|
|
|
|---|---|
|
Tja! Idag när jag startade bilen så dök servicelampan upp. Det står att bilen har ca 230km kvar till service och den har gått ca 11820 mil i dagsläget. Har någon koll på ungefär vad som ska göras på denna service och vad det kan kosta på en bmw verkstad? Det är alltså en 330i e90 -06. | |
| Alla E90 har variabelt system som beror på hur den körts och skötts tidigare, den har alltså inga fasta intervall. Generellt skall olja och filter bytas vartannat år och därimellan skall en årsservice med byte av bromsvätska göras. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer det som Kristoffer_L säger, det kallas CBS (Condition Based Service) av BMW Länk @Nordan17 : Om du tittar i din instruktionsbok så kan du se hur du gör för att få fram hur långt det är kvar för varje servicepunkt och vad symbolerna (som indikerar olika servicepunkter) betyder. På vissa servicepunkter är det endast miltal som anges. På vissa är det både miltal och datum - betyder att man ska göra service om något av dessa inträffar (dvs att miltalet når noll eller att man uppnår datumet). Min 120i meddelar mig snällt att i september ska olja, mikrofilter och bromsvätska bytas :-) Exempelvis när servicepunkten Bromsar Fram åtgärdades så sattes räknaren tillbaka till 6 000 mil. Men denna räknare ändras beroende på körsträcka, körstil och ett antal mer parametrar. När servicepunkten Allmän Service gjordes så sattes räknaren 4 år framåt / 5000 mil. Likadant med tändstiften, där sattes räknaren på 10 000 mil. |
@Nordan17 : Om det är en Allmän Service som ska göras inom 23 mil så kan titta i bilens servicebok, där kan du se alla punkter vad som ingår i en Allmän Service. Angående pris vet jag tyvärr inte. Inte omöjligt BMW har Value Service på din modell, min E87 finns med i Value Service erbjudanden. Tittade snabbt för min E87 under Value Service alternativen - men tyvärr så fanns allting förutom just Allmän Service. |
@Nordan17 : Vad kostade servicen? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.