|
|
|
|---|---|
|
Oj vad länge sedan jag skrev något. BMWPower hette vi då... Jag ska bli pappa! Kör idag en steg-2-vässad Seat ibiza Cupra och har en köpare på den. Ja, massor har ringt så den verkar inte bli ett problem att bli av med. Behöver alltså en familjebil, men budgeten är lite begränsad så den självklara 5-serie Touring går icke. Vi har köpt en Bugaboo Buffalo singelvagn, vilken måste rymmas med liggdel i bagagerummet. Jag har letat febrilt men ingen bild på E91 med barnvagn står att finna så svaret på frågan kanske är att 3-serie Touring egentligen är riktad till golfande direktörer? | |
|
Jag har en e91 och i den går barnvagn med två sittdelar in. Var svårare med en sittdel och en liggdel, men även det gick tillsamman med skötväska o lite annat under insynsskyddet (vagn = babyjogger city select). Långresa med ett par bagar för packning gick också in. Har skaffat takräcke och box för dom gånger man iväg på längre resor. Med andra ord går det fint! Inte alls som i frugans 945:a, men å andra sidan är bränslekostnaden hälften... Det som är svårare i e90 är plats för barnstol. Vi är båda ganska korta (170cm) så vi kan ha två stolar i baksätet, men andra som åker med trivs inte så bra... Karl 320dT -08 Porsche 944 S2 -90 Volvo 945. |
|
|
Låter bra! Bilen jag suktar på är en 320d x-drive. Det blir nästintill bara landsväg och motorväg för vår del, efter att vi flyttade från stan. Ibland har vi riktiga vintervägar så x-drive är mer än välkommet. Tänkte dock inte köpa någon automat. Har aldrig gillat det riktigt. Undrar om märkesförsäkringen fortfarande är konkurrenskraftig. Exempelvis erbjuder ju Seat finans på årsförsäkring 3000 kr på den hetaste Leon Cupra 300 HK. BMW finans kanske har någon liknande lösning? OO=00=OO |
|
|
Barnvagnen är inget problem. Har en brio som får plats under insynsskyddet. De är som Charlie skriver, det är med barnstolen de kan bli lite tajt. Babyskyddet (första stolen) är lugnt då det är litet. Bakåtvända bilbarnstolarna är dessvärre mkt större, vi har en maxi cosy mobi i baksätet och man sitter inte frivilligt i passagerarsätet fram. Finns ju mindre stolar oxå men ja tänker att ju skönare ungen sitter desto mindre gnäll blir det ;) |
|
|
Hej! Vi kör med Besafe Izi kid i-size Isofix som är monterad höger bak, grym stol som tar lite plats som även är lätt att fälla. Helt ok utrymme i framsätet |
|
| Japp, en normalstor barnvagn går in även med liggdel, men bara "på tvären" Ett anta bagar går att knöla in runtom. Är ni bara trepers så går det ju att packa i halva baksätet också. | |
|
Låter bra. Tack för tipset också om konkret modell på barnstol tills barnet blir lite större. Det blir kanske att investera i en takbox till vinterresorna. Detta känns väldigt bra, att komma tillbaka till BMW 3-serie. Min senaste var ju en -00 och det lär ha hänt en del sedan dess även om känslan finns kvar. Jag hoppas att markfrigången är lite högre på x-drive... OO=00=OO |
|
|
Vi har en e91 och Bugaboo Buffalo singelvagn, den får plats under insynsskyddet. Något att tänka på är att saknar bilen isofix i framsätet kan du inte stänga av airbagen. Även om barnet säkert kommer sitta bak med en förälder vanligen kan det vara bra att kunna flytta fram barnstolen/babyskyddet om man skall åka ensam med barnet. När det blir dags för att köpa babyskydd men framförallt barnstol så tycker jag absolut att du skall åka till en affär och testa fler stolar i just er bil. Det är storskillnad i hur stolarna sitter i bilen. |
|
|
Då vi har en Emmaljunga Nitro City i E91:an upplever jag den mer eller mindre fullastad. Och då vi har en bakvänd Britax Max Way (9-25 kg) i baksätet bakom passagerarstolen ryms ingen passagerare i framsätet. Alternativet att ha Britaxen i baksätet mellan stolarna ger mer plats, men då tar stödbenet i kardantunneln och gör att stolen kommer så nära taket (dvs barnet sitter högt och det blir svårare att lyfta i/ur stolen). Så med denna utrustning känns 3-serien lite trång. :-) Mitt tips som kör manuell, är att fundera ett varv till om du inte automat är bättre i längden (pga de kopplingsproblem dieslarna kan dras med). |
