AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.450

BMW 320Ci E46 STARTAR EJ, HJÄLP?

Hej guys!
som rubriken lyder så startar min bil ej, var påväg hem från jobbet igår kväll o skulle sätta på bilen, bilen "crankade" fast tappa greppet på nyckel och så den startade inte, försökte som vanligt igen därefter o det gick inte.

Bilen "crankar", batterivolten låg på 11.9, har testat spreja kontaktrengöring efter LMM så kan ej va bränsle? kan det va tändstiften som är blöta av all bensin?

All hjälp uppskattas!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja de kan vara sura.

Prova att trycka gasen helt i botten och därefter försöka starta (kan få nöta några sekunder extra - kör inte mer än typ 10 sekunder åt gången för då kan man bränna startmotorn) - då öppnar spjällen och har du tur blåser det rent stiften så bilen hoppar igång på några cylindrar och några uppvarvningar efter det brukar blåsa rent övriga stift så bilen börjar gå på alla burkar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pu
547
puiu
330i-03
bränslepumpen kanske!!!!
Tack för svar Johan och puiu!
Johan: har testat det ett par ggr nu men det går ej.
Funderar på om de kanske är bränslepumpen? har läst på nätet att den ska låta när man sätter tändningen på 2ans läge men jag hör absolut inget. tog även ut baksätet och la mobilkameran på, spelade upp klippet igen och hör absolut inget
Fast om det är pumpen som är dålig så borde jag ju kunna få igång motorn med kontaktrengöringen som jag testade? eller?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bränslepumpen hörs som ett vinande i läge 2 tills dess trycket i systemet är "rätt" Om pumpen inte går när du vrider nyckeln så börja med att kolla säkringen. Det finns även ett relä till bränslepumpen.

Ett sätt att testa pumpen är att knacka lätt på den med en skruvmejsel. När det hände mig så testade jag att tvångsmata pumpen med 12 volt, inget hände. Sen knackade jag på pumpen den och tvångsmatade igen. Då startade pumpen igen. (Så kan man inte ha det så jag bytte pump).

Kontaktrengöring startar inte bilen, möjligen startgas.

E
Tack för svar E!
ska testa det nu direkt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror mer på dränkta stift, alternativ att tryckarna till ventilerna har hängt sig.
Detta då båda ovanstående fel inte är ovanliga om man "slinter" på startnyckeln.

Det skulle ev. kunna vara överkuggad kamkedja men det tror jag mindre på.

Startar bilen med startgas sprayat i insuget?

Går motorn "lättare/snabbare" än tidigare när startmotorn jobbar - då kan det vara dålig komp. pga. hängda tryckare.

Mvh
Johan B

Johan, om det nu är dränkta stift som jag själv gissar på, räcker det då att man rengör de? va nyss ute o bytte plats på tut reläet med bränslepumpreläet o det gick ej. öppnade även locket till bränslepumpen blåste lite i kontakten och slog den lite lätt o det gick ej + så hörde jag absolut inget av pumpen i 2a tändningsläget, även med locket av.

nästa steg blir väl att kolla tändstift
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oftast brukar det räcka att blåsa rent om stiften har blivit blöta. Men det kan stå en hel del bensin i cylindrarna, så om du har möjlighet att blåsa med tryckluft i hålen - kan det vara en god idé.

De gånger jag råkat ut för dränkta stift, har det räckt med att hålla nere gasen helt och köra med startmotorn i 10-sekundersintervall några gånger.
Därefter kan motorn gå lite dåligt i början, så det kan vara bra att blåsa ur den lite, dels med några uppvarvningar och sedan en runda där man varvar motorn lite hårdare än vanligt.

Prova att starta med startgas i insuget först!

Mvh
Johan B

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Om du inte hör något från bränslepumpen så är det antagligen det som är felet, den brukar surra väldigt högt om man sitter i en tyst miljö.
I motorrummet på spridarna kan du se en luftningsventil, ungefär sån som sitter på däck fast i metall, testa tömma trycket i bränslesystemet och sedan vrid nyckel till läge 2, om pumpen fungerar så ska den surra ett bra tag tills den fylls med rätt tryck. Hör du inget ljud så är det pumpen, relä elr säkring.
Hej igen guys!
kollade 2 av 6 tändstift o de var inte blöta alls (hann inte kolla alla då det började regna). startgas hann jag inte heller testa men det gör jag imorn, personligen så tror jag att det är pumpen som gått.

Här har ni klippet jag filmade (telefonen ligger precis ovanpå pumpen)

vrider nyckeln vid 35sekunder in
Tack för svar Tomas!
hur tömmer man trycket? behöver man instrument?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Du gör som Tomas säger. Öppnar den ventilen, då blöder han ut trycket.
Det är ju normalt just på den man ansluter en bränsletrycksmätare för att se om han _behåller_ bränsletryck. Men om du inte ansluter något tätt, locket eller en slang för mätare, ja då släpps ju trycket ut i det fria.

/Anders
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
(Vill du tryckmäta har Biltema för övrigt mätare + anslutningsslang för typ 79 spänn)
Update, testade startgas och bilen startade.
sökte felkoder och försökte kolla pumpen med hjälp av dator, fick inga felkoder och fick ej kontakt med pumpen. personligen så tror jag att det är pumpen som gått så har köpt en pump nu så får vi se om jag får igång sk*ten
UPDATE:
Bytte pumpen o nu rullar den som vanligt, tack alla för hjälpen
E
1.156
E
320 ci cab -04
Bra att allt funkar igen.

E
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Toppen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.