AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
10.073

728 -99, Transmissin-Failsafe Progam, Bilen går segt.

Sida 1 av 2
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
För ngn dag sedan hände något (troligen) i växellådan, det behövdes mera gasande för att få fart på bilen. Jag stannade bilen, startade igen, då var felet borta. Efter det fungerade inte farthållaren, men den gick helt plötsligt igen. Nästa gång jag körde dröjde det till ca 1,5 mils körning innan felet återkom, då lyste även ABS-lampan. Vid nästa start var felet borta, men återkom efter ungefär samma miltal eller tid. Jag har för ca 3 veckor sedan bytt ABS-modul o pump, en beg. ej renoverad.
I instrumentpanelens info-del skrevs texten Transmission failsafe program.
Någon som har en idé om vad det kan vara, eller kanske har upplevt detta.

MaBlo
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Börja med en felkodsläsning för att se ifall du kan få någon indikation på vad felet kan vara.

ABS-Modulen måste kodas in till just din bil. Har du köpt en begagnad så kan det vara det som är felet. Problemet är att beggade inte går att programmera om för att passa en annan bil, har jag för mig. När jag hade det felet på min gamla 728a så köpte jag en helt ny modul från Tyskland och fick den sedan programmerad av Per Larsson i Huddinge:
Länk
Var noga att kontrollera att det är rätt serienummer på den, det finns olika till olika modeller tydligen.

Alternativt så skickar du din gamla trasiga modul på lagning:
Länk
Jag skickade min gamla dit först, men den var för trasig för att laga, så därför köpte en ny som jag nämnde ovan.
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej !
Tack för svaret. Låter märkligt att man inte kan använda en beg med samma BMW-nr.
Min gamla är, enl reparatören för dålig för att reparera.

Om det nu är denna ABS-modul som lever "rackare" med min bil, så undrar jag varför det tog ca 1 mån innan detta fel uppstod.

Jag skall 22 Maj åka till bilverkstaden för att läsa av felkoderna.

Jag återkommer..............

MaBlo
Hej,

Själva meddelandet, Trans safe, har jag fått upp när bilens ena (den har två) batteri var kasst. Det handlade då bara om lite långsam stadskörning, så jag vet inte om den verkligen också gick dåligt, i "limp mode". Men med tanke på att du inte hade några direkta problem direkt efter bytet av ABS-enheten, kanske det är värt att kolla.

Bilen kan starta och i övrigt tyckas uppföra sig normalt trots dåligt batteri, så kolla generatorspänning och batteri-dito efter en stunds vila efter körning.

/Lennart

Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej !
Tack för svaret, ska kolla batteriet.
Det batteri jag har sett finns höger bak, var finns det andra ?

MaBlo
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej Igen "lenwib"
Jag tror inte 728 har 2 batteri, men 750 har det.
Felmeddelandet kom vid sakta körande vid en "parkeringsbom" och därefter långsam körning letandes efter p-plats.....

MaBlo
ol
161
olve
535D -07 LCI
Kolla upp kamaxelgivaren,finns två,en för avgas o en för insug.
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
OK. Kamaxelgivaren. Har du haft, hört, om att det kan ge den feltexten ?

MaBlo
Det där med två batterier var en antagligen onödig och dessutom förvirrande information. Det väsentliga handlade om vikten av batteriets resp. generatorns hälsotillstånd.

/Lennart

ol
161
olve
535D -07 LCI
Hade symtomet att bilen var seg,reagerade dåligt på gas,inga meddelanden, gjorde en avläsning
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej.
Avläst felkod: 128 , Övervakning CAN-bus.

MaBlo
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej "lenwib"
Du skrev....... gick dåligt, i "limp mode".....
Vad är limp mode ?

MaBlo
God morgon! :)

Med "limp mode" (ungefär "haltande gång") avses när motor eller vx-låda visserligen fungerar men mycket begränsat, egentligen bara tilläckligt för att kunna köra vidare (åtminstone en begränsad sträcka).

Eftersom jag bara hade att köra en mycket kort sträcka i lågt tempo, efter det att jag fått varningen i Check Control ("Getriebenotprogramm"), hann jag /behövde jag aldrig utforska om, och i så fall hur, växellådans funktion påverkades.

/Lennart
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej Olve. Hur avancerat är det att kontrollera kamaxelgivarna ?

Övrig info. Jag körde 10 mil på motorväg och sedan lite småkryssande på smågator och en gångs backande, först då dök felmeddelandet upp. Sedan körde jag samma sträcka tillbaks med problemet (som återkom igen några minuter efter start ), ABS-lampan var tänd, men släcktes efter en stund. Däremot fungerade inte farthållaren.
När jag lägger i Drive, och släpper bromsen går bilen bara i låg krypfart på tomgång, men i Back-läge rullar den på som vanligt.

MaBlo
ol
161
olve
535D -07 LCI
Får du ingen felkod på kamaxelgivarna så är dom ok,hade nog kollat upp ABS modulen igen.Länk
Du hade väl felkod 128
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Ja . felkod 128 "Övervakning CAN bus"

MaBlo
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Tack olve .

Länken ger många svar. Hoppas BMW kan koda in min begagnade ABS-modul också. Men först ska jag kolla alla kopplingar och kablage jag kan se.

Mycket Tack.

MaBlo
ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
hej kolla blocket annons inpa så kodar du den själv OLA O mvh janne
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej !
Ja jag vet att det går att köpa inpa, men efter dessa åtgärder säljer jag min fina 728, jag har inte möjlighet att ha den längre, platsbrist mm. Så efter denna favoritbil kommer jag inte att köpa BMW på ett tag. Har för tillfället fått nog med dessa kodningar och felsökande av dessa ständiga småfel. Tyvärr.

MaBlo
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej ! Talat med en som jobbar med BMW, han vill att jag byter oljesumpen till vxl. och fyller på ny olja (11 liter) och därefter får man se om felet kvarstår. Det blir i så fall ett kostsamt test.......

MaBlo
Ma
48
MaBlo
Mercedes C180 kombi
Hej Alla!
Tack för er fina hjälp i min tråkiga situation. Alla fel som dök upp berodde på ABS-Modulen !!! Jag skar upp modulen och hittade trådar som lossnat. Troligen till jord- fick sätta fast med skruv i kretskortets metallbotten. Det fungerade inte att löda fast den.

Nu återstår att logga in den och släcka alla koder.

Nu kan jag tycka om min gamla pärla igen !

M v h Mats

MaBlo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.