|
|
Intressant upplysning om det där med kopplingsproblemen på manuella dieslar. Jag tänkte välja en manuell just för att förebygga framtida dyra reparationer, men om det skulle råda ett motsatsförhållande gör jag gärna hustrun glad och letar upp en automat. Riktigt bra svar från er allihop. Det här med Isofix kontra airbag var nytt för mig, så bilen jag hade tittat på går bort. Jag förutsatte blint att en modern bil har nyckelavstängning till passagerarairbagen. Hustrun ville ha en Volvo V60 AWD och jag har lovat att hon inte ska sakna någon fördel Volvo (tex deras försäkringspremier). Har även tittat på en X3 men har för mig att de har mindre (kortare djup) bagagerum än Touring. Annars vore ju X3 x-drive given. Vi bor på landet och kör ofta grusvägar av varierande kvalitet. Ligger där nysnö vill mn gärna ha de extra millimetrarna markfrigång. En annan kärra som klarar alla våra krav är VW-koncernens samtliga 4wd-bilar med "dålig väg paket", men jag vågar helt enkelt inte äga en bil med modern VW-teknik. De har för svajig kvalitet och taskig kundinställning. |
|
|
Vill man testa stolar är tipset att kontakt NTF, i alla fall i Göteborg har dom folk som kan allt om alla stolar och hur dom passar i många bilar på marknaden. Dom har även ett stort sortiment att prova med helt utan kostnad. Bra tips från nilpanil om att se till att isofix finns, eller då egentligen möjligheten att stänga av airbag. Karl 320dT -08 Porsche 944 S2 -90 Volvo 945. |
|
|
För övrigt gick inte vår vagn in lättare i svärfars XC60, dom är INTE stora i bagaget... speciellt inte under insynsskyddet. Karl 320dT -08 Porsche 944 S2 -90 Volvo 945. |
|
|
Vilken årsmodell av E91 är det du letar efter? Min 2008 (pre- facelift) hade Isofix fram samt avstängningsbar airbag med nyckel. Isofix fram var ett billigt tillbehör (800-900kr) så många svensksålda bilar innan 2009 har detta. I och med faceliften 2009 så tog BMW bort Isofixfästena fram som tillval men krockkudden går fortfarande att stänga av (standard utr) om man vill placera stolen fram. Isofix finns däremot bak som std. Jag hade också rekommenderat automat, förr eller senare verkar de flesta manuella drabbas av huggande koppling. Du skall däremot inte räkna med någon marginell skillnad i frigång för XDrive - är du ute efter detta skall du istället välja en X3 eller ett annat märke. Angående din första fråga så går det iofs fint med ett barn, barnvagn i en E91 men efter att ha ägt både E46 och E91 så tar det emot att säga att det aldrig är fel att köpa en lite större bil direkt - ofta blir det en hel del extra som skall med som skötväska, leksaker, barnstol mm så det lilla bagaget i E91 blir fullt väldigt snabbt... Jag har numera 3 barn och har varit i din sits och skulle aldrig återgå till en E91 eller F31 om detta var den enda bilen i familjen. Men det är mina två cent som det heter... |
|
| Allt kul man vill ha har ju som bekant en relation till budgeten. Jag klarar 220k eftersom vi har en bil till och villalån 😩 Sökandet efter familjebil fortsätter. Men det lär inte bli BMW om jag behöver större än 3 Touring. | |
|
Jag tror inte det var i samband med LCI introduktionen som BMW tog bort Isofix med nyckel avstängning för e91. Jag har både isofix och nyckelavstängning av aribag på min 2009 LCI. Min kompis som också kör en LCI från 2009 saknar nyckelavstängning för airbagen (ej isofix heller fram). Båda våra bilar är svensksålda, om det kanske gör någon skillnad. Däremot är det mycket möjligt att förändringen skedde senare, LCI lanserades som bekant för e91 2009. Så de två bilarna jag refererar till är tidiga LCI. Men jag kan hålla med om att det inte skulle skada med lite mer plats när man skall på semester. Eller för de delen storhandlar och har med barnvagnen. Skulle vi byta bil skulle det inte bli en annan e91. Men då vi köra så lite känns det inte så prioriterat. Antingen får vi lägga på en takbox eller hyra en bil den eller de veckorna vi skall åka bort. |
