|
|
|
|---|---|
| Vad har ni för kommentarer till artikeln? Länk | |
|
Det norska bilhatet är verkligen speciellt. Först skapar man ett skattesystem som i princip gör det omöjligt att köpa annat än diesel, sedan ska man förbjuda folk att använda dem? ------- //Lövet |
|
| Att dieselns era snart är över har det snackats om på forumet i ett par år. Under dieselns senaste storhetstid så tror jag att det tittades alldeles för mycket på enbart förbrukningssiffror, och det är väl det så slår tillbaka nu när andelen nybilsregistreringar består av över 60% dieselbilar. | |
| Låt de införa förbudet i Oslo - gärna så fort som möjligt. Det skall bli väldigt spännande att se vad responsen från miljörörelsen blir när ännu en straffåtgärd inte fick den effekt man hoppats på. För hur skall all skäggbalsam, ekologiska bananer och klimatsmarta kikärter transporteras till den trendriktiga urbana stereotypen utan några lastbilar :-) Gäller även stockholm för den delen... | |
|
Kristoffer_L Det undrar jag också Jag tycker miljömupparna lever i en fantasivärld. Miljöpartiet vill ha bilfristad bla bla bla. Har dem inte tänk då hur all logistik ska ske? Hur ska polisen komma när det händer något med vadå cykel? xD Sen är det så härligt när våra politiker vill att vi ska åka kollektiv men väljer att tokhöja SL-kort priset. Sen verkar många leva i nuet. Fattar inte hur man tycker att elbilar är miljövänliga. Ta tex toyota yaris, bilen har 200 kg batteri. Vi får se hur miljövänligt det kommer vara den dagen bilen ska skrotas och 200 kg batteri ska slängas. Även om det skulle finnas en miljövänligt satt att göra sig av med batterier så kommer det bli dyrt vilket kommer leda till slarv/fusk |
|
|
Förstå mig rätt, jag är som i de flesta alla andra för en ren miljö - det största problemet med den urbana miljörörelsen är dess fullständiga brist på en nykter helhetsyn. Där mygg silas samtidigt som kameler sväljs. Med förbud och straffskatter tror man sig per automatik kunna lösa problem som har en strikt teknisk lösning. Hur kan det komma sig att Tesla uppstod från USA där skatten på drivmedel är nära på obefintlig? Jag kan gott förstå problemet i Paris, det är en stad med ca 10miljoner (?) människor. I övrigt så har det skett stora förbättringar m.a.p avgasrening av dieselmotorer de senaste åren - dock tar det många år innan de gamla bilarna, bussarna och lastbilarna fasas ut. |
|
| Ska väl även tilläggas att förslaget enbart gäller bilar som inte når upp till Euro 6, många tidningar som missar att skriva det. En klen tröst kanske men det är inte diesel rakt av. | |
| dd88: Ja det låter iofs vettigt och det framgår ju inte heller av artikeln... | |
|
Håller med helt malleru och Kristoffer_L. Handlar om att sila mygg och svälja kameler. Hur pass mycket effekt har vi och Norge på de totala världsutsläppen? I princip ingen skulle jag säga. Men ändå införs dessa märkliga skatter och förbud. Skulle USA eller Asien införa något sådant? Men vi ska tydligen vara ett "föredöme" för hållbar utveckling brukar argumentet vara. Hur mycket nu vi och Norge med cirka 15 miljoner invånare kan påverka resterande av jordens 7000 miljoner människor... Det här med elbilar och även vindkraft. Sett till ett livscykelperspektiv så är det inte miljövänligt, inte i nuläget vad jag förstått. Men det är ju noll utsläpp, vad som händer under framställandet "syns" ju inte... |
|
|
Ytterligare en artikel kring ämnet: Länk EURO 4, 5 eller 6 ställt i paritet med hur mycket naturresurser tar man i bruk när man faktiskt sköter en 5-10 år gammal personbil med förebyggande åtgärder i jämförelse med tillverkningen av en ny miljöbil alternativt vanligt bil? Säg en 530iA 2007. Den kostnade ny kanhända 500000kronor ink lite utrustning. Nu 7 år senare kan man köpa den för under 100000kr och lägger man 20000kr per år i underhåll slipper man värdetappet på 400000kr och har väldigt mycket pengar över till bensin för det är bara den faktiska dirftern som kostar något, nog med O/T.. Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.