|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Tänkte bara uppdatera helt kort. Biltemas 5W-40 helsyntet är det som är BMW LL-01-klassad. Noterar även ACEA A3/B3/B4 på förpackningen. Jag tror den är en äkta helsyntet. Så 0W-40 som Johan sett på Biltema torde vara någon annan sort då, om än äkta den med. /a. |
|
Ok storabjörnen så den är det bara köpa då?! |
|
|
Storabjörnen exakt vad är det som får dig att tro att Biltemas 5W40-olja är en PAO- eller esterbaserad olja? Nästan alla oljebolag anger mineraliska typ III-oljor som "helsyntetiska" men det är de inte! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Grabbar kan man köpa oljan på biltema eller ska jag köpa castrol!? Sen ska jag köpa 0-30\5-30 eller 5-40? | |
|
Beställde nyligen olja från Länk Tog tre arbetsdagar (och två helgdagar) innan oljan stod i garaget hemma. De är faktiskt lite billigare än Levoil som jag har beställt av tidigare. Var lite nyfiken och de har också lite olika sortiment inklusive oljefilter till en del bilar (varav till M54:an). Jag beställde den olja som jag ser som mest prisvärd nu: Aral SuperTronic 0W40 - en ruggigt bra olja som är en ÄKTA syntiskt dito. bland annat BMW LL04-klassad och ACEA C2/C3 (vilket gör att även farsan kan använda den i sin Toyota-diesel med DPF). 20 liter Aral-olja plus frakt = 111 Euro. Dock passade jag på att fylla upp ordern till 25kg (samma frakt upp till 25 kg) med ytterligare en 5-litersdunk olja och två Bosch-oljefilter också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Gillar inte hemsidor man inte fattar ett ord vad det står sen Johan du verkar så jävligt kunnig ska jag köpa 5-40 olja som dig eller? Blir nog castrol oljan då eftersom jag gillar inte utländska hemsidor litar fan inte 100 på att det blir rätt. | |
|
Beställde från eBay. Aral 0W-40, 20L för 1150kr inkl frakt. Skickades med DHL ,tog 3 dagar. Länk |
|
|
Bimmerstoffe, visst är det skumt med utlandet - det finns så många utlänningar där! ;) Dock inga större konstigheter även om det står på tyska. Oljeklassningarna är ju desamma oavsett språk... Man skapar ett konto hos motoroel100.de och skriver in adressuppgifter mm - lätt att förstå även om man inte kan tyska. Därefter är det som vilken web-shop som helst. Betalningen sker sedan separat via pay-pal. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Här är ett billigt och bra alternativ till din motor Länk LL-01 klassad och du slipper även vara orolig för att tyskarna ska lura dig :-) | |
|
Schysst som fan grabbar .. Blir nog det dit nämnda jag tar. Fan vill inte att det blir fel när man gör på tyska sidorna. Lättare med svenska så blire inge fel och blir det krångel så kan man ringa dom iaf... |
|
|
Annars funkar Biltemas 5W-40 olja bra om du byter var 1200 mil eller oftare om du så vill. Jag har kört med den oljan i flera år och kör omkring 7-800 mil om året och byter olja och filter varje höst. Nej den är inte en en äkta helsyntet, det finns ytterst få så kallade helsyntet som Johan B har förklarat med en ängels tålamod i så många inlägg, men den fungerar bra. Aldrig ett missljud någonsin från någon motor och minimal förbrukning. |
|
|
om du till exempel är på Mapodo och klicka med höger knappen på musen det kommer att se översätta på svenska så det översättas hela sidan med Google chrome mvh alex alex |
|
| Varför skulle det bli fel bara för att man köper från Tyskland? Av egen erfarenhet får man oftare rätt grejer från utlandet jämfört med att handla i Sverige. Är du dålig på språket så använd google translate. | |
|
jag har köpt många gånger olja från Mapodo och det har funkat jätte bra och det är samma innehåll i dunkarna .Där är billigare pga momsen och skatten är lägre i tyskland mvh alex alex |
|
| Om man köper en 20 l dunk har ni ngt tips hur man smidigt tappar ur? | |
|
Köpte en tappkran som ersätter locket, hos lokala reservdelssäljaren - han beställde från autoexperten. Kostade drygt 120kr. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Det är 71mm DIN-gänga på locket och den gängan har Castrol/Aral, de flesta andra oljemärken har mindre lock! Så se till att det är rätt tappkran! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för all din hjälp | |
|
Att Johan B Hittar inte den olja som du skrev om ( Aral SuperTronic 0-40w på Motoroel100.de. Beställde du den från någon annanstans???. Har förut köpt från denna sajt och är väldigt nöjd med den, men har då köpt 5-40 oljan till min F20 2012 modell. Björn |
|
|
@wigerup: Tror det var hos levoil... @Johan B (och andra). Träffade en representant för Fuchs oil på fyllan en gång och han talade sig varm över märket. Påstod, har jag för mig, att bland annat BMW körde med denna när bilen lämnade fabrik. Så jag överväger att nästa gång köpa Fuchs (Titan GT1 Pro C3 LL 5W-30) som möter bla BMW LL-04. Eventuella synpunkter på det? Jag har även en Hummer H3 i garaget med en Vortec 3,5 l motor (vanlig bensinare), vilken torde kunna köra på vilken skitolja som helst (tänker jag). Dock anger tillverkaren GM spec "GM6094M" och jag hittar mest udda märken som har den specen. Borde inte samma olja som till BMW:n fungera utmärkt även till Hummern? Eller missar jag någonting här? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.