AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.805

Felsökning diagnosverktyg motor e31 M70 -92 "icke EWS" äntligen kontakt!

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tänkte dela med mig lite info då detta är en nit man kan gå på.
Jag skulle med mitt ADS-interface och INPA felsöka en e31 850 92.
Tänkte att det här blir bra. Icke.
Jag fick kontakt med alla moduler men inte med DME.
Det visar sig att bilar utan EWS, dvs före 94-95 (tror jag) inte går att prata med om man har de vanliga filerna i INPA. Jag lyckades komma över några filer från polska e31 klubben och nu fick jag kontakt och kan ta ut felkoder och titta på live-data!
Samma problem gäller M60 icke-EWS men där får man använda "insticksprogrammet" för INPA/ediabas som heter Testo för att få kontakt med DME. Jag jobbar på att hitta någon som kan kompilera dessa M60 filer för INPA och få in det snyggt i programmet.

MVH Ola

Min bil:

Länk
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
1/94 infördes EWS I (Electronische Wegfahrt-Sperre). Något jag skulle vilja ha på min 850 -92.

Jag har försökt att få kontakt med min motor (M70) utan någon större framgång. Ser fram emot att läsa fler inlägg från dig.

//Peter
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, grundläggande är ju att man har en setup med dator och interface som fungerar. Det krävs ett äkta ADS interface och helst en dator med serieport.
Det går dock att lösa med rätt sorts PCMCIA-kort och ett litet patch-program.
Själv kör jag med PCMCIA-kort på en Windows 7 32-bit då jag inte fick tag i någon vettig dator med serieport. Ovanpå det behövs en bra Inpa version och sen då "custom-filer" för M70 non-EWS.

Vad kör du på idag Peake?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jag har inget system alls utan har frågat en rad olika BMW-verkstäder. Dessa har dock gått bet på det hela, ingen har kunnat få kontakt med datorerna och alltid skyllt på att det är något fel på min bil. Emellertid så har "kspehe" lyckats med sin dator (IBM T30). Så jag är mycket intresserad av att läsa vad du kan bidra med.

//Peter
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ok! Jag har ett fåtal kit kvar. Du behöver då denna:Länk
och då beroende på vad du har för dator så behöver du köpa till ett PCMCIA kort. Det finns två typer 34 eller 54 mm. Jag har båda typerna hemma.
Själva installationen kan jag fixa via fjärrgränssnitt.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Jag har ett interface från OpenLabs, ett "Tiny ADS Interface" det borde fungera lika bra. Som PCMCIA har jag ett D-Lock Express Card i en Dell Vostro 1510. Som OS använder jag MS Xp. Installation via fjärrgränssnitt låter attraktivt.

//Peter
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det tycker jag låter som mycket mer än inget system alls ;-)
Du får kontakt då med övriga moduler? Kör du INPA?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Har inget BMW system i datorn. Har aldrig lyckats med någon installation.

//Peter
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Brukar vara det som är kruxet. Jag har spenderat eoner av tid för att få till det hela. Men jag vet att det är oerhört trickigt att köra ett PCMCIA kort.
Först måste man hitta ett som jobbar med hårdvaruadresser inte med USB-bryggan. Har man inte "Resurs" fliken om man tittar på egenskaper på porten så är det kört.
Om man har den fliken så måste den patchas med en liten programvara som heter ADS-port. Kolla om du har den fliken först.

Har även PM:at dig

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.