AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.732

Ang olja i en BMW 330 01a

Sida 1 av 3
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Tjena tänkte byta olja i bilen och undrar vad man ska ha? Fungerar Biltemas olja? Sen ska man verkligen ha 0-30 olja som det står känns som den är lite för fin för en sådan gammal bil?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så länge du använder en BMW LL-01 eller 04-klassad olja är du "safe".

Om bilen inte drar ovanligt mycket olja, är det inga problem med att använda 0W30 eller 5W30, men t ex. 5W40 brukar fungera till de allra flesta applikationerna (även icke-BMW) så länge oljan uppfyller nödvändiga klassningar (i detta fall BMW LL01 eller LL04).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
em
906
em3
M3 cab -03
Johan B, du har ett tålamod, som landar långt över det "vanliga". När "folk" börjar fråga om den i särklass viktigaste faktorn för en bils hälsa, och du bara levererar, snällt!!! Det tycker jag är värt ett stort erkännande till ditt engagemang, Johan B.!!!! TACK för att du finns på forumet, och levererar, helt fantastiskt, för oss andra, tänker jag!!!

em3
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
En "me-too" post från mig, kan bara instämma, det finns många duktiga på forumet, skulle kunna lista flera värdefulla nicks här, men Johan B är en fullkomlig guldgruva och jag vet inte vad jag hade gjort med mina bilar utan den karln's inlägg.

/A.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Lite lustigt resonemang tycker jag. Bara för att bilen börjar bli till åren, varför ge den sämre olja än när den var ny?

Gör som Johan säger så blir det bra :-)

Och jag håller med övriga, en stor eloge tlll Johan som oförtrutet fortsätter att hjälpa oss på forumet med alla frågor som rör oljor, tack för det!!!

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu rodnar jag lite av smickret! ;o)

Håller nog med om att man inte skall använda sämre olja bara för att bilen är lite äldre - bra olja håller motorn i bra skick.

Min gamla E46:a hade gått över 40.000 mil på bra olja (och byte av olja/filter var 1250:e mil ungefär) och gick fortfarande klockrent i motorn utan att dra olja, när frugan klippte ett vildsvin - sedan skrotades den tyvärr ut pga. krockskadorna.

Om man inte har några problem som kan relateras till oljans kvalitet/viskositet och inte använder bilen under väldigt extrema förhållanden, bör man utgå från rekommendationerna i instruktionsboken.
Inom de "officiella råden" kan man dock alltid laborera lite med olika viskositeter etc.

Mvh
Johan B

Om det är de svenska priserna som skrämmer dig så kan jag tipsa om att beställa från tyskland. Jag beställde från Mapodo: Länk
Leverans gick smidigt och snabbt och fick 10 liter olja under 1000lappen!
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Motoroljan på biltema står det inget om vad det är.. Ska ha Till min 330.. Vad är det biltema har haha?
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Biltemas 5w40 helsyntet fungerar utmärkt och är klassad som Ll01.

I mina E46:or kör jag bara riktigt fina oljor, Valvoline Maxlife helsyntet 5w40 och edge 5w40.

Valvolineoljan har riktigt fina egenskaper, den har additiv för extra slitageskydd, samt additiv som rengör motorn invändigt och sväller packningar och o-ringar för att förebygga läckage.

I min mening är det inte värt att köpa ifrån Mapodo då t. E. X. Oljemagasinet har märkesoljor till kanonpriser.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall du använda dig av BMW:s (allt för) långa oljebytesintervall, måste/bör du använda en BMW LL-klassad olja (01 eller 04).
Tänker du byta olja halvvägs in i oljebytesintervallet, är det inte lika kritiskt. Då kan du använda de flesta bra syntetiska oljorna med rätt viskositet.

Tänk dock på att INTE använda ACEA A1/B1 eller A5/B5-klassad olja då de är lågviskösa och har lägre skjuvstabilitet. De oljorna är avsedda för motorer som är speciellt tillverkade för att kunna använda sådana oljor!

