AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.544

E60 motorras! Har jag blivit blåst av verkstaden?

BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Hej,

Bil: BMW 530i -06, (5600mil).

1. i januari när jag skulle starta min bil på morgonen så gick det inte och bilen fick bärgas till BMW verkstaden.

2. BMW verkstaden sa att bilen hade motorras och att kamkedjan hade gått av, så jag fick ett kostnadsförslag på ca. 54'000kr för en begagnad utbytesmotor.

3. Jag valde att inte åtgärda felet utan helt enkelt byte in bilen till BMW handlaren.

4. BMW sålde bilen vidare till en ej märkeshandlare och bilen var såld i början av maj.

Det som är konstigt är att handlaren annonserade ut bilen med exakt samma mätarställning såsom jag lämnade in bilen vid inbytet.
Man undrar ju om det verkligen var ett så stort fel att bilen hade motorras eller kan det vara så att handlaren har fixat kamkedjan eller byt motor men inte registerat om chassinr då det följer motorn, samt korrigerat mätarställningen?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Chassinummer följer inte med motorn, utan precis som det låter, med chassit. Likaså följer mätarställning chassit och praktiskt lagras detta i ett antal styrenheter.

Om du kollar i ett registreringsbevis är det rätt ofta som att MOTORNUMMER är tomt.

Så enda sättet att veta är om du själv skrivit ner till gamla nummer och sen hitta bilen och läsa av motornummer om det skiljer.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
tydligen är jag inte vaken ännu, för jag hänger inte med på din misstankar.
Att BMW säljer vidare bilen är inge konstigt. Så gör det med mycket bilar som de inte vill ha.

Att sedan mätarställning är exakt samma tyder ju på att det var fel och att den inte har rullat en meter.

motor och chassinummer följer väl inte varandra på en 2006, tror man slutade med det tidigt 80-tal

bilen kan väl ha stått innan man hittade rätt motor att byta med, man kan ha haft den och fixat med när man hands mindre att göra. dvs det tog feb,mars att göra det.

BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Ok, då förstår jag.

Bilen såldes till BMW sista mars, då bilen var inne hos BMW i ca 1,5 månader under tiden val av nybil.

Undrar bara är det alltid man erbjuds att byta motor istället för att laga motor dvs. byta kamkedjan?

Den utbytesmotor som erbjöds var 6700mil på, men om t.ex. den där bilhandlaren som köpte min bil från BMW har satt dit en begagnad motor säg att den är 15'000mil, då skiljer det mycket i inköpspris. Såg personligen att bilhandlaren annonserade ut bilen med samma mätarställning dvs. 5700mil så som jag lämnade bilen, då det stod i annonsen lågmiltal mycket bra skickt känns som nybil och ingen annan upplysning om motorutbyte etc.

Undrar om den som betalade ett så högt pris för bilen har en aning om att bilen är 5700mil eller mer, eftersom samma årsmodell annonseras ut för ca. 65'000-95'000kr och min bil annonserades för 139 000kr beroende på miltal och skickt.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Har kamkedjan gett sig har ventiler varit i slagsmål med kolvarna. Det är inte "bara att byta kedja" som du verkar tro utan generellt en mkt tidskrävande och reservdelskrävande renovering som stundar.
Det luktar helt klart blåsning här.
Varför skulle BMW göra en så stor reparation för att sedan sälja den till en mindre handlare för mindre $ än om dom sålde den själva?

Sedan är det ju märkligt att kamkedjan går av efter bara 6500 mil. Import skruvad?

Jag tror personligen att du blev blåst och att BMW gjorde så för att dölja hela skiten. Jag kan ha fel. Jag har haft det förr, men det var länge sedan;)

Imorgon........ BOS

EB
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Gäller inte motorgarantin till iaf 8000mil?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Motorgarantin brukar vara kopplad till ålder också och när det första av dessa nås faller garantin bort. Förmodligen var den för gammal om det var en 06:a.
Det är inte troligt att BMW bytt motor och sålt den därefter. BMW har säkert sålt den med skuren motor. Med tanke på vad andra fått för offerter för motorbyte är inte 54tkr högt utan fullt normalt. Vill man ha lägre pris får man lämna till en mindre verkstad. Det kanske var den här motorn BMW tänkt montera Länk det finns bara en annan N52B30 på bildelsbasen och den kostar 20000kr med dålig komp. Ebay.de har högre priser om man räknar med frakt till Sverige.

Den enda osäkerhetspunkten som jag ser det är att BMWverkstaden hade fel och det inte var ett så allvarligt fel på motor. För att ta reda på det får du ringa firman som köpte bilen och möjligen personen som köpte den av dem. Det vore även intressant att få reda på varför motorn skar. Hade BMW någon teori?

Jag har aldrig sett någon bil som har motornummer i regbeviset. Har det någonsin använts här? Hittar inte ens en motornummerruta i regbevisen.

