AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.121

BMW 318IS -93 problem, Svårstartad och Luktar surt

Da
34
Davidav
E61 523I -08
Hejsan, igår fick jag ett problem med min BMW, från ingenstans blev den väldigt svårstartad (ABS lampan började lysa när den startade men verkar ha slocknat nu) och när jag väl fick igång den så kommer det en VÄLDIGT sur och otrevlig lukt.

Någon som har vart med om liknande eller har någon aning om vad detta skulle kunna vara?

Köpte den för ca 3 veckor sen (min första bil) och har innan dess inte varit några som helst problem med den, den förra ägaren sa även att den aldrig har krånglat under de 3 åren han hade ägt bilen.

Mvh, David.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Är startproblemet kvar eller var det engångshändelse ?
Att det luktar surt. Jo det har man ju varit med om ;)
Da
34
Davidav
E61 523I -08
Det är fortfarande kvar, varit så hela dagen idag igen :/
Haha vad är det som det beror på? Luktar verkligen vidrigt utav det..
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Vart kommer den sura lukten ifrån? fläktsystemet? eller är det nån elektrisk koppling som bränner till?

Hade en gammal VW där tändlåset vart kass, det fräste till i nån elkoppling och det luktade som du beskriver, surt/fränt. Fråga mig inte varför, är ytterst en lekman när det kommer till ellära :)

Tjejens V50 luktar surt från AC systemet. Har din AC?

// Jonas

Da
34
Davidav
E61 523I -08
Tror det är ifrån fläktsystemet, luktar även utanför bilen för polare har klagat på det när dom stått utanför med. Japp den har AC, startproblemet är kvar än, det är som att den inte får ström ungefär eller inte orkar dra runt första gången jag drar runt tändingen, sen får jag göra det ca 3-4 gånger och den bara står och tuggar tills den tillslut hoppar igång :/
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Batteriet är i gott skick?

Bilen går som den skall när den väl är igång?

En bra början är att se över så alla jordpunkter från batteri till kaross, motor till kaross, startmotor till kaross etc har fräscht kablage samt att de har fina och rena kontaktytor.

Det med fläktsystemet ska jag börja rota i varför det luktar så illa på V50in

//Jonas

Da
34
Davidav
E61 523I -08
Japp det är i gott skick.
Bilen går precis som den har gjort innan när den väl kommer igång, är enbart starten som krånglar.

Okej ska ta och kolla över detta senare idag och se ifall det är nått av det, återkommer ikväll igen!

Gör det, har inte varit så innan dock det kom samtidigt som detta startproblem gjorde
Da
34
Davidav
E61 523I -08
Har hittat felet nu, batteriet har troligtvis blivit kortslutet när jag kopplat ljud i bilen. Den sura lukten kom utav svavel från batteriet, var även olja på tändstiftena men det stora problemet var batteriet. Bytte det förut idag och nu startar den precis som den ska! :))

//David
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Gott att det löste sig!

// Jonas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.