|
|
|
|---|---|
|
Jag har funderat på en sak länge nu. Vill påpeka att jag endast leker med tanken, inget jag är intresserad av att använda i praktiken. 1. Börjar med den lätta frågan. Om du lackar om / folierar din bil o den ska besiktigas. Kontrollera de chassie numret då för att säkerhetsställa att det är rätt bil??? Foliering är en sak, men om bilen lackas om till annan färg. Låt oss säga från Gul - blå, ska bilen regas om då för att få korrekta papper?? 2: Låt oss säga att jag har en vråltrimmad bil. Säg 800hk, då blir det ju problem vid besiktningen. Men om du har pengar till att köpa en exakt likadan till utseendet så borde du kunna ta den trimmade bilens reg-skylt o sätta dit på OEM bilen. Detta bör ju gå så länge de inte kollar chassie-nummer, vilket de aldrig gjort på mig nån gång! The Sound From A Big M :) | |
|
Vid reg.besiktning kollas chassinummer. Tror faktiskt att de har kollat chassinummer några gånger vid vanlig kontrollbesiktning, när jag har besiktigat olika bilar under åren - har tydliga minnen av att det skett på två olika bilar i alla fall... Om du lackar om bilen, kommer fordonsfärgen att ändras vid nästa kontrollbesiktning (om de gör rätt) - du behöver inte göra en ny reg.besiktning bara för att bilen har bytt färg. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Thuveson: Det finns ett mkt lättare/säkrare sätt. Gör som i ditt exempel och köp 2 likadana bilar, trimma en och håll en original. Sen beställer du en uppsättning nya skyltar med regnummret från originalbilen som du sätter på den trimmade bilen. Du spar därmed även in besiktningsavgiften på den ena bilen... :) Det funkar med säkerhet, fråga mej inte hur jag vet bara :) /Jonas |
|
|
När jag besiktigade Z3:an häromveckan kollade teknikern faktiskt chassinumret (det stansade i motorrummet) och sa att de fått hårdare regler nu och därför skulle kolla chassinumret på alla fordon vid varje besiktning. /Masten |
|
|
Vid omlackering så måste även motorrummet lackas annars ändras INTE färgen i uppgifterna vid en vanlig kontrollbesiktning. Så har det varit för min bil! Detsamma borde alltså även gälla foliering och även där lämnas motorrummet intakt. |
|
| Precis som Masten fick jag också erfara detta på den senaste besiktningen med Porschen - blev ett jäkla liv då chassinr på 911:an är från fabrik fäst på en plakett på vindrutans nederkant (bakom rutan). Detta var tydligen inte godkänt utan skulle finnas graverat i karossen...fick till slut godkänt med en tillsägelse att jag nästa gång skulle ta reda på om det fanns någon annanstans på bilen. | |
|
azkikr. Varför beställa nya plåtar? Jag lekte med tanken att ha 2 st bilar påställda. Så hur man skulle kunna spara in en avgift vet jag inte, då bägge reg-skyltar måste in på besiktning, sen om de sitter på samma bil eller inte spelar ju ingen roll. Men de e klart, blir ju lustigt med mätarställningen då. Snacka om problem om man skulle lägga "trim" bilen i diket med en mätarställning på ex 10 000 mil, om den reg-skylten endast gått ex 8000 mil. Till den mer seriösa frågan. Aha okej, tack för era svar. Men när ni säger att de kollar chassienummret, kollar de så att det bara "sitter" där. Eller jämför de numret på bilen med numret på pappret? The Sound From A Big M :) |
|
|
Kollas uppenbarligen vid varje besiktning. Länk Länk |
|
| På "nyare" bilar läses ju även OBD - detta antar jag även korreleras med VIN i motorrum? | |
|
Jag har besiktigat flera bilar varje år i flera tiotals år och chassinumret har alltid kollats. Per L |
|
| Enligt transportstyrelsens föreskrifter för kontrollbesiktning så ska chassinummer alltid kollas vid besiktningen. | |
|
