AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.525

Tankar olja och fyller på bensin i min e36 320i

Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Som rubriken indirekt säger drar min e36a enormt mycket olja med tråkiga följder, så som dåliga stift, trasig katalysator, ledsen plånbok, m.m.

Önskar få veck detta problemet och behöver därför lite hjälp att få reda på var oljan tar vägen.

Bilinfo: 30,300 mil, årsmodell 1999, m52b20, manuell, touring

För att ni ska få ett hum om hur mkt den drar ska jag berätta allt från början.
I vintras när jag köpte bilen var den orklös. Liksom motarbetade sig själv. Fick den billigt och började felsöka. Efter lite felsökningar kom jag fram till att katalysatorn var igensatt, så bytte därför ut detta provisoriskt mot ett rakt rör.

Därefter kostade jag på ett oljebyte. Kom sedan 3dm nysnö så det var ge sig ut i ovädret och sladda :) Snön låg ett tag och efter två veckor, när jag skulle hem till en kompis, hörde jag hur motorn knackade när jag startade bilen. Kollade oljestickan och det syntes inte ett spår av olja. Så jag fyllde på tills det var max och totalt fyllde jag på 2,8 liter olja. Hade då kört cirka 40-50 mil, dock en hel del sladdande på höga varv osv men ändå. Nåväl. Körde därför lite normalt ett tag och oljenivån sjönk, dock inte lika fort. Idag har det gått nästan 4 månader och har sedan dess kört 400-500 mil. Har fyllt på 9-11 liter olja under dessa mil. Minst 300 av dessa mil är även körda på landsväg i 110km/h.
Har ingen aning om var oljan tar vägen. Har tittat efter läckage men inte sett något. Aldrig en pöl under bilen eller så heller... Den blåryker inte, men sitter inte någon katalysator på om det kan göra någon skillnad.

Stiften bytta för 40 mil sedan men är svarta/sotiga nu
Bilen gick bra nån månad efter att jag tog bort katalysatorn förutom att den drack olja, men nu börjar den gå dåligt igen. (Typ misständer, går på 5 burkar när man gasar till på ettan ibland för att sedan vara så tills den stått ett tag, m.m.)

Det jag har funderat på är:
Vevhusventilation
Kolvringar
ventilkåpspackning för tändstifthålen (sett att det är lite olja i ett av hålen)
Ventiltätningar

Men jag vet inte? Är ganska stor mängd olja som försvinner i förhållande till antalet mil/timmar så vad kan vara relaterat av detta? Någon som har några förslag?

Idébomba!! Bilen står i garaget redo för felsökning.

Tack på förhand :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Trist. Min N42-maskin drar. Ibland puffar den till lite blårök när jag står i köer. Men den har gått hälften av vad din 320 gjort.
I mitt fall - men det är bara min åsikt - är att jag klockrent hade börjat med att byta vevhusvent och alla packningar kopplat till just ventilkåpan.
Hur är det med dessa motorer, har de också O-ringar som tätar tändstiftsrören? Byt dessa i så fall! Eliminera allt som kan leda till att olja ev letar sig in i förbränningen, och har du igensatt vevhusvent ja då trycker han ju oljan den vägen.

Nästa på tur är väl det lite knepigare i så fall, ventiltätningar.
Funderar på kolvringarna.... kan de möjligen vara stela och skrapa med sig olja upp i förbränningsrummen? Mja, du kanske skulle söka forumet på "WD40-metoden". Kanske kan bli aktuellt att testa i ditt fall.
10 liter olja på typ 500 mil? Det ligger lååååååångt över max tillåten oljeförbrukning (1 liter per 100 mil vilket även det är riiiiktigt mycket...). Om bilen förbränner 2 liter olja per 100 mil så är motorn tokslut. Om det däremot försvinner 2 liter per 100 mil (dvs via läckage eller vad vet jag...) så är det en helt annan sak...En motor som förbränner 2 liter olja per 100 mil har avgaser som formligen stinker "bränd olja", förmodligen rätt omöjlig att få igenom med godkända avgasvärden...
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Min 330D med 30K mil på mätaren drar max en liter/1500 mil.
Ryker bilen blått, eller luktar det olja om avgaserna?
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Motorn har packning för tändstiftshålen. Har sett lite olja i ett av dessa hålen, vilket även kan förklara att bilen går på 5 eller rent av går skit pga att det läcker in ganska mycket och sabbar tändningen(?) Men sen är ju frågan, 2 liter på 100 mil? Kan oljan rinna ner i förbränningsrummen, alltså via tändstiften? Bilen gick ju på 5 ganska nyligen och stängde då av den för att stå i 24 timmar och sedan när jag startade den så gick den på alla burkar igen...

Håller på att rengöra vevhusventilation nu. Jag har en likadan motor som står. Tänkte eventuellt kasta i den då bilen är så otroligt skön att nöta mil med (bortsett från oljepåfyllningen) men oavsett vad vill jag ha reda på anledningen till detta och innan andra motorn åker i isåfall. Hittar jag felet och det inte är svårt/dyrt att fixa så åtgärdar jag det istället. Men är det ventiltätningar eller kolvringar som är slut så byter jag nog motorn. Dessvärre har den rullat lika långt så det känns ju lite motigt...

Bilen blåryker inte. Blev stannad av polisen när jag var iväg och skulle hämta fälgar i vintras och då för att bilen luktade bränd olja.

Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Har en liten teori:

Bilen kördes med igensatt katalysator ett tag. Eftersom avgaserna inte tar sig ut så lätt blir det högt tryck vilket resulterar i värme? Avgaserna letar sig ju ut någonstans och kanske i motsatt håll? Är det möjligt? Och sedan att tätningarna för tändstiften bränts sönder?

Men sen, åter igen... Kan så mycket olja försvinna genom att den packningen är trasig för ett av hålen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Olja i tändstiftsbrunnen kommer med nästan 100%:ig säkerhet från tätningen mot ventilkåpan (runda gummitätningarna).

Teorin om att avgaserna skulle letat sig ut via tändstift eller via insug tror jag inte alls på.

OM bilen förbränner de mängderna olja, syns det som sagt garanterat på avgaserna - lär vara ett rejält blåaktigt moln bakom bilen och sotigt som bara den på bakluckan och särskilt runt avgasröret.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Sotigt i avgasröret är det ;)
Nej, ingen blårök. Grå rök vid kallstart däremot, men det är väl normalt.
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Ser väl typ ut såhär vid kallstart när man gasar. Dock inte lika mycket som denna.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur ser det ut på stötfångare och baklucka?
Med den oljeförbränningen (om det nu är förbränning av olja), lär hela bakpartiet vara duktigt sotigt!

Grå rök är inte normalt vid start - möjligen "vitaktig" kondens från vatten i avgassystemet (frågan är väl dock vad "grå" innebär).

Jag tror inte att oljeförbrukningen påverkas nämnvärt i detta fall av oljekvaliteten, men är kanske ändå intressant att veta...
Vilken viskositet är det på oljan som används?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jm
16
Jm3l1n
E30 318i -90
Nja, det är kondens.
5w40 kör jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.