|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en lysande Airbaglampa som jag måste få att slockna för besiktning. Men problemet är att det inte går att komma åt styrenheterna via OBD-diagnosuttaget under ratten. Har provat flera olika program och vissa kommer åt motorn men inget mer, andra kommer inte ens in i systemet. De scanners/program jag testat är: Autocom: Kommer åt motorn men inget mer. Mekonomen: Kommer åt motorn men inget mer Biltemas OBDII: Kommer åt motorn men inget mer. Bmw-scanner: (Kommer inte ens in i systemet utan säger att den inte kan connecta med IKE & EWS. I fallet med Bmw-scannern så provade vi 3 kablar tillsamman med dosan varav en av kablarna var byglad på 1-2 och 7-8 om jag inte minns fel. Jag är helt strandsatt och måste få bilen g.m besiktning!! Belöning till den som här via Autocom leder mig till felet!! | |
| testat inpa? kollat säkring? | |
|
Har inte den årsmodellen fortfarande kvar det runda 20-pinsuttaget i motorrummet? Dvs OBDII-uttaget i kupén fortfarande begränsat till endast miljödata? /Lennart |
|
| Jag har en E46a 2002, kommer åt all data med obd uttaget i kupen. testa installera inpa, där kan man garanterat ta bort felkod från airbag. annars har du bara en allmänt skum bil | |
|
2002 är inte lika med 2001. Och årsmodell 2001 började väl byggas redan 2000? Det var runt den här tiden, snarare efter, som OBDII-uttaget blev fullärt och det runda i motorrummet togs bort. Om Robbaxxxx åtminstone letar efter det runda uttaget, antagligen på höger sida i bilens färdriktning, och inte hittar något, vet han sedan säkert att han har en "allmänt skum" bil. Hittar han det, leker kanske livet igen. :) /Lennart |
|
|
Som redan är nämnt - OM bilen har det runda uttaget under motorhuven (sitter på högra fjäderbenstornet - "You can't miss it!") är det bara via det uttaget som du får kontakt med alla moduler! OBD2-uttaget har i det fallet bara kontakt med miljörelaterade moduler - det verkar dock finnas några få undantag där båda uttagen har varit fullkopplade, men det tillhör ovanligheterna! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade nu. Oddsen för Robbaxxxx försämras, tyvärr. På E46 infördes det kompletta OBDII-uttaget i kupén 06/2000. Sen vet jag av erfarenhet att det mycket väl kan finnas undantag från regler och produktionsuppgifter, så allt är inte kört. För den tyskspråkige (och/eller riktigt intresserade): Länk /Lennart |
|
|
Robbaaxxx, den där varning du får upp i bmwscanner kan du stänga och sen trycka direkt på DME så kommer den hitta den troligen om den gör det med de andra programmen. Programmet försöker identifiera bilen vid uppstart. När den då inte får tag i IKE och EWS får du felmeddelandet. Den funktionen kan du stänga av under settings. Bocka bort "Run car identification at startup". De 330 jag har kommit i kontakt med har inte haft OBD1 trots att de varit tillverkade tidigt 2000. Just 330 modellen av släpptes lite tidigare av någon anledning. Men har du inte OBD1 så måste det helt enkelt vara fel på din OBD2. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack så mycket för alla svar! Men tyvärr så är ni alla inne på samma spår som mig. Finns inget obd under huven så den under ratten är den enda, ska nog boka in bilen på bmw, men innan så måste jag bara få genom den i besiktningen sen får bmw åtgärda resten. Så ni kanske har ännu bättre kolla på följande fråga: Jag har lokaliserat airbaglampans kabel bakom instrumenthuset och tänker provisoriskt bygla den med en annan sladd endast så jag får bort körförbudet på den på s.b.p. Nu har jag frågan, kan någon ge mig färgen på kabeln eller vilket av stiften i någon av de två kontakterna bakom mätarhuset rätt kabel sitter i? Rätt kabel ska alltså vara den som går till däcktryckskontrollen eller abs:en. Några tips? Vet att det är fusklösning men den måste bli besiktad innan verkstad då jag bor en bit bort.. Tack på förhand! |
