sakna. Plus alla osäkerheter som kommer med en bil som gått närmare 10 tusen mil, oviss status på däck och annat...
Verdi
Just det. Någon nämnde xDrive. Skulle gärna valt det men då stiger kostnaden närmare 50 tusen för då ska man upp på 120d om man vill ha kombon automat + xDrive. Och då börjar det kännas oanständigt dyrt för en bil av den här typen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du inte behöver storleken ser jag inte poängen med XC70. Fin bil men stoooooor helt i onödan.

-------
//Lövet
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer_L: Vet inte riktigt hur det ser ut med leveranstiderna. Men även en BMW låter ju vänta på sig ca. tre månader...

Självklart är det orimligt att vänta 5-6 månader som man hör i vissa skräckexempel. Men köper man bil på en pytteliten marknad som Sverige och vill speca själv så tar det tid. Vill man ha bilen snabbt gör man bättre i att köpa en lagerbil.

MVH Christofer
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Verdi: får du v40n till att bli så dyr. Nu tittade jag förvisso på lagerblad och möjligtvis att du är ute efter mer utrustning men jag hittade d4 med Business pro och dieselvärmare r design även ocean race för 300.

Förstår att seaten inte e nåt för dig som har en rolig bil. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.