AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
13.993

Köp av Passat, vad bör jag kolla extra noga?

Sida 1 av 2
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Funderar på att köpa en Passat 2,0 diesel -10 till sambon.
Dock har jag inte full koll på dessa bilar.
Vad bör jag kolla extra noga? Förutom det vanliga som man kollar oavsett vilken bil det gäller. Finns det några svaga punkter för just denna modell/motor?
Hur är DSG:n i denna?
Vilken intervall har dom här på kamremmen? Är det fortfarande 8år/16000mil som dom lite äldre modellerna har?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kolla noga efter galvblåsor. I övrigt inget speciellt. Serviceintervall är variabel, max 3000 mil eller två år, finns nästan inte en bil som inte rullat över maxintervallen.

DSG är inget att oroa sig för. Rekommenderad bytesintervall för olja och filter är 6000 mil.

Av VW rekommenderad bytesintervall för kamrem på 2,0 TDI är 21000 mil från -10 och framåt. VW har aldrig haft en rekommenderad årsintervall och det har aldrig vart 16000 mil. Däremot hade TDI 2008 15000 mil och 2009 18000 mil. Personligen brukar jag rekommendera att byta efter 7-8 år om inte mil uppnåtts, kostar 7-9000:-.

MVH Christofer
DSG till Passat är bara skit.

VW slutade sälja Passat med DSG till taxi för att det blev ett för dyrt garantiåtagande för VW att byta ut trasiga växellådor på löpande band.
Lyssna på tomgång att det inte slammrar/skrammlar om svänghjulet (DSG) Ganska vanligt +dyrt att byta.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Henke Lexus: Detta gäller Ecofuel som har en helt annan konstruktion med torrkoppling. Uttala dig inte när du inte vet vad du pratar om...

MVH Christofer
Är främst torrlamellådan (DQ200) som haft problem även om DQ250 som sitter i 2.0 dieseln, haft lite problem med mekatroniken. Tror det är främst på de tidiga modellerna som problemen var för DQ250, ser dock DSG som ett lite osäkert kort. När jag var spekulant på en passat ringde jag runt till verkstäder för att höra mig för kring problem och servicekostnader. Ett par auktoriserade verkstäder avrådde mig från att skaffa passat pga av alla problem... Det ihop med erfarenheter i bekantskapskretsen kring VAG gjorde att jag avstod köp. Är tillförlitlighet väldigt viktigt hade jag valt ett annat märke!

I övrigt är det en bra bil och lite sådär svenskt lagom. Om du har möjlighet så överväg att köpa en -11 istället då det innebär facelift och en lite modernare och bekvämare bil.
crille82:
Det har varit stora problem med DSG-lådan som sitter i Touranen med som vad jag minns inte är samma låda som sitter i Passaten. Det är en skitlåda som inte håller i längden helt enkelt!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte bilmodellen som styr vilken låda det är utan motorn. Smådieslar och 1.4bensin/gas/etanol = sjuväxlad ömtålig låda. 2-liters diesel och bensin = 6vxl DSG som tål mer.

För övrigt bör man alltid syna en Passat ordentligt så att lacken sitter kvar och inte är full av galvblåsor. Lacken håller tyvärr mycket låg kvalitet.

-------
//Lövet
andreas_lofgren:
Exakt så var det, det är två år sen jag körde Touran och Passat och mitt minne är bra men kort.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Låter ju inte alls som någon höjdarbil.
Tveksam låda och dålig lack. Då pratar vi dyra saker.
Ska åka och kolla på en idag iaf så får vi se hur de känns.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Clubsport: Jobbar på en stor Volkswagenverkstad så du behöver inte upplysa mig om vad som fungerar och inte.

DQ250-lådan som sitter i Passat TDI vållar absolut inte mer problem än någon växellåda. Tänk på att detta är en av världens vanligaste lådor, så något enstaka exempel bli inte relevant.

Galvblåsor är som sagt ett problem. Hjälp finns ofta att få om bilen är skött...

MVH Christofer
Nu har jag inte kört nya Passaten än som ser ut att vara ett klart lyft jämfört med förra generationen, har bara provsuttit. Men tyvärr så håller VW inte samma kvalitet som Volvo och andra jämförbara märken det enda dom kan konkurrera med är ju priset.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Crille
Går galvblåsor på lackgarantin?
Delar byts ut vid galvsläpp precis som för E39. Mammas Ecofuel-10 fick tre nya dörrar förra året. Ecofuels dsglåda uppdaterades förra året så förhoppningsvis blir det inga problem med lådan. VW har motsvarande system som BMW Ispa. Kolla vad som är gjort med bilen genom det systemet.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Clubsport: Nej vad det gäller rost/blåsor så håller inte Passat samma kvalitet som V70, men det gör i princip ingen annan bilmodell heller.
Att VW bara konkurrerar med priset måste ju vara förklaringen till att Passat är en av Europas bäst säljande modeller, som tillverkas i mångdubbelt fler ex. än de flesta andra...

