AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.182

Finns det en billigare olja till växellådan än BMW:s för 335 kr/l

Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Jag kollade med BMW i Borås och dom ska ha 335 kr för en enlitersflaska MTF LT2 och jag måste köpa två st.
Finns det någon annan olja som är lika bra men till en lägre peng.
Jag har hittat en olja på Arals sida men hittar ingenstans att köpa den.
Finns det någon från Castrol som går att köpa på Mekonomen.

Hälsningar Anders
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan Castrol transmax-z fungera? Det köpte jag upptankad på PET från min bmw handlare. Men det var 9 år sedan så... Till en e36:a. Kostade 30kr/litern då.

Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Kolla ebay eller så raggar du tag i redline mtl (hsr jag för mig att den heter)
Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Jag har också hört att Castrol Transmax Z ska vara rätt i växellådan, jag har en manuell, men jag vet inte säkert. På oljefyndet.se hittar jag den för 169 kr litern.
Där finns också Aral Super Tronic 0W-40. Något dyrare än i Tyskland men inte farligt.
Också Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140. Är den rätt för bakaxeln. Funkar den även om det inte är diffspärr. Jag tror att jag har diffspärr men säker är jag inte.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du har inte diffspärr/diffbroms utan en vanlig öppen differential. Är bara M5 på E39 som har det.
Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Okej, men är det fortfarande okej med Castrol Syntrax Limitet Slip 75W-140 i bakaxeln.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det vet jag inte, det finns flera på forumet så kan mycket mer om oljor än jag.

Prova att google på BMW E39 523 rear differential oil och se vad det ger. Om du inte hittar något i någon tråd här på forumet.
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag köpte hem Castrol Syntrans b 75W till min som ska i lådan nästa vecka.
Syntrax ska du inte ha för den är GL5 klassad, syntrans är GL4 klassad och det som ska vara i lådan.

Beställde ifrån oljemagasinet och det kostade 168 :- litern.
Sk
30
Skogshuggarn
523i Touring -99
Jag har också tittat på syntrans b 75w men jag har också för mig att jag har läst att det är bättre att ta den högre kostnaden och köpa BMW:s MTF LT2. Men stämmer det. Betyder det i så fal att andra oljor är skadliga för växllådan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.