AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.178

Köpråd: BMW 5 serie från 2008

Hej,

Jag är ny här på forumet och funderar på att köpa en BMW. Har aldrig ägt en BMW tidigare och kört Volvo bilar hela tiden.

Jag har en Volvo S60 (2007) med 2,4 liters motor (170 hk) som har gått 13 000 mil. Den går hur bra som helst dock vill jag gärna ha nåt annat och BMW är stark kandidat till volvon.

Det jag funderar över är såklart en bil som är minst lika bra om inte än bättre än min Volvo S60 och då med följande krav och budget:

1. Miltal max 10 000 mil och från årsmodell 2008 ..
2. Gärna BMW 5 serie, t.ex. 520i ? eller de är dåliga jämfört med 523i/525i ?
3. Bensindriven (kör mellan 1000-1500 mil/år)
4. Bränslesnålare jämfört med Volvo S60
5. Kostar inte mer än Volvo S60 att serva/reparera
6. Gärna med automatisk växellåda men inte ett måste om svårt att hitta.
7. Är inte så bra på mekanik/elektronik så jag kommer i de flesta fall alltid och lämna in bilen hos verkstan.

Har dock lite frågor och jag tänker alltid att jag har idag en Volvo S60 så jag vill gärna uppgradera mig och absolut inte nedgradera på något sätt:

a. Är BMW 5 serie lika bra rosttålig än Volvo S60 ? eller sämre?
b. Jag kör alltid med såkallade "åretrunt" däck, hur är körsäkerheten för BMW 5 serie som är bakhjulsdriven, speciellt under vintertid om man också använder åretrunt däck ? (obs. Bor i Skåne och det är mindre snömängd än i övriga Sverige).
c. Är BMW 5 serie dyrare att serva? reparera och sköta eller det är samma som Volvo S60 ?
d. Vad ska man kolla på först och främst när man kollar en BMW bil båda privat och hos en handlare?
e. Är det något mer man ska ta hänsyn till när man köper en BMW 5 serie ?

Vore tacksam för era svar.
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Det här är min åsikt, som stött på båda i flera skepnader.

2. 520, fyra hellre 523 +
3.ja, men på 1500 börjar du ligga nära en fördel med 520d
4. Inte osannolikt, Volvos femmor är inga smådrickare
5.hur långt är ett snöre? Alltså, den frågan beror helt på vad som händer..
BMW är ett elektroteknologiskt monster. Fullständigt nerlusad med elkomponenter.Kan funka utmärkt, kan också skapa problem. Volvon har inte ens hälften av mängden vill jag hävda (om du jämför två fullmatade vagnar.
6. Vad annars?
7. Med tanke på bilens ålder rekommenderar jag en pålitlig mindre allbilverkstad.

A. Bättre, är väl bara bagagelucka kombi och bromsrör som verkar ha begränsad motståndskraft. Men 12års garanti såatte..
B. Det gör jag med, utan bekymmer.
C. Dyrare
D. Skick
E. Utrustning du vill ha.
Tack så mycket Centrallogik :)

Hur är 520i jämfört med 523/525i ? Jag vet att 520i har 4 cylindrig motor med 170HK .. och 523i har 6 cylindrar med 190HK ..

Vinsten är väldigt liten i prestanda (20 HK extra) men har hört att 523i drar lite mer och kostar mer i reparation samt skatt/försäkring .. stämmer det?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nu har det varit (om än väl uppskruvat och oförtjänt) bekymmer med deras direktinsprutade bensinare med "lean burn " teknologi.
Effekten på pappret, dvs toppeffekten skiljer inte mycket, men registret dvs motorns arbetsområde är tydligt bredare och därmed behagligt lugn.
(subjektiva åsikter från min sida, igen).
Fler cylindrar, ger ökad friktionsförlust och därmed viss ökning i förbrukning. Ska du mest smyga runt i stadstrafik blir det tydligare nackdel med sexan. Kör du mer åt landsväg /motorväg och inte så mycket start / stopp blir fördelen med fyran tydligt mindre.
Mitt råd, provkör.

Det kan säkert vara skillnad i skatt / försäkring men handen på hjärtat; nån tusenlapp hit och dit i ett bilägande är nog svårt att ta hänsyn till. Du har i sådana fall större huvudbry med bäste Herr Värdeminskning.. Det är ju ändå i snitt 15% årligen..
Visa användare
81
Lasse Hanson
BMW 520d F11
Porsche Boxster
Jag hade tidigare en 523i och kör nu en 525i från 08. Jag upplever stor skilnad på de två motorerna. 523 hade inte alls det bottenvridet jag upplever i 525:an. 525 går ruskigt fint tycker jag, automaten växlar silkeslent och det är bra klipp i den om man trampar till på pedalen.

Varken jag eller hustrun är några experter på bilar och bilkörning men vi är väldigt nöjda med bytet från 523 till 525. Visst, det går åt ngt mera bensin men det är inte där kostnaden för bilägandet ligger....