Haas: Galvblåsor går normalt på lackgarantin, den gäller i tre år. Är bilen därefter skött och servad så finns oftast hjälp att få i flera år till. Man kan dock inte komma dragande med nyinköpt bil med lackskador, det skall regleras med säljare/föregående ägare...

En Ecofuel rekommenderar jag inte att köpa...

MVH Christofer
Rättning. Mammas 2010a hade rost i kittskarvarnsämrinsidan av vänster sidans dörrar och höger framdörr. Det var inga problem att få dörrarna utbytta. V.A.G har tyvärr haft problem med lacksläpp i åtminstone 25år. Min pappas 1990års Audi 100 hade lacksläpp, precis som hans 94a. Mammas förra Passat en 99as B5 hade också lacksläpp. Den här jag tagit över. Ser man bara till att rosten inte får fäste är inte lacksläpp något problem. I motsats till alla BMW från 1999 som rullat året om så finns det ingen rost på bagagelucka, dörrar eller motorhuv. Tyvärr är rostskyddet inte lika bra på Passat B6.

Jag håller med Crille om V70 även om V70 II är sämre än den riktiga mästaren V70N. Ecofuel köps med fördel med tanke på miljö. Tyvärr ligger gastankarna av stål under bilen och behöver bytas ut efter några år. Mammas fick nya tankar i mars, förutom ett billigt och lättfixat gasproblem har den inte kostat annat än service. Dock höll jag på att svimma när jag såg alla garantiåtgärder förra ägaren hade haft.

Trots allt gillar jag VW och rekommenderar Passat. Ogillar man rost är det de japanska bilarna man ska undvika. Där får man rost innan nyleverans.

Mvh Stephan
Haas: Se till att det finns en bra VW verkstad i närheten som har någorlunda gott rykte.

Tyvärr brukar VAGs serviceorganisation hamna långt under isen i de flesta kundundersökningar - och mina erfarenheter av VW i Malmö/Lund är att de har en fruktansvärt dryg och trist attityd mot sina kunder, kanske medaljens baksida av de senaste årens enorma framgångar?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Kristoffer_L: "Se till att det finns en bra VW verkstad i närheten som har någorlunda gott rykte."

Bra tips! Gäller naturligtvis oavsett vad man kör för märke, att ha en god relation till en bra verkstad är viktigt. En bra verkstad hjälper och preveligerar en trevlig och trogen kund.

VW:s serviceorganisation var riktigt dålig i början på 2000-talet. Detta är dock något man jobbat på och blivit mycket bättre på under senare år. Tänker dock inte försvara att det tyvärr finns dåliga exempel...

Ser man till den allmänna kundnöjdheten hos olika VW-anläggningar så ligger faktiskt flera anläggningar i södra Sverige dåligt till. Kanske har det mer med den allmänna attityden i området att göra än något annat? Skämt åsido.. =) Generellt ligger stora VW-anläggningar sämre till än mindre eller mellanstora.

MVH Christofer
Jag kanske är påverkad av de dåliga åren hos V.A.G där jag till och med blev utskälld av en kundmottagare som frankt sa jag ska på lunch! Jag fick åka därifrån utan att kunna köpa delarna jag var ute efter till jobbets bil (Din Bil Östermalm). Sedan dess är allt mycket bättre. Lidingö Motorcentrum, KW Bilservice i Skärholmen, Toveks bil i Kinna och framför allt Toveks Bil i Falköping som betalade en ny nyckel till pappas E60-09 drygt 2år efter köpet! Har en utmärkt nivå på servicen.

Din Bil är jag fortfarande inte jätteförtjust i. Kallades DJB som slang. Din Bil är stark orsak att jag gick över till BMW. Så tack Din Bil!

Mvh Stephan
Crille82: Ja vi är generellt väldigt bittra här nere vilket återspeglas i både hopplösa kunder och kundmottagare :-)
Faktiskt så funkar det flesta andra verkstäder här nere riktigt bra, tycker både BMW, Audi Malmö samt Bilia är vettiga att ha och göra med. Däremot sticker VW ut...

Fördelen med VAG är att det finns mindre verkstäder som är auktoriserade men betydligt mer serviceminded.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

DSG är en kanonlåda dvs DSG6 !! Fantastisk att köra med!
Passat Är en bil med bra kvalite, i klass med f11 om inte bättre.
Nu vet du de:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.