AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.345

Dags att serva motorn i min 540iA E34 -94 och Autopowers hjälp uppskattas.

mi
114
mikez
540iA E34 Touring -94
Goddag på er allesamman! För någon vecka sen inskaffade jag mig en E34 540iA Touring -94 som jag är nöjd med. Men jag är inte dum och vet att jag bör kolla till Oljepumpen och oljan. Därför vill jag nu på måndag göra egen lilla Service på bilen och byta olja och kolla läget på oljepumpen! Jag vänder mig till er med frågan om vad för OLJA ni rekommenderar mig till en 540iA E34. Jag är ganska osäker om jag ska vara ärlig, därför vänder jag mig till er duktiga medlemmar som jag hoppas att ni kan gärna hjälpa mig med det lilla. Det hade jag uppskattat av hela mitt hjärta :)

Med varma hälsningar.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De bilarna är inte jättekinkiga för vilken olja man använder och i ärlighetens namn är de flesta oljorna idag, bättre än de bästa oljorna var när bilen tillverkades.

Jag skulle rekommendera en bra syntetisk olja.

Viskositeten bör kanske inte vara bland de allra tunnaste bränslebesparande oljorna (0W20, 0W30 eller 5W30), utan satsa på en bra 5W40, 0W40 eller kanske en 5W50-olja (om motorn drar olja eller har gått långt och är lite sliten).

Personligen köper jag numer all olja från tyska näthandlare, t ex. Levoil.de

En olja som är väldigt bra och är en ÄKTA syntetisk Polyalfaolefin (PAO)-olja (inte en hydrocrackad högraffinerad mineralolja som nästan alla oljetillverkare säljer som "syntetisk") är Arals SuperTronic 0W40-olja.
Kostar ca 50 kr/liten inklusive frakt om du köper 20 liter, från ovan nämnda tyska handlare. Motsvarande olja kostar mellan 150-220kr/litern i Sverige...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Shell helix ultra hx7 5w40
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.