|
|
|
|---|---|
|
Halloj! När de har regnat har jag fukt på instegslisterna på alla dörrar, värst är på förardörren. Jag har sett att det är små hål längst fram på dörren (dränering?) där vattnet rinner ut. Jag har sökt på forumet men hittar inte riktigt samma problem. Alla inlägg jag har hittat har haft fukt eller rent ut sagt vatten på golvmattorna invändigt. Problemet har lösts genom att ta bort dörrsidan och tejpa ihop nån plastskena inne i dörren. Jag har endast fukt på och under listerna så min fråga lyder: är det "normalt" att det blir fuktigt/lätt blött på instegslisterna? eller ska det vara snustorrt även om det regnar? 530d e61 -08 med -09 utseende (om det har betydelse) / Fredrik | |
| exat samma fukt hittade jag på min 525D E61 07 facelift, på mina instegslister när det regnar mycket. vore intressant och få veta hur man blir av med detta. | |
|
Hittar inget sådant alls på min e61 pre-lci. |
|
|
Jag mailade med en mekaniker på Bavaria (Bmw åf) i vällingby. Han tyckte inte att det lät som någonting onormalt, sålänge vattnet inte börjar leta sig in i kupèn. Fukten torkar upp efter ett tag men det känns ändå som att det kan börja rosta under listerna om det ska vara fukt där som ligger och trycker varje gång det ska regna. Ingen fler med liknande erfarenhet? |
|
| Har precis så på min E61 -08. Regnar det ordentligt så rinner det ut vatten när jag öppnar dörrarna. | |
| Samma på min E61 -08. Det rinner ut lite vatten när man öppnar dörrarna efter att det har regnat. | |
|
kan detta vara en indikation på att dräneringshålen är tilltäppta av någon pakningslist i dörren så vattnet inte kan rinna ur dörren förenns man öppnar den. detta är i såfall inte alls bra om bilen står några dagar i regn och det sedan blir frost så vattnet som står i dörren kommer frysa och expandera. |
|
| Hej! Har samma problem med min E34 från 1988. Det händer dock inte för jämnan vid regn utan då och då så det är lite konstigt. Har kollat alla dräneringshål, solluckan osv. Har smort in alla lister med siliconspray eftersom bilen är gammal men det verkar inte vara det som är felet. Gummilisterna ser OK ut. | |
|
för ett par veckor sedan så testade jag att dutta i en klick smältlim precis vid fönsterpacknings ändarna då det var en glipa på ett par mm som jag gissar att regnvattnet letade sig ner genom ner i dörren. strök på ett tunnt lager locobase på fönstret så inte smältlimmet skulle fastna i det medans jag tryckte i en klick smältlim. skar bort det överflödiga smältlimmet och sedan har det rägnat rejält några ggr. och nu har det vart tort på dörrtrösklarna när jag öppnat framdörrarna. så jag undrar på om det kan vara där som vattnet har hittad en väg in i dörrarna. |
|
|
Det låter som det kanske är lösningen? Vad menar du med "fönsterpackningsändarna"? Menar du att vattnet runnit inne i dörrarna eller framtill där dörrstoppen sitter och sedan ned på instegslisten? |
|
|
det är den undre listen på fönstret som inte gick hela vägen ut till ändarna. utan det var som att listen var ett par mm för kort så det var ett hål i varje ände framme vid spegeln och i andra ändsn mot dörrhantaget, om du förstår hur jag menar. kolla om det finns ett hål där som vattnet kan krypa ner i. känns som att allt vatten som rinner nedför fönstret fortsätter framåt mot spegeln då hela tätningslisten mot fönstret lutar lite framåt när bilen står plant och finns det ett hål i framkant av listen så letar vattnet sig ner där. |
|
|
OK. tack för tipset. Ska kolla alla fyra dörrarna då. Kanske det blir så att väldigt mycket vatten rinner genom dörrarna och genom dräneringshålet längs fram vid dörrarna och sedan svämmar över ut på instegen. På min bil är det ventilationshål under själva integsskydden ner till sparklådorna och där kan vattnet rinna vidare ner i hålrummen vilket ju inte är så bra i längden. Tog bort ett av skydden på bakdörren och det hade runnit ned lite vatten där. Ska torka ut det i vinter med fläkt och spraya rostskydd. Det "konstiga" med min bil är att det inte händer varje gång det regnar. Det här med vattenläckage kan vara ett h-vete att få ordning på. Är lite överraskad dock att det även verkar vara ett problem på nyare bilar. Min är ju trots allt 27 år snart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.