|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Wigerup, jag köpte Aral 0W40 SuperTronic senast hos motoroel100.de, men har även handlat den hos Levoil.de. Har märkt att sortimentet kan variera lite ibland, kan ju vara slutsålt t ex. Släng iväg ett mail till dem eller köp den från Levoil.de Exakt vilken olja som BMW slår i motorerna är nog svårt att få reda på, men de har de facto haft samarbetsavtal med Castrol tills nyligen (tidigare var det Mobil) och nu Shell, så jag har svårt att förstå att de skulle slå i Fuchs-olja i motorerna. Därmed inte sagt att Fuchs-oljorna är dåliga. WGG, om jag minns rätt i huvudet är GM-klassningen en gammal "obsolete" klassning och är numer ersatt av Dexos 1 och 2 som är samma världen över (förut hade GM olika klassningar i olika delar av världen). Dexos skall vara bakåtkompatibla med nämnda GM-klassning (och andra GM-klassningar också). Så leta efter Dexos1 eller 2 i stället - det finns mängder av oljor som uppfyller de kraven och många är faktiskt ganska simpla oljor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...tillägg: Dexos 1 är främst för bensinmotorer och Dexos 2 för små dieslar. Dock tar GM bra betalt för att licensiera Dexos, så många oljetillverkare har nog valt att ange "uppfyller kraven..." eller "möter...". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.