AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.834

Ny bil till sambon, råd & synpunkter

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Dags att uppgradera från Pegga 206 till nått större och säkrare. Budgeten ligger runt 100k
Har begränsat sökfilret till Audi A3, Golf VI och Volvo C30. 99% av milen kommer det inte vara fler än 2 i bilen. Så nytt som möjligt med så få mil som möjligt.

Bensin eller diesel spelar igentligen ingen roll, men driftskostnaderna gör det.
Design, färg och utrusning är viktigare än motoreffekt, kurvhastigheter och avancerade tekniska lösningar.

Är själv inne på en C30 1,6D -10 Momentum. Vilken skulle ni välja och varför?
Har för mig att jag läst om just 1,6d i bla C30 som det varit en del strul med - dyrt byte av partikelfilter (innan 10,000mil) eller kamrem/kedja? Någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Jag hade tidigare en A3 2010 1,6TDI som pendlarbil som jag var väldigt nöjd med. Dock drog den rejält mycket mer än de utlovade 0,39L/mil blandat. Sen minns jag att servicen var rätt dyr (Audi Malmö) men kan man hitta mindre fristående verstäder är de säkert billigare.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Av de du räknar upp hade jag valt A3:an, beroende på att jag tycker den är snyggast. Men vad tror du om en sådan här? Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kamrem byts vid 24.000 mil på 1.6d. Partikelfilter byts vid 12k mil och 24k mil (dyrt). Var 6000 mil fylls additiv på till filtret för runt 1500 spänn. Resten är bara vanlig service. Leta efter en som gått 13.000 mil med andra ord ;-)

Den stora fördelen med C30 jämfört med de andra två är dels att den har bättre ljudisolering men framförallt att den inte rostar så förbaskat som de andra två. En 5 år gammal Golf kan se ut som en 20 år gammal Volvo i lacken.

-------
//Lövet
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Länk

Länk

Länk

Jag tror Skoda Octavia är en bra bil om man är helt prestigelös. Tyst, bekväm, bra utrustning, billig, billig i drift, säker. Tja, "förnuftig" helt enkelt. :)
Tack lövet för infon, då var jag inte helt fel ute...

Det man skall komma ihåg är att A3 är baserad på den förr-förra golfen (gen V?) så det stämmer bullernivån är högre än i Golfen. Uppfattade iofs inte detta som något större problem då den var relativt skrammelfri och tyst i övrigt.

Just A3/Golfar säljs ganska ofta utan metallic och dessa lacker är extremt känsliga. Hade en solid svart. Trots Ditecbehandling så gick en fågelskit rätt igenom och bildade en ful fläck på motorhuven...
Hade däremot ingen rost eller galvsläpp på min men den var å andra sidan drygt 3 år gammal när jag sålde den så dessa problem kommer kanske senare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
PF skall enligt Volvo bytas vid 12' mil för en dryg kostnad, men jag är övertygad att det går att lösa på ett smidigt sätt. Typ tvätta filtret, köpa från skroten, ta bort det helt + chippa den osv.

Skoda går fet bort eftersom design (läs prestige) står högre än förnuft.

BMW blir för dyra att försäkra.

Alfan kanske?!:)

Vi valde C30 till bättre hälften. Det stod mellan en sådan och en MB C-coupe vad den nu heter, samt BMW 1-serie. Den sistnämnda upplevdes mycket äldre och enklare (mycket möjligt för att man de facto fick en något äldre bil, givet samma pengar) och Mercedes tycks som 1-serien ha en del tråkiga motorproblem som vi inte ville riskera.

Dieselrovorna har en del konstigheter för sig (på C30 alltså) såsom partikelfilter men bensinaren och flexifuel är ganska enkla i sin uppbyggnad och därmed ganska billiga i drift. Några av motorerna har kamkedja och är förhållandevis billiga att serva, senaste besöket hos Volvo gick på 1700kr om jag inte minns fel.

