|
|
|
|---|---|
|
Tja! Har ledsnat på det urusla ljudet i min E91 -08 Ska köpa högtalare och steg på Uppsala bilradio. Steget är ett tvåkanals som ska driva de nya basarna under stolarna. Nu sitter det hifi proffessional stereo i, med original förstärkare bak. Frågan är ska det få sitta kvar och driva elementen i dörrarna så att man bara kopplar ur basarna och drar dom till nya steget? Olle | |
| Jag rekommenderar att du gör något åt dörrhögtalarna också, inte bara basarna under stolarna. | |
|
Jag var nog lite otydlig, både mellanregistren och diskanterna i dörrarna skall bytas Olle |
|
|
Jag håller på att installera ett MB Quart kit med högtalare för framdörrarna inkl basar under stolarna som jag köpt på Uppsala Bilradio. Hur har det gått för dig och vad gjorde du? |
|
|
Köpte ett likadant kit som dig. Köpte även slutsteg som driver basarna under stolarna. Kan säga att det är en enorm skillnad i jämförelse med original. Lycka till )Ille |
|
|
Roligt att höra Olle! Nu har jag lite andra förutsättningar men hoppas ljudet blir bra till slut. Tyvärr har jag bara NAV Professional och standard stereo till det samt inga hifihögtalare att utgå ifrån. Detta innebär att huvudenheten kompenserar för avsaknaden av diskanter och de löjliga 6,5"arna som sitter under stolarna så att den frekenskurva som nu skickas ut ser ut som en banan, hissat i både diskant och bas samt vid ljudhöjning till hög ljudnivå så sänks signalen till basarna för att de inte skall bottna för snabbt. Jag har köpte en hög-lågomvandlare (aktiv sådan) som skalll ta hand om basen och kompensera för eventuell justering nedåt i nivå när man vrider upp ljudet. Nu har jag kommit så långt att högtalarna inkl de nya diskanterna sitter i dörrarna och det är ett klart lyft men ljudet har en överdriven övervikt mot diskanthållet som jag hoppas kompenseras när jag får in MB Quartbasarna och kopplar de på mitt Alpinesteg. Om jag då tycker att ljudet är för överdrivet åt bas och diskant får jag överväga att koda om huvudenheten till hifi men innan jag gör det måste jag läsa på vad det innebär mer än att en rak frekvenssignal skickas ut. /Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.