|
|
Vi kör E91 LCI och har två barn. Det är som trängst när du skall ha med barnvagn med liggdel och där är vi just nu. Vi har en Bugaboo Cameleon som går in och visst, det blir rätt fullt. Å andra sidan - hur länge har man detta problemet - ett år? Därefter är väl nästa läge när du byter ut babyskyddet mot bakåtvänd bilbarnstol. Lite beroende på hur tätt barnen har kommit om du har två. Sitter båda bakåtvänt kan det bli lite trångt, i vårt fall har vi en framåtvänd i baksätet och en bakåtvänd i framsätet framför. Här finns det större och mindre stolar men vi får in Akta Grace Belogic som är stor som ett smärre pansarskepp i framstolen och det är ändå gott om plats bakom. I synnerhet för en liten som sitter i bilbarnstol framåtvänd. I bagaget behöver inte mycket mer än en paraplyvagn / sulky i det läget och de tar ingen större plats. Om det kniper kan du väl alltid köpa en takbox? Förstår inte logiken att man måste köra 5-serie / V70 / A6 när man fått två barn. Hur stort åkte ni själva när ni var barn!?! |
|
|
Det här med bilar och barnvagn tror jag är någonting som man tror kommer bli ett stort problem innan man får barn. Jag har två barn 4 och 2år, jag har alltid haft en billig paraplyvagn liggandes i bilen som har räckt. När de var riktigt små så hade vi endast med ett barnvagnsunderrede som babyskyddet passade i. Den riktiga barnvagnen har bara åkt med på långresor (2ggr per år). I vardagen orkar man inte krångla med sånt. Är man och handlar så kan de ganska fort sitta i kundvagnen eller i en babybjörn när de är riktigt små. Köp barnvagn efter bil och inte tvärtom! |
|
|
Cliff Barnes skrev "...Förstår inte logiken att man måste köra 5-serie / V70 / A6 när man fått två barn. Hur stort åkte ni själva när ni var barn!?!" Volvo 245 DL, som kunde rymma minst 7 personer beroende på hur många ungar som fick plats längst bak. Det var grejer det... :-) Jag hade liknande syn som dig när jag själv körde E46 och E91. Visst GÅR det som du själv skriver men samtidigt har man väldigt lite på att förlora med att köpa en lite större bil direkt. Vardagen blir otroligt mycket lättare och bekvämare till en mycket liten merkostnad om tittar på begagnat I slutändan handlar det om vad som passar den individuella familjen och vilka behov man har. |
|
Verdi |
Vi klarade spädbarnstiden finfint i en E91. Utan takbox. Var trångt kring jul med alla julklappar och grejer men det gick. Till vardags var det inga som helst problem. Samtidigt håller jag med Kristoffer om att det inte finns ett egenvärde i att ha för liten bil heller. |
|
Jag kör våran Emmaljunga Mondial deluxe i våran E91LCI. Det blir fullt, men jag behöver inte plocka av något. Vagnen fälls ihop och handtaget måste dock vinklas ner ett steg från gångläge för att gå in på bredden. Emmaljunga Mondial deluxe är nog emmaljungas "största" vagn med stora luftfyllda hjul och rejält underreda med korg. Vi letade länge efter en så stor liggdel som möjligt. Vagnen med liggdel. Länk Vagnen med sittdel. Länk //Anders |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
powerkjelle !!!!! Dä va inte igår !!!. Kul att höra från dig. Och du blitt "vuxen" osså.:) Hoppas det funkar med en E91, har nyss köpt en och de är väldigt "Lagom" när 5 serien blitt "dubbelt" så står. Dock kan jag inte ge respons på barnvagnsfrågorna av förståeliga skäl ) Är ju passerat för 25 år sedan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.