Biltema har ett antal olika oljor i sitt sortiment, vissa är BMW-LL-klassade, men de flesta är det inte, oavsett vad som står på flaskorna.
Den enda "äkta" syntetiska oljan som Biltema har (senast jag kollade) är dock deras 0W40-olja avsedd för Volvos motorer. Den är inte lämplig att använda i BMW:s motorer, då den är A5/B5-klassad.

Om man skall beställa olja via nätet/postorder, tycker jag personligen att det spelar mindre roll om oljan kommer från Tyskland eller Sverige - jag köper där det är billigast totalt sett med frakten, vilket oftast är Tyskland...

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tänkte bara uppdatera helt kort. Biltemas 5W-40 helsyntet är det som är BMW LL-01-klassad. Noterar även ACEA A3/B3/B4 på förpackningen. Jag tror den är en äkta helsyntet.
Så 0W-40 som Johan sett på Biltema torde vara någon annan sort då, om än äkta den med.

/a.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Storabjörnen, min bedömning är att Biltemas 5W40-olja (liksom flertalet andra "syntetiska" oljor på marknaden) är en sk. högraffinerad hydrocrackad mineralolja inom kategorin EHVI, VHVI - klassen. Dvs. en högraffinerad och högrenad mineralolja med stort viskositetsindex.

Inga dåliga oljor iofs, men inte äkta syntetiska oljor som Polyalfaolefin (PAO) eller de mer exklusiva/ovanliga esterbaserade oljorna.

De högraffinerade oljorna görs genom att man "destillerar" (enkelt uttryckt eg. "raffinerar") en råolja och får en lite mer homogen blandning av lättare kolvätekedjor, som efter reningsprocesser blandas med additivpaket och blir "motorolja". Den oljan påverkas i högre eller mindre (beroende på hur "homogen" blandningen är av kolvätekedjorna är) utsträckning av att under användning/slitage av oljan, kommer de kortare kolvätekedjorna först att slitas ut och även förångas/förbrännas och då andras balansen i oljan och oljans egenskaper försämras. Även vissa restprodukter som inte gått att få bort från råoljan kommer att bilda föroreningar i oljan, vilket i sin tur även leder till mer oxidation/nedbrytning av oljan.
Mycket billigare att tillverka än äkta syntetiska oljor, de når nästan upp till äkta syntetiska oljor rent prestandamässigt men är inte lika bra.

PAO-oljor görs genom att man tar ut de absolut kortaste kolvätekedjorna i raffineringen (etylen) och sedan bygger man genom kemiska processer ihop dessa korta kolvätekedjor till den längd man vill ha. På så vis blir "alla" kolvätekedjor i oljan lika långa och påverkas inte i lika hög utsträckning av "slitaget" då alla kolvätekedjor slits lika mycket/samtidigt. Den är även helt "ren" från föroreningar i råoljan. Behöver som alla andra motoroljor additivpaket för att få rätt egenskaper, men PAO-olja har genom sin renhet lite svårare att binda additiv, varför man oftast tillsätter en mindre mängd ester-oljor för att binda additiven.

Esteroljor är lite annorlunda då de görs genom att man låter en syra och en alkohol reagera med varandra och då får man "oljan" plus restprodukt i form av vatten som renas bort innan man tillsätter additiven. Dyrare än både mineraloljor och PAO-oljor, men kan göras bättre på vissa områden som t ex. värmetålighet och att de har polära egenskaper som binder både additiv (man kan tillsätta större mängd) och smuts bättre. Är ovanlig som ren motorolja för "vanliga bilister" (finns ett fåtal tillverkare av "rena" ester-baserade motoroljormen används som en del i additivpaketen för t ex. PAO-oljorna för att få dem att binda andra additiv bättre.
Kan under vissa extremt ogynnsamma förhållanden börja brytas ner till syra och alkohol igen - är dock väldigt ovanligt med moderna additivpaketen i oljan, var främst ett problem för många år sedan innan man kom på lösningarna på de problemen.
Togs från början fram som ett substitut till mineraloljor under andra världskriget, då det var brist på mineralolja i Tyskland. Utvecklades även i USA under världskriget, men tyskarna var troligen först med det.
Används framförallt i jet-turbinmotorer i flygplan, då oljan tål extrema temperaturväxlingar bra.