Annat är det i Nya Zealand där står alltid motornumret med i regbeviset.

Year: 1979
Make: BMW
Model: 5281
Colour: Green
Body Style: Saloon
Plate: LY2091
Engine No: 5379897
Chassis: 5379897
Vehicle Type: Passenger Car/Van
Body Style: Saloon
Seats: 5
CC rating: 2,800cc
Fuel Type: Petrol
Assembly Type: Unknown
Country of Origin: Not known

Intressant Jörgen jag visste inte att motor och chassinummer varit samma på äldre BMW. Tydligen bryr sig inte Nya Zealand om att kontrollera motornummer då E12-79an fått ny motor innan importen Länk I Jordanien kontrolleras motornumret vid besiktning och det är problem med att byta motor (detta enligt en Jordanier med en gammal Compact Mercedes i landet). I Sverige känner inte bilregistret till motornumret så det är fritt att byta hur man vill.

Det är karossens miltal som man går efter, inte motorn även om det är bra om båda står med om nu motorn är bytt.

Mvh Stephan
BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Hej,

Bilen hade bara gått 5700mil och jag är första ägaren sedan 2006. Alla service är utförda på BMW. Miltal är inte skruvad, då jag bara kör 6km per dag fram och tillbaka från jobbet.

Jag har mailat och ringt den där bilfirman som köpte bilen från BMW och frågade om bilen men de svarade aldrig, när frågan kom angående motorn.

Jag tror inte att BMW blåste mig medvetet, utan att de bedömde felaktigt felet på bilen.
Eller så kan det helt enkelt vara så att den där bilfirman har monterat en begagnad motor eller renoverat motorn. BMW sa bara att jag var en på tusen som hade otur allt kamkedjan gått av. BMW verkstaden ringde BMW sverige om de kunde få det på goodwill, men de tyckte att bilen var för gammal, men med lågtmiltal.

Frågan är ska man egentligen inte tala om att motorn är bytt eller att mätarställningen inte stämmer? Kan bilfirman montera dit en begagnad motor som t.ex. gått 15000mil och skriva i annonsen att bilen endast är 5700mil?
Jag tror inte att BMW blåste dig med flit. Det bara blev så efter att de kollat igenom motorn ordentlig. Att BMW sedan skulle kontakta dig och berätta hur det verkligen låg till behövde de ju inte eftersom bilen då var deras.

Däremot är det skandal att BMW inte åtgärdar en sådan bil på goodwill och jag fattar inte att du tydligen köpte en ny på samma ställe???????????????

Visst kan du byta motor utan att säga någonting om det. Det normala är ju att bilen har gått längre än utbytesmotorn du stoppar i och då påpekas det i annonsen, självklart.

Bara att glömma den gamla bilen och gå vidare;)
BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Bilköpet hade inte med vår 530i att göra från början, utan jag hade byte in en 1 serie mot 435:an och kunde även byta in 530i samtidigt och fick pengar tillbaka så som den var värd minus 54000kr. Kostnaden som skulle kosta att laga bilen. BMW sa då att de säljer bilen vidare utan att laga den.

Det är inget jag grämmer mig över utan bara hade lite tankar som jag ville dela med.

Livet går vidare absolut!!!
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Luktar blåsning...hur vet du säket att kedjan ens var felet?
Det kan lika gärna varit en helt felaktig bedömning. Att det kanske var något helt annat som var fel. Typ startmotorn eller liknande. Har aldrig hört att Kedjan gått sönder på den motorn med så få mil.

Klart att det kan vara så att kedjan gick av eller hoppade men jag skulle utgå ifån att det är en felaktig bedömning till det motbevisats med bilder eller dokument. Hade jag varit dig så hade jag kollat med nya ägaren till bilen. Motor nummer samt historik!
BB
7
BB100
BMW 435iM -15
Hade samma tankar från början att BMW gjort en felbedömning.
Jag har själv ingen aning om hur det är när kamkedjan gått av.

Det som hände var följande:
- Bilen gick några meter ifrån garaget och sedan kom varningsmeddelandet "Oil pressure low" och motorstopp.
- Provade att starta motorn igen men gick inte och något small till i motorrummet och luktade rök.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Ja, då vart det troligtvis så som jag beskrev ovan, osams mellan olika mekaniska delar.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Kan lika gärna varit något annat än kedjan. oil pressure Low vid start har inget att göra med kedjan...snarare oljepump eller något åt det hållet som pajat.
Oljepumpen drivs väl av kamkedjan?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Låt säga att kedjan hoppat eller gått av på tomgång. Då har toppen gått samt kedjan. Stor chans att övriga delar är OK om det hände på tomgång. En beg topp kostar max 10k. Kedja mm 5k. Jobb o annat 15k. Det kring 30k om man tar i lite. Det är nog DDT som blivit gjort. Motorn är nog inte bytt i den bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.