Jag uppskattar;
-Komforten, sköna stolar och man sitter som i en större bil
-Designen, den är ju jättesnygg
-Säkerheten, tja, den finns ju där

Överlag är jag väldigt förtjust i den och jag skulle inte tveka att köpa en själv, men modlelen börjar väl bli lite gammal om man vill ha det senaste i infotainment etc, men detsamma gäller väl antagligen alla andra bilar i den prisklassen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man _måste_ inte byta filtret vid 12k mil. Det kan utan tvivel hålla längre än så om bilen går mycket landsväg. Men då kanske det håller 16-18 tusen mil istället, underhållsfritt blir det aldrig.

1.8F och 2.0F har kamkedja. De femcylindriga har kamrem men den (jämfört med VAG) är billig att byta, kostar bara några tusenlappar att byta så det är ingen stor grej. Förutom partikelfiltret är 1.6d och 2.0d utmärkta motorer. Baksätet är inget kul i C30 dock, det skulle jag säga är en av få stora nackdelar.

-------
//Lövet
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
En fördel med C30 är väl att de ofta har en bättre basutrustning jämfört med VAG-alternativen (där exempelvis klimatanläggning var extrautrustning när bilen såldes som ny).

Tror ni gjort ett förnuftigt val.

/J.I
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Gumman köpte en POLO Master TSI 90hkr (turbo) 2013 som rullat 1200 mil.
Komfort i massor känns tyst som en storbil drar 0.56, varvar under 2000 varv i 90.
Och den är både rymlig och bra lasta i. Känns inte mycket mindre i framsätet än min E91a. Körde den 44 mil i helgen. Bland det trevligast jag kört faktiskt.
Går nog att finna runt 100t med lite mera mil på.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag håller med Hasso, Polo V är riktigt riktigt bra. Körde en 1,2 TSI 70hk i 300mil under 10 dagar i våras och imponerades över hur bra en småbil kan vara. 3cyl 70hk var helt ok även i toppfart (165km/h). Polo var så bra att en R WRC är ett fullt möjligt köp.

För 100tkr hade jag valt en Polo, gärna en Cross Länk Polo V Cross säljs inte i Sverige och sticker ut speciellt i orange.

Kristoffer L: Golf VI är också baserad på Golf V. Golf VI är mycket tystare än Audi A3 och lika tyst som Volvo C30 enligt tester i Auto Motor und Sport.

Mvh Stephan
Kollega pendlar 14 mil om dagen med sin s40 1,6d. Har nu rullat drygt 19000 mil och har fortfarande inte bytat filtret trots att service säger att det ska ha gjorts för 7000 mil sedan :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Slänger även in Audi A1 i leken, lite mindre än Polo, men en jäkligt gedigen, tyst och tuff bil i klassen. En Sportback med fyra dörrar är inte mindre praktisk än en C30.

MVH Christofer
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har en A1 1,4 TSI s-tronic, men den är för stötig och för dyr med tanke att A3 finns för samma pengar. Dessutom för liten. Lirar i samma liga som Fiat 500 och Mini Cooper.

Polo gick inte, men mest pga den heter Polo. Det är nått mystiskt med kvinnornas bilval.

Scirocco uppfyller kraven på design och hyfsad utrusning. En Golf med tyffare kaross. Åsikter om den?
Verdi
Jag kollar ju också runt för en andrabil. Men jag har släppt det här med småbilar tror jag. En stor snål bil drar ju kanske 2 dl mer per mil än en liten snål bil. Det är ca 3 spänn milen. Visst blir det pengar om man kör mycket men en stor bil är säkrare och trevligare att åka i.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vad tycker ni om Prius från 2011 och nyare? MAssor med utrusning och billiga driftskostnader
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Klart nu!
Det blev en C30 1,6D -10 momentum.
Betalade handpenning och leverans nästa helg. Tack för input grabbar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.