|
|
Tack så mycket för alla svar! Men tyvärr så är ni alla inne på samma spår som mig. Finns inget obd under huven så den under ratten är den enda, ska nog boka in bilen på bmw, men innan så måste jag bara få genom den i besiktningen sen får bmw åtgärda resten. Så ni kanske har ännu bättre kolla på följande fråga: Jag har lokaliserat airbaglampans kabel bakom instrumenthuset och tänker provisoriskt bygla den med en annan sladd endast så jag får bort körförbudet på den på s.b.p. Nu har jag frågan, kan någon ge mig färgen på kabeln eller vilket av stiften i någon av de två kontakterna bakom mätarhuset rätt kabel sitter i? Rätt kabel ska alltså vara den som går till däcktryckskontrollen eller abs:en. Några tips? Vet att det är fusklösning men den måste bli besiktad innan verkstad då jag bor en bit bort.. Tack på förhand! |
|
|
En sak som är väldigt viktig vid felkodsavläsning är att batterispänningen är mycket god - annars får man inte kontakt med de flesta modulerna. Så sätt på en batteriladdare samtidigt som du gör felkodsavläsningen! Dessutom måste halvljuset vara påslaget och nyckeln i steget innan man engagerar startmotorn, vid felkodsavläsningen för att det skall fungera. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, halvljus behöver väl inte vara på? Kanske olika på olika bilar. Jag kör alltid med avstängt ljus på mina e39:or för att spara batteri när jag håller på. Då svarar inte LRA men det är ju logiskt. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Om vi stryker OBD:n helt och fokuserar på nästa fråga, någon rackare med svar tro? :) Tack |
|
|
Jag har aldrig haft mina lysen på när jag felsökt med Carly (Bmwwhat) och den hittar koder... nyckeln måste dock vara på On-läget. Sen är det väl ett krav på bilar med OBD att bilprovningen ska kunna koppla upp sig mot dem? Jag höll på att få ombes. på min Saab 9-5 -05a för att OBD uttaget var trasigt, hade som turväl en säkring i bakluckan som vi bytte och då gick det bra. |
|
|
Robbaxxxx: jag tycker din ful-lösning verkar lite farlig, men du vet väl ungefär vad du gör. Någon ledning, vad det gäller den, har jag tyvärr inte. De ful-lösningar jag läst om, här på forumet, tror jag faktiskt, har gått ut på att tejpa över lampan. Dvs, köpare har upptäckt för sent, att lampan är täckt med eltejp. Sen är det ju så, att en vaken besiktningsman upptäcker att lampan inte lyser alls en kort stund när tändningen slås på. Men den risken vill du kanske ta. /Lennart |
|
| Testat inpa? annars kan du komma till mig om du finns i stockholm, lyckas jag vill jag ha en hundring :) | |
|
Jag skulle bli mycket förvånad om det skulle fungera med Inpa när det inte fungerar med de Autocom eller BMW-scanner. Måste vara fel på OBD uttaget. Men självklart är det värt ett försök. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har du fått i ordning på bilen ? Jag har en E39-02 där jag har exakt samma fel,och jag kunde plocka säkringen för airbagen,så att den inte lös på ombesikningen(den hade då inte fått ngn anmärkning på besiktningen). Jag har som sagt ingen kontakt med bilen med BMW:s egna grejer, men Opus bilprovning och även jag kommer in i DME med iCarsoft scanner. Men jag kommer inte in i airbag/srs systemet,eller något annat förutom DME! Tacksam om du kan uppdatera om/när du kommit närmre en lösning! Jag har på min bil haft ett större vattenläckage v-fram,och då har troligen vatten/fukt skadat diverse styrenheter, men allt funkar perfekt,förutom då att airbaglampan lyser,varningslampa för slitna bromsbelägg lyser gult och att man inte kan läsa av felminnet! Börjar misstänka att EWS-styrenheten är skadad eller nåt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.