AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.861

Erfarenhet av utbyte av runflatdäck mot normala däck?

Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Någon som har positiva eller negativa erfarenheter av utbyte av runflatdäck till sedvanliga däck?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du söker lite, kommer du att förstå att i princip alla som bytt till normala däck får en mycket trevligare bil som är bekvämare, har bättre väghållning och sliter däcken långsammare - som lök på laxen är däcken mycket billigare.

Enda nackdelen är att man inte kan köra på ett punkterat däck - avhjälps med en kompressor och "punka-gegga", kan köpas hos t ex. BMW som kallar det M-mobility-kit.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bara positiva erfarenheter. Det blir som en annan bil.

-------
//Lövet
Transocean
Byte till normala däck kan bara rekommenderas! Och hur ofta punkterar man egentligen? Jag haft två stk. de 25 åren jag kört bil, vid bägge tillfällen en skruv som hade borrat sig fast i däcket. Vid båda tillfällen såg jag att däcket redan var tomt när jag kom till bilen; det var bara att ta fram Biltemas punkaspray. Har aldrig hänt på motorvägen etc. Du får:

1)Billigare däck
2)Spårar inte
3)Tystare gång
sx
172
sx3
335i E92 -11
Bara bra erfarenheter, bytte till Michelin Pilot Super Sport, lite av ett premium däck med sportigare egenskaper men jag är övertygad om att de flesta icke RFT ger positiv känsla.

Jag har köpt till däck på flaska och en domkraft att ha i skuffen, ska väl investera i BMW's lilla kompressor också. Dåligt med utrymme i skuffen på E92 bara :D
Bytte från runflat till vanliga Goodyear EA nu i våras och bilen går lugnt och stabilt utan spårningar. Kan inte annat än att rekommendera dig att byta!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Bytte till Continental (Sport Contact 3 eller 5, tror jag). Det blev tystare och mycket mindre spårkänsligt. Vid köp av Continental får man (av Continental) 3 års fri bogsering till närmsta däckhandlare i hela Europa.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
..och med fri bogsering menar man om däcken skulle strula. Man får nog inte gratis bogsering om motorn brakar. :)
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Har nyss bytt på min F31 från RFT till vanliga hade hoppats på lite viktminskning men det blev faktisk en marginell ökning (specellt bak) men jag bytte från 18" original 225/45-18" runt om till 245/35-19 fram och 275/30-19" mest för utseendet skull. RFT däcken är ofta bullrigare, stötigare, dyrare, spåriga samt tyngre så det finns i stort sett bara fördelar med att byta!

Däremot har ju faktisk utvecklingen gått framåt och skillnaderna är absolut inte lika stora längre som för kanske 5-10år sedan

Jag bytte från Bridgestone RFT till vanliga Michelin PS3 och kan inte säga att jag märkte av den väldiga skillnaden som en del upplever. Hade inga som helst problem med spårighet eller annat före bytet heller.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Mina org. Continental är det inget större fel på heller som sagt utvecklingen har helt klart gått framåt och skillnaderna är inte lika stora längre.

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har nyligen ersatt tre år gamla Continental Sport Contact 3 RFT med Continental Sport Contact 5 RFT. Tyckte 3-orna var ok och 5-orna är verkligen suveräna. Jagär mycket noga med hjuljustering och de förra däcken slets väldigt jämt oc fint. Upplever e nya 5-orna som bättre än 3-orna. Min kollega har exakt samma bil med samma däck och han säger samma sak. Sport Contact 3-orna gick tre säsonger och jag tro att det blev strax över 4500mil på sommardäcken. Däcken var lagliga men eftersom det är tjänstebil om jag köoer loss bytte jag även om de skulle gått en halv säsong till.

Har valt att behålla RFT då frugan kör bilen och jag vill inte att hon skall bli stående med däcksbyte om det gå att undvika.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Bytte från Bridgestone rft till goodyear eagle f1 asymetric vanliga och det blev en oerhört stor förbättring till det bättre.

Mjukare gång
Bättre grepp i torrt och vått
Lägre förbrukning

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag tror att när rft-däcken blir slitna så blir de mycket sämre än slitna vanliga däck beroende på den hårda sidan. Jag har själv slitna rft som är väldigt bullriga.

Troligtvis köper jag icke rft när jag byter. Fördelen med rft som jag upplevde förra året i fjällvärden var när jag fick punka, så kunde jag köra vidare fast däcket var tomt.

Jag tror att det är liten skillnad i komfort på nya rft-däck och vanliga. Ett seriöst blindtest skulle lösa detta. Vet någon om det finns.

/ Peter
Ca
28
Calle S
330e (G20) M-sport safirsvartmetallic -20
Tack för alla inlägg. Har beställt en ny 120 D, M-sport x-drive -16, och enligt säljaren ska jag få byta ut däcken. Dock ännu inget bestämt och inte heller eventuellt pristillägg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.