|
|
|
|---|---|
|
En kompis håller på att beställa en 650i xDrive Gran Coupé men tycker att redan med 18" RFT blir vägljudet väl kraftigt i den annars relativt tysta bilen, inte minst med tanke på en relativt höga prislappen (det finns ju en hel del att välja på om man spenderar 1,5milj). Har för mig att till och med 17" fungerar på denna bil, men jag kan ha fel. RFT går ju bort och kan tänka mig att Michelin Primacy 3 går rätt tyst. Själv tycker jag F06 Gran Coupé är ett lite smidigare/roligare alternativ till 7serien, men värdeminskningen blir givetvis helt enorm på en ny F06. | |
|
Det låter helt felvänt att "behöva" gå ner till så små hjul på den här bilen?? Jämför gärna med S-klass coupe, som är den tystaste bilen just nu - med 20-tummare.. Välj smalare däck utan RFT, samt jämför tillverkarnas db-angivelser så tror jag ej 19" ex ska vara några problem.. |
|
|
Finns det verkligen 18" till 650 GC? 19" är väl standard? Hursomhelst, jag har haft både 640i GC och M6 GC. På båda bilarna har jag bytt ut hjulen till 21" Hartgefälgar med Contidäck och det blev en helt annan bil, till det bättre förstås. Modellen är inte så tyst som man kan tro för övrigt. Karmlösa dörrar gör att man får in mera ljud utifrån. Det blev en rätt så kraftig skillnad för mig som kom från X5 F15 ex. vis, som ju verkligen är bra isolerad och väldigt tyst. Men däckljudet blev oerhört mkt bättre med Contidäcken. /Anders |
|
|
Intressanta svar, 18" är det minsta och standard vad jag förstår från prislistan. Det du säger om vindljudet Anders är värt att lägga på minnet. Själv tyckte jag 5GT hade för mycket vindljud medan 4 serie GC var relativt tyst därvidlag, men hade å andra sidan för mycket vägljud. Personen som ska ha en 650i GC har haft många exklusiva bilar, alla tydligen med tröttande vägljud. Vi talar då om mycket dyra bilar som han tröttnar på väldigt snabbt! Det verkar alltmer som de som köper bilar för miljoner efter kort tid hittar fel som de inte orkar med i längden (i-landsproblem?). Han kanske skulle titta på en 7-serie (G11?). |
|
|
332, utifrån din kommentar ovan skulle jag nog isåfall tänka till både en och två gånger på en GC. Det är BMWs läckraste bil tycker jag, men är man så känslig som du beskriver då är risken uppenbar att han störs av vägljudet. Däckvalet är då oerhört viktigt och glöm då RFT däck. Conti var mkt tysta tycker jag och som sagt så blev det en helt annan bil. Det var ändå 21 tummare dessutom. En GC med 18" tror jag dock tappar en del i looken. M-sport tycker jag är ett skönhetskrav och då är det väl 20" automatiskt. Men som sagt lägg med ett däckbyte i kalkylen. /Anders |
|
| Anders, delvis kan det handla om hur väl man hör och tolerant man är. Mycket forskning ägnas åt bilar och ljud (oljud). Många är inte medvetna om hur tröttande ett dovt, lågfrekvent buller är i längden. Likaså tror tydligen vissa att en mycket dyr bil i regel är mycket tyst, vilket endast delvis stämmer med verkligheten. Vissa ljud vill man kanske höra, men vind- och vägljud skapar knappast sportiga mervärden. Tesla är ett intressant exempel på en mycket tyst bil frånsett just vägljud vilka man ej kostat på att isolera bort på ett kanske önskvärt sätt. | |
|
Jättefin bil och motor, en skönhet så att säga. Be kompisen beställa den med minsta möjliga standardhjul, alla är RFT. Sen använder han de till hösten och lägger på t ex Nokian eller Michelin vinterdäck. Vinterhjul är ju billigast på sommaren och sommarhjul billiigast på vintern, där kan man spara några kronor. Under kommande vinter letar han fina sommarfälkgar, jag rekommenderar BBS eller OZ Super/ Ultraleggera. De senare är bland branschens lättaste fälgar per styc k och då blir det låg ofjädrad vikt per fälg och ännu bekvämare åkning. Be han hålla sig till t ex 19" och inte högre. Ju större fälg man använder ju mer soppa drar det, ju dyrare är däcken och ju kortare körsträcka håller de. Det här med stora däck och fälgar är mest som samhället är idag, ytligt och lite fjolligt?:) Be han lycka till! Asken |
|
|
Asken, tror du verkligen att den som köper en 6-serie Gran Coupé tänker så mycket på kostnaden för däck, bränsle mm? Köper man den ny så är den sannolikt en av de dyraste BMW du kan äga, sett till värdeminskningen, som är den särklassigt största kostnaden för de flesta bilägare. /Anders |
|
|
Med känsla: om körkomfort är prio vilket det är för de flesta och han ville ha bort vägljuden om jag förstod frågan efter ha läst trådstartarens postning. I Min värld är det inte de stora inkomsterna utan de små utgifterna som gör skillnad mellan röda och svarta siffror. Mina fem öre Asken |
|
|
Jag bytte ner mig från 740dxdrive 2012 till 640iGC 2012. Båda var okörda demobilar. Kunde inte motstå den vita 640-n. Nåväl på nuv 640i används Michelin Primacy HP 245/40-19 och 275/35-19 De är inte örobedövande högljudda men man måste höja volymen på stereon för att överrösta vägljudet i 90-100 kph. Kör så mycket jag kan på "osliten" asfalt = väldigt nära högerkanten, då dämpas vägljudet. Intressant att det blir tystare med 21 tummare. Vad var det för däckdimension? Vad var det för fälg? En sån modifiering som jag kan tänka mig. Det eller en 2008 Maserati QP ;-) Vinterhjulen är Nokian H7 245/45-18. Helt OK. |
|
| Kaparn, något är fel kan man tycka om man, som du säger, måste höja stereon i 90km/h på en bil som lätt kostar 1,5milj. Du har säkert rätt, efter vad jag upplevt på andra bilar. Pratade med en BMW-konstruktör i morse som håller med om att det kostar för mycket pengar och vikt att få ner såväl vindljud som vägljud. "Folk-köper-ändå-filosofien" tycks råda överlag i vårt "minusräntesamhälle". | |
|
Kaparn du har säkert RFT däck antar jag? Jag kollade nu och det var 8,5x21" 255x30x21 samt 9,5x21" och 255x30x21 och jag ser nu faktiskt att däcken var Pirelli Nero. Detta var till den 640i GC jag hade. Till M6 GC körde jag också på 21" 9,5x21" 265x30x21 och 10,5x21" 295x25x21 och de däcken var ContiSC. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.