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det var ingen dålig föreläsning. Jag gjorde som du sa tidigare köpte ARAL Supertronic 0w-40. från levoil för 56 kr litern inkl frakt. Tänker pytsa det i mina två bayrare och en toyota celica. Jag har för mig att du sagt att denna är en äkta PAO.
Hälsn Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det stämmer.

Den har väldigt bra egenskaper och har lägsta flytbarhetstemperatur under -60 grader C, samtidigt som den klarar att klassas in som SAE40 som varm (ligger iofs rätt nära gränsen för 30 men ändå)!

BMW LL04-klassad också så den fungerar i de flesta BMW-bilar utan problem.

Mvh
Johan B

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Det är bara att kissa och gå o lägga sig. Johan ÄR den okrönte oljekungen ombord. :-)

Mycket lärorikt och bra beskrivet/formulerat, tack för den lektionen.
Har egentligen inte något att tillägga mer än att jag konstaterade att Feltemas 5W40 LL-01 bör funka för mig att efterpytsa med lite grann.

Måste verkligen komma till skott nu och beställa hem från Levoil...

/Anders
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Ok grym du e Johan! Men så ska kag skita i Biltemas och köpa på oljemagasinet 5-40 eller 0-30? Byter varje höst så runt 1000-1500mil
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bimmerstoffe, det finns många olika 0W30 och 5W40-oljor att välja mellan....

Frågan är om din bil drar olja (i princip alla M54-motorer drar lite olja) utöver det normala.

Om inte och du inte kör extremt hårt, fungerar säkert en bra 0W30-olja bra.

Tycker du att den drar lite för mycket olja, kan du testa en bra 5W40-olja, dock brukar de flesta av dessa oljor vara högraffinerade mineraliska oljor, trots att det står att de är syntetiska på flaskan...

Mvh
Johan B

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Eftersom du påstår att de flesta oljor är hydrocrackade, vore det på sin plats med en lista med vilka som är vad istället för att skapa förvirring genom att skriva att de flesta är det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag kan inte lägga upp listor, men det vore mycket lättare att lista upp äkta syntetiska 5W40-bilmotoroljor!

Bland de lite mer "kända" oljemärkena, är de jag tänker på spontant som har "äkta" syntetiska 5W40-oljor i Sverige:

Liqui Moly (har några olika 5W40, men minst en av dem är "äkta" - de är dock ärliga och skriver tydligt på flaskorna vad det är för typ - "vollsyntetisch" eller HC-synthese".
Motul
Valvoline (hade i alla fall tidigare, kanske har gått över till Typ III-basoljor de med)
Neste (se Valvoline - då de görs i samma raffinaderi/produktlinje = samma olja i olika flaskor)

Det finns fler, men de märkena är små på svenska marknaden.
Man får väl kika specifikt på dessa om det dyker upp några frågor...

Generellt har allt fler oljebolag gått över till hydrocrackade mineraloljor före äkta PAO- eller Ester-oljor, främst pga. att de är mycket billigare att tillverka (sedan får de allt fetare vinstmarginaler i alla led då de tar betalt för oljorna som om de vore äkta syntetiska dito då de allra flesta inte har en aning om vad som skiljer en PAO-olja från en Typ III-olja!) och är nästan lika bra som äkta syntetiska oljor, men också för att det råder brist på världsmarknaden på äkta PAO-oljor och om alla skulle använda dessa oljor i motoroljorna, skulle det inte räcka till.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kom en kund med en Audi 2012 och hade köpt Castrol Edge olja på VW till sin service.
Stog och läste på dessa flaskor kunde inte hitta att det stog "Helsyntet" osv som det brukar stå på de flesta oljor, nånstans på flaskan. Blev förvånad faktiskt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Bi
182
Bimmerstoffe
525 med m paket
Nä drar väll som vanligt 1liter varannan var tredjemånad kanske om kag kör den varje dag. Sen går den väll rätt hårt, har ju höga varv och kör runt 140+ på motorvägen hem frän jobbet. Sen gasar jag rätt så mkt hela tiden och vrider ur den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.