AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.720

Bränsleförbrukning E61 N53 525i

Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Hej!
Ni som har bil enl. ovan vad har ni för normal (inte buskörning) soppaförbrukning?
Min ligger ständigt på 0,83-0,85 beroende på hur många kallstarter det blir, och då har jag verkligen kört lugnt! Kommer ner till 0,75 om jag kör långt i max 90km/h.
Har nyligen bytt noxsensor, tändstift, & spolar.

Ska vara 0,77 blandat enl. boken. Det brukar ju iofs. vara glädjesiffror men borde väl inte vara så här högt??

Mvh
Pelle
IL
69
IL
535i F10 2010
530i, Falkeberg- Uppsala fram o tillbaka 0.69 .( 10 km/t över skylt)
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Pelle, funkade noxsensorn från ebay bra? Var det struligt att byta?
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
jag har också en 525i touring -08 (automat och rullar på 245x45 17")

Enligt färddatorn ligger jag just nu på 1,05 men då är det massor med kallstarter och bara stadskörning. På landsväg från Blekinge till Västervik brukar jag ligga runt 0,75. Då brukar farten enligt datorn vara strax under 100 km/h i snitt. Bilen brukar då även ha en takbox med packning, dubbelvagn i bagagen och tre barn i baksäte plus två vuxna fram.

Har aldrig upplevt lyxen att köra långt själv i tom bil men gissar att det går att komma ner mot 0,7 om man ger sig fan på det.

Jag körde XC90 i många år innan jag gick över till BMW så för mig är allt under 1,5 liter milen rena miljöbilen.....
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Tack för info!
Ni som angett snittförbrukning, är era mätare nollställda inför resan som ni skrivit om här eller är det ett snitt under längre tid.
0,85-0,87 som jag skrev ett långtidssnitt. Om jag nollar mätningen innan jag skall köra motorväg får jag typ 0,75 men då är det enbart motorväg.
Om jag låter bli att nolla och fortsätter köra blandat stiger det till 0,85-0,87 vilket borde ligga runt 0,77 som i boken.

Daddycool:
Den funkade fint!
Den var helt ny i bmw kartong och obruten påse inuti.
Inget svårt att byta, ett gäng skruvar till höger täckskiva undertill, en kontakt att lossa till sensorn och två plastskruvar för sensorlådan. Jag hade tur att den lossade hyfsat lätt ur avgarsröret. Sitter i golvet framför bakhjulet. Den sänkte faktiskt bränsleförbrukningen en hel del också.

Mvh
Pelle
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
När blev 0.85 för en fullstor bil med 3-liters sexa mycket? Tycker det är en utmärkt förbrukning som få bilar slår i verkligheten.

-------
//Lövet
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Jo det kan jag hålla med om, men nu jämför jag med vad det skall vara enl. tillverkaren och andra likvärdiga för att komma fram till om det finns någon komponent som inte gör sitt jobb som den ska. Har grejat en hel del med div. fel på soppapumpar och styrningar. Ligger jag högre än de andra finns det förmodligen mer att göra. Min Noxcat vill inte bränna ur sig, kanske för att den får för fet blandning på avgaserna.
Den ryker även mycket vitt ser jag i backspegeln bara det är lite svalt på morgonen, drar dock ingen olja eller kylvatten, även när den är varm. Har kollat på andra likadana när jag kört efter och dom ryker nästan inte nåt :(
Mvh
Pelle
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kan inte jämföra med körcykelförbrukningen. Inte ovanligt numera att det skiljer 30-40% mot den. Det beror på att den är alldeles för verklighetsfrånvänd. Nästan inga accelerationer, 20 grader varmt, ingen ac igång, inga elförbrukare överhuvudtaget, nästan aldrig körning fortare än 70 km/h osv osv.

Min 325i 2008 drog som jämförelse ungefär 0.9 lit/mil

-------
//Lövet
Pe
144
Pelleulf
525i Touring -08
Alfa 1600 Gtj-74
Beach Buggy -69
Norton 750 Commando -71
Nä det gör jag egentligen inte heller men så här mycket har det aldrig skilt på mågon bil/märke jag haft tidigare. Det är även därför jag tänkte kolla vad ni andra har för snitt vid normal blandad körning.
Kan kanske ge en ledtråd iaf.

Mvh
Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.