AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
24.566

Lindra min ångest! Vad får man för 300 tusen?

Sida 3 av 6
Verdi
Haha... Det är sant. Men nu är min F31 inte längre till salu.

Nu väljer jag egentligen mellan en 118d M-Sport. Gärna safirsvart med tonade rutor så att den matchar F31:an perfekt. Eller så en XC70.

Eller en 120d demobil? T ex: Länk!

Nu verkar den tyvärr sakna både rattvärme, komfortöppning och minne på förarstolen vilket vi hemskt gärna vill ha. Då blir bilarna närmast sömlöst utbytbara. Ha båda nycklarna i fickan och gå ut och ryck i en dörr, tryck på stolsminnet och kör iväg.

En ny 120d blir för dyr jämfört med en ny 118d. Omotiverat stor skillnad i pris tycker jag.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ska ha 3an kvar känns det ju rätt onödigt med en så stor bil som XC70. Den lär också få betydligt högre driftskostnader än 118d om du inte väljer FWD och manuell låda på XC70. Vilket blir rätt knas.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Ja, jag vet. Vi har ju en takbox också om det kniper. Vilket inte är särskilt ofta i ärlighetens namn.

Jag gillar dock "fluffigheten" i XC70 men får väl inse att det inte är värt ca 30 tusen mer per år jämfört med en 118d om man faktiskt inte behöver utrymmet.

Har även räknat bort V40 D3 Summum då den bara blir marginellt billigare än en 118d M-Sport. Skiljer kanske 25 tusen efter rabatter. Finns vissa skillnader i specarna. T ex skinn i Volvon medan bara tyg+alcantara i BMW:n, dieselvärmare i Volvon men inte i BMW osv. Men i stort är det hyfsat jämförbart.

Det vi absolut vill ha är.

- Minne på förarstolen
- Keyless drive
- Rattvärme
- Automat
- Svart/mörkgrå
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om du behåller F31 lägger jag min röst på en till BMW framför XC70. Anledningen är att behovet av XC70 minskar samt att det kan finnas fördel att ha ett och samma ställe att lämna bilen till när något ska göras. Också är det lite fräckt med två BMW i samma färg i bilparken.
Verdi
Det som är lite jobbigt med 118d är att jag förmodligen kan köpa en 318d touring till mer eller mindre samma pris. Länk
Rekommenderat cirkapris: 366.000 kr
Erbjudande: 279.000 kr

Men man kan väl inte ha två "likadana" bilar väl? ;-)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
318dT lär ju om inte annat ha ett betydligt gynnsammare andrahandsvärde.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Om du väntar in i det sista med att beställa en ny 318, dvs 30 juni, så får du väl en 2016 också?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Följer denna tråd med spänning. :)

Jag är oxå ute efter en andra bil. Sneglat lite på 118 d, men gjort samma iakttagelse som dig att skillnaden mot en 318 inte är så stor vilket givetvis motiverar en 318. har inte provkört än men inbillar mej att 118 både som bil och motorn i den känns rappare och roligare än 318.

Sen är det förhatliga "men det skiljer inte så mycket mellan modell a och b" helt plötsligt har man köpt nåt för 350 istället...
Verdi
Gusvigilante,
Men har du inte redan två bilar? En X3 och en S60?

Håller med dig om att det är lätt att hamna i "orkar jag den så orkar jag den"-snurran. För "bara" 500 spänn extra i månaden får man det och det och det... :-)

Nåväl. Vi har ju fortfarande bakåtvänd barnstol och vi vet att det funkar hjälpligt att sitta framför barnstolen på F31 om man är under 190cm. Antar att det inte går på F20? Sånt spelar ju också roll för hur användbar och smidig bilen blir. Även om det ska vara en andrabil så vet man inte. Rätt vad det är så är den andra bilen på verkstad och alla i familjen behöver åka i den andra osv...

På 118d LCI får man 150hk men på 318d får man 143hk. Är det nån som vet om det är en helt ny motor eller samma motor med lite annan tune?

Antar att 118d blir aningen lättare än 318d men det är mindre än man tror. 118d väger 1420kg och 318d väger 1550kg.

5d 118d pre-LCI gör 0-100 på 8,9 sekunder. 318dT pre LCI gör det på 9,2 sekunder. Är ju rätt marginellt.

118d LCI gör sprinten på 8,2 sekunder. Antar att 318d LCI hamnar runt 8,5 sekunder.

