|
|
|
|---|---|
| Vad tror ni, kan man hissa ner rutorna fram, rycka säkringen och besikta eller blir det en 2:a direkt? | |
|
Det knepet avslöjas omedelbart...de som jobbar på bilprovningarna är inte korkade och de jobbar dagarna i ända med att "upptäcka fel"! Enda möjligheten att "fuska" är nog om du tar ur rutorna helt ur dörrarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tänkte just slippa byta rutor, har xtra rutor liggandes just för besiktningen men det innebär som sagt lite jobb | |
|
Även om jag förstår att Bilprovningen anar att rutorna är tonade, men vilken bestämmelse styr att man måste ha framrutor överhuvudtaget? Vilken regel bryter man mot? ------- //Lövet |
|
|
Det finns inget krav på att ha rutor, men om de finns där (är lätt att kolla även om de är nervevade) så får de inte ha för liten ljusgenomsläpplighet. Det finns många exempel på personer som provat att ha rutorna nervevade och trott sig "överlista" bilprovningen - när de ser att rutorna sitter i dörren och inte går att hissa upp = underkänd pga. rutan inte kunnat kontrolleras. Plockar du ur rutan helt, finns ju ingen ruta att kontrollera... ;) Men så fort du monterar en tonad ruta igen är bilen tekniskt sett inte godkänd längre! I grund och botten är det en fråga om trafiksäkerhet då tonade rutor försvårar för "mottrafikanter" och gångtrafikanter etc. att söka ögonkontakt med föraren och på så vis utföra "ickeverbal kommunikation". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag förespråkar inte på något sätt tonade framrutor men jag blev ju nyfiken på vad Bilprovningen lutar sig emot. Rycka säkring till dimljus, är det samma sak att man kan få underkänt för att ljusbilden inte kunnat kontrollerats? ------- //Lövet |
|
| Jag bessade min gamla e60 med tonade. Fick antingen riva av toningen på plats lr komma tillbaka för ombesiktning. Åkte hem och bytte rutor med lillebrorsans e60, när ja åkte tillbaka fick jag samma besiktningsman som jag berättade att jag bytte rutor med en annan bil, han svara "till nästa år kan du ta bort dom tonade och köra in utan rutor" | |
|
Besiktningen är väl en sak, men hur gör du när du blir invinkad till en poliskontroll när det: 1. är vinter och minus 25 Celsius ute och finkorningt snödrev, inte heller polisen är tappad bakom en vagn och det ser onekligen lite märkligt ut med nervevade framrutor vid denna temperatur och nederbörd, eller tar du bort dom tonade rotorna när vintern kommer? 2. precis då kommer en åskskur med ~40 mm/timme i regn, komma in till kontrollen med nedvevade rutor ser i bästa fall lite originellt ut... :-) mvh MW-Guru |
|
|
Hej jag har tonade rutor fram på min 535 gått genom bes så länge jag haft den Dock är det bara lite tonat Mvh |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
andreas_lofgren: Jag besiktade min M5:a med säkringen ryckt till dimljusen, dom provade att slå på dom men sa inget om det. Den fick godkänt. |
| ang. dimljus: OM de lyser ska ljusbilden vara korrekt, dock finns inget krav att de ska fungera. Jag har kört med mina urkopplade i flera år på M3an. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.