AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.974

E31 någon som vet om man kan kringå o nollställa däcktrycket utan sensorer!?

ma
23
malaka
523i touring -06
Hej har en e31 -14 men inga sensorer på fälgarna någon som vet om msn kan nollställa däcktrycket ändå! Larmar så fort man startar bilen! Jobbigt!!!!
ma
23
malaka
523i touring -06
Skrev fel menade f31!!!!
Har du kollat givare på ebay? Hittade 4st från England för drygt 1700:- inkl frakt Länk Sura pengar men rätt skönt att ha allt i sin ordning.
ma
23
malaka
523i touring -06
Nä har jag inte gjort 2500 ville dom ha här men tänkte om de går o stänga av ändå utan att behöva köpa några!
Hej,
Systemet går att inaktivera. Exakt hur man gör på din bil, vet jag inte. Ett hett tips är med BMW Scanner eller INPA. Kolla med OlaO, om han inte dyker upp här självmant. Eller om du har någon kompis med denna utrustning.

BMW vill inte göra jobbet i a f. Och hade de ställt upp, hade det väl kostat lika mycket som givarna...

/Lennart
ma
23
malaka
523i touring -06
Okey, nä BMW skulle inte göra det!
Men när jag köpte bilen så satt sommardäcken på o då funkade de utan sen bytte jag till vinterdäck o på dom har jag sensorer! De var när jag bytte tillbaka de inte funkade visste inte att de behövdes några! Undra om msn kan sätta dit vinterfärgerna o ställa in o sedan byta till sommar igen o utan o ställs däcktrycket!
Jag förstår det som att

a) du köpte bilen med sommarhjul på. Jag tror att det fanns sensorer/givare i dem, eftersom bilen inte larmat. Å andra sidan säger du att det inte fanns några. Hur vet du det i så fall?

b) Vinterhjulen med sensorer/givare har fungerat klanderfritt.

c) När du återmonterar sommarhjulen efter deras vintervila, larmar bilen.

Om denna sammanfattning är korrekt, utgår jag från att minst ett av de inbyggda batterierna i sommarhjulens sensorer/givare är slut.

På BMW kan man antagligen ställa en noggrann diagnos, om det handlar om en eller flera givare, men då börjar det kosta. Som jag ser det, antingen nya givare runt om enligt Vinyls (rekommendabla) förslag eller inaktivera systemet.

/Lennart
ma
23
malaka
523i touring -06
Nä de finns inga de ser man väl i så fall vid ventilerna väl,ska de inte vara dom tjocka grå då!?
Jo, så såg de ut förr åtminstone. Men utvecklingen kan ju ha gått vidare till något mer diskret?

Ett mindre troligt alternativ är att du har ett system som arbetar via ABS. BMW hade ju ett sådant några år (kallades visst RPA, till skillnad från RDC), men sedan har har EU (tror jag) bestämt att det skall vara tryckgivarbaserade system. En 2014 års modell är kanske i någon sorts gränsland?

Å andra sidan verkar det på Vinyl, som att det helt säkert skall vara givare. Vi får hoppas att han ger sig känna med en beskrivning av hur man kan identifiera dem.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.