Hur funkar advantage-erbjudandet på 318d? Står att advantage-paketet utgår från och med 1 juli. Är det produktionsdatum eller beställningsdatum som avses? Dvs, kan man få en LCI med paketerbjudandet om man beställer sent i juni?
Verdi
Just det. Efter en högst ovetenskaplig studie så bedömer jag att prisskillnaden mellan en 3 år gammal 118d och en 3 år gammal 318dT är ca 30 tusen.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Jo i dagsläget har vi två, men s60n (som frugan för övrigt förälskat sig i) är tjänstebil. Eftersom jobbet suger så funderar jag på att säga upp mig. Jag har nys grejer på gång med bättre betalt så jag skulle kunna ta en del av det till ny bil.

Som du säger är det ju mycket förnuftigare att gå upp en storlek för att på så sätt kunna nyttja bilen i alla lägen. Ytterligare en anledning är väl att man ger sig själv lite mer handlingsutrymme när väl första bilen ska bytas. Då finns det ju redan en familjebil! ;)

Jag har dock inte bestämt om jag ska privatleasa eller köpa.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Men man kan väl inte ha två "likadana" bilar väl?"

Nej, det går faktiskt inte. Den nya kommer att verka så fjuttig och din fru som ska köra den kommer att känna att "hennes" bil är en sämre kopia av din. Det här kommer skapa ett mindre helsike för dig.

Å ena sidan kan hon inte hoppa på dig då det skulle verka ogint, å andra sidan kommer hon inte helt att kunna smälta att du kör "finbilen". Hennes lösning på situationen, om ni hade bott i hus, hade varit att totalneka dig att köpa en femte grill, men nu bor ni inte i hus så hon drar det starkaste kortet som återstår och sexvägrar.

Och hur kul är det för ditt barn att vara enda barnet? Men visst, skiter du i dina barn, så kör på, men kom inte och säg att du inte blev varnad.

Gå på ettan, din fru kommer bli glad, kanske till och med ge den ett namn, hennes bil, som minsann är snyggare än din. Och nyare. Ha!
Verdi
Gus,
Spännande. Hoppas du får det nya jobbet. Känns som att en 318 är lösningen för er. Matchar ju hyfsat X3:an också. :)

Robert
Låter rimligt. :-) Ärligt talat så känns det lite roligare med en etta bredvid trean än en blek kopia.
Någon skrev att en 318dT skulle ha bättre andrahandsvärde än en 118d M-sport.

Ytterst tveksamt, en 1-serie med M-sport ihop med diesel säljer du på en förmiddag. Dessa har ju haft väldigt högt andrahandsvärde, kanske rent av lika bra som VW Golf.
Verdi
Synpunkter på den här specen?

Länk

345 200 sek brutto.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bra spec men lägg till PDC fram, irriterande att vara utan tycker jag

BMW CS #5139
Jag gillar 1-serien skarpt, vi hade tidigare en Japanröd 130iM 5d -07 i 3 år som frun saknar mycket.
Jag är dock lite kluven kring att köpa en bilmodell som man redan haft. Det iof mkt nytt i dagens 1-serie kontra den förra. Något som vi dock saknade var X-drive då egenskaperna på vintern inte var optimala. Frun körde första året på Michelin dubbfritt vilket hon inte alls va trygg med, bytte till dubb vinter 2 och då blev det bättre. Dock så tror jag X-drive är ett klokt tillval vilket förmodligen gör bilen än mer attraktiv när det är dags att sälja.

München
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Känns spontant som väldigt mycket pengar för en 118d utan överdrivet mycket utrustning... Är LED-strålkastare standard?

MVH Christofer
Verdi
Jo så är det ju. Men ganska precis halva listpriset mot min 330d.

Ska kolla på Golf också, jag lovar. ;-)
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Verdi: Tyckte Specen var riktigt fin. Pdc runt om hade nog jag tagit. Sen sticker ju priset iväg snabbt.

Får väl se vart detta slutar, i vårat fall är det frugan som ska köra den mest så hon får väl bestämma. Tänkte jag ska kika in v40 med d4.an tror den kan bli riktigt trevlig. Sen är jag kanske inte överförtjust i formspråket på den. Det kan mycket väl bli en s60 igen. Såg en T5 -15 med hyfsad utrustning nedsatt från 357 till 333. Finns det mer rabatt att räkna hem på en lagerbil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.