Oavsett vilken modell du väljer, se till att den har vettig utrustning. För mig är automat, sportstolar/komfortstolar, skinnklädsel och dragkrok minimikrav. Att fixa tillbehören i efterhand är ruskigt dyrt och många gånger näst intill omöjligt. Då är det bättre att leta upp en bil med vettig utrustning från början.
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Du har väl sett begagnatguiden för E60 som finns här på Autopower? Om inte , läs den!

Jag har sedan 1,5 år tillbaka en 530 XDA Touring 2008 17 000 mil med all tänkbar utrustning utom panoramatak.
Bor på landet i Skåne, men de två sista vintrarna har ju varit snöfria så fyrhjulsdriften har hittills varit onödig. Men jag hade tidigare en 525:a 2002 som enligt min mening var värdelös under dom snövintrarna som vi har haft nu på 2000-talet (jag har kört mkt SAAB tidigare).
Jag upplever 5:an som mycket bekväm, men stor, kolla gärna på 3:serien också (den verkar även ha mindre av typiska fel). När jag köpte den var jag mycket tveksam om jag skulle ha en bil som var så fullutrustad, med tanke på risken för krångel. Det jag uppskattar mest är komfortstolarna i läder, Head Up Displayen och elbakluckan. Softclose dörrar, helljusassistans, kurvljus, aktiv farthållare, körfältsvarning (jag tror inte jag har korrekt benämning på allt) kunde jag kanske vara utan.
All "extrautrustning" har fungerat hittills utan problem. Förre ägaren hade fått lackerat om översta delen på bakluckan på rostskyddsgarantin, syns inget nu. Jag har fått lagat kablarna till bakluckan eftersom defrostern på bakrutan inte fungerade. Har också bytat en gasfjäder till bakluckan, hydrualkolven var bytt av förre ägaren. Vidare har jag bytat alla 3 termostater innan jag fick upp motorn i arbetstemperatur. Har också i förebyggande syfte bytt olja på automat-växellådan. Många har haft eldragkrokar som kraschat, men min fungerar.

MVH Lansman45
Tack Lasse Hanson!

Tack lansman45!

@@ lansman45, du nämner 3 serie vilket jag är också intresserad av, hur är de bilarna från 2008 till 2010, är de bra? mindre bra än 5 serie ?

Vilken typ av 3 serie ? 318/320i ? eller hellre en 323i/325i ? Jag tror att BMW 3 serie är väldigt lik Volvo S60 i storlek, stämmer det?
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Som jag förstått det finns inga problem med kablar till baklucka på Touringen när det gäller 3-seren och den har ingen luftfjädring eller krånglande elektriskt drag. Så problemen är nog mindre på 3:serien. Vad gäller rost som ju täcks av den 12-åriga garantin så är även bakluckan på 3:an Touring utsatt.

5:an slår definitivt 3:an vad gäller komfort, men jag tycker körgädjen är större i 3:an. 5-serien passar bra på motorväg, men känns för mig stor i stadstrafik .

Bensinmotorena kan jag inte uttala mig om eftersom jag är en dieselnörd, trots att jag inte kör mer än 1500 mil/år. Jag älskar bottenvridet, tycker om lite lägre bränsle förbrukning och jag litar högst subjektivt mer på en diesel. Men ekonomiskt kan det kanske diskuteras, särskilt om man åker på igensatt partikelfilter.

MVH Lansman45
Tack Lansman45 :)

Uppskattar olika åsikter och erfarenheter.
_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Har en 523iA -LCI 2007 och den går fint. Kanske kan man önska lite mer bottenvrid i den ibland men absolut en trevligt bil annars!
Men..måste ändå höja ett varningens finger ang bekymret med spridare,spolar på denna modell. Verkar vara vanligt på dessa motorer och min har precis varit in för denna reparation vilket kostar ca 30 000 kr. Min har gått 10 000 mil och enligt historiken så dessa bytta redan en gång och detta är väldigt oroande enligt mig. Hoppas på att jag fått i en nyare modell nu som ska hålla framöver.
Tack Martin :)
Ny uppdatering:

Körde idag en BMW 320i (Kombi) med M sports paket och en likadan fast Sedan och båda är från 2009 .. båda har gått cirka 10 000 mil .. och tycker inte alls de är värda pengarna!! Alltså förutom den slöa motorn som egentligen har 170 HK är detaljerna i bilen inte av kvaliteten jag hade förväntat mig, dörrar som rasslar, bakluckan som är supertung och komforten i stolarna som är riktigt långt ifrån Volvo S60 jag kör idag.

Jag tror att jag ger chansen för att provköra 523i eller 525i .. och sen bestämma mig för vilken bilmodell jag satsar på.
Vad sägs om denna bilen ?

Länk

För och nackdelar ? samt pris och värde?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Första generationen direktinsprutade motorer från bmw skUlle jag skippa...
16.552
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vid det här laget är eventuella fel sannolikt upptäckta och åtgärdade. Jag har haft 2st med den motorn (325) och båda har funkat utmärkt då jag ägt dem. Vad som gjordes innan kan jag förstås inte veta men de köptes vid ungefär samma mätarställning.

-------
//Lövet
hmmm ... ok .. det är bara att hitta nån 2009 eller 2010 årsmodell ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.