Alla gånger jag minns så har chassinumret kollats så att det överensstämmer med det som finns i bilregistret. Men visst kan det väl hända att någon missar det, räkna dock inte med det. crli9194: Är besiktningspersonen ordentlig ändras färgen som på denna röda MB B-klass Länk Registreringsnummer: PPM569 Fabrikat: MERCEDES-BENZ 245 G Typ: 245 G Färg: GUL Fordonsslag: PB Fordonsår: 2009 Fordonsslagsklass: I Identifieringsnummer: WDD2452331J528716 Typgodkännandenummer: e1*2001/116*0470*01 Typgodkännandedatum: 2009-02-16 Fordonskategori EU: M1 Senaste EU-regbevis del 1: 2015-02-09 Senaste EU-regbevis del 2: 2015-02-06 Handelsbeteckning: MERCEDES-BENZ B 180 NGT Upplysningar: De som besiktat din bil har väl helt enkelt inte brytt sig. Det kan dröja år innan sådant ändras. Se här i en gammal tråd Länk Knappt respektive drygt tio år att anmärka på att det inte finns några sidoblinkers. Färg är också upp till den enskilde besiktningspersonen. BMW E34 i Daytonaviolett kan stå som Mblå, Mröd och Lila. Carbonschwarz kan stå som svart eller Mblå. Svensksålda Individuallackade BMW står med färgen okänd i pappren, vilket jag aldrig sett någon som fått uppgifterna ändrade även om det gått 10år eller mer. Här en M3 E46 som haft okänd färg sedan juli 2001: Registreringsnummer: S***** Fabrikat: BMW M3 COU MJ01 Typ: M346 Färg: OKÄND Fordonsslag: PB Fordonsår: 2001 Fordonsslagsklass: I Identifieringsnummer: WBSBL91080JP77*** Typgodkännandenummer: e1*98/14*0150*01 Typgodkännandedatum: 2001-01-26 Fordonskategori EU: M1 Senaste EU-regbevis del 1: 2013-11-13 Senaste EU-regbevis del 2: 2013-11-13 Handelsbeteckning: Upplysningar: Fordonsdata Fordonsstatus: Avställd (2014-09-30) Tillfällig registrering: Nej Antal ägare: 6 Yrkesmässig trafik: Nej Fordonet tillverkat: 2001-05 Producentansvarig: 556313-5002 I trafik första gången i Sverige: 2001-07-13 I trafik första gången (i utlandet) eller I trafik första gången (vanligen i utlandet): Import/införsel: Nej thuveson: Ska du lyckas är det bäst du byter chassinummer på den orörda bilen. Att den orörda är en annan färg spelar ingen roll vid besiktning. Det är inte ens säker att någon lägger märke till det. Mvh Stephan |
|
| De kollar alltid chassienummert! Någon gång har jag t.o.m hjälpt till, för de hittar inte det själv!? | |
|
Precis som Skorpionen säger så kollas alltid VIN, och på flera bilar har jag varit tvungen att visa teknikern var det sitter. Exempelvis så sitter det på MB W220 S-klass bakom golvbelysningen för höger baksäte. (Där hittar dom det aldrig) |
|
| Han är bara efter att skapa en lång tråd. (som vissa andra) | |
|
Stephan735i: Intressant! Säljaren av bilen sa till mig att de inte ändrar pga att motorutrymmet inte är lackat men det kan nog vara som du säger att de bara har missat det helt enkelt. Nu när du säger det så lackade jag om en VW Golf en gång i tiden men behöll färgen i motorutrymmet och de ändrade färgen från röd till blå på första besiktningen. Min nuvarande har besiktigats de senaste 4 åren utan att någon sagt något men då har de inte varit så vakna då. Just färgen spelar ju ingen större roll egentligen så det kvittar om de ändrar. Tack som alltid för din kompetens! |
|
|
Motorrumsfärgen kan knappast vara avgörande för vilken färg bilen är registrerad med, dvs har ute på karossen. Jag har sett flera bilar som har en neutral, oftast svart, färg inne i motorrummet. Sedan 10-15 år har t.ex metalliclackade bilar ofta ganska avvikande bara grundfärg utan metallic i motorrummet jämfört med yttre kulören. Benämningen på färgen i registreringsbeviset kan däremot vara något knepig ibland, hade t.ex en orange bil en gång som var ljusröd... Håller annars med flertalet ovan, på mina bilar har man vid besiktning alltid kollat chassinumret i plåten och matat in i handdatorn, tidigare skrev man manuellt i protokollet, FP |
|
|
Jag passade på att fråga lite när jag besiktade bilen i fredags :P Angående färg så ändras det på besiktningen om den har ändrats. Chassinummer kollas alltid. Han berätta lite roliga historier om folk som hade svetsat dit nytt nummer osv. iddis. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.