AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.312

e39 530i - byta stötdämpare?

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Är på g att byta länkar i framvagnen och funderar då på om man ska passa på att byta stötdämpare när man ändå är där och rotar? Bilen har gått ca 16000 mil nu, känner ingen svampigt i nuvarande dämpare så än är de ok, frågan är bara hur länge till de håller sig fräscha? Bilen har M-paket i original.

Tips på lämpliga dämpare att ersätta med och var bäst köpa mottas gärna också! Vill behålla originalkänslan i bilen, d v s söker dämpare motsvarande original i hårdhet/dämpning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har min 525:a inne för byte idag...

Jag valde att byta då en fjäder brustit och dessutom har den känts lite "gungig", så det blev byte av dämpare, fjädrar, dammskyddssats och topplagringarna, samt även dragstagen när allt ändå är nere.

Jag köpte Sachs dämpare (plus Sachs dammskyddssats), TRW fjädrar (men fick Spidan då TRW var slut - Spidan skulle vara dyrare men jag fick dem till samma pris efter lite leveransförsening och tjafs), SKF fjäderbenslagringar och Febi-dragstag.

Köpte Dämparna och fjädrarna, samt dammskyddsatsen hos reservdelar24.se och dragstagen och topplagringarna hos mister-auto.se

Observera att det finns olika fjädrar - en som är avsedd för bilar med manuell låda och en för automatlåda - kolla noga så du får rätt fjäder för vissa eftermarknadsmärken (t ex. Febi och KYB) anger att samma fjäder (den för manuell låda) passar alla bilar - vilket inte är sant då automatlådefjädern är både vidare (yttre diametern), kortare och grövre/hårdare (själva tråden) än den för manuell låda!

Uppskattar att jag genom att köpa "original-kvalitetsdelar" från näthandlarna, sparade mellan 50 och 70% i förhållande till om jag skulle köpt dem hos "Dyronomen" eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Helt "slut" är nog inte dämparna vid 16k mil om de inte läcker olja. Med största sannolikhet är däremot gasen slut och det påverkar väghållningen en del. Och stötdämpare brukar hålla i 15-20k mil, så det är definitivt en bra idé att byta när du har isär framvagnen.

Köp Sachs Advantage från ebay, det är samma som sitter original på din bil om den nu har sportchassit.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Min bil har precis slagit över till 21.000 mil.

Det är även skillnad på fjädrarna till standard- och sportchassi!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....och olika dämpare för standard- och sportchassi!

Åtminstone om du köper "märkesdämpare" som t ex. Sachs.

Mvh
Johan B

ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Oki, tack för svar! Blir till att scanna ebay.

Ska man byta fjädrar också när man ändå håller på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tycker nog att man bör göra det när man ändå byter dämparna - de slits ju successivt och min vänstra framfjäder gick som sagt av efter lite drygt 20.000 mil.

Tur i oturen var att den "låste fast sig själv" när den gick av och inte hoppade ut mot däck eller fälg! Det händer ju tyvärr att fjädrarna går ut i däcket och orsakar brutal punktering omedelbart...

Mvh
Johan B

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Låter onödigt att byta fjädrarna vid 16k mil om de inte är rostiga. Framfjädrar bör hålla det dubbla om de inte rostar och går av p.g.a. det.

Visst - vill man vara helt säker så ska man byta fjädrarna också. Men någonstans bör man sätta gränsen för vad som ska bytas i förebyggande syfte på en gammal bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fjädrarna kostade ca 450kr/st inkl moms och frakt (fri frakt i den ordern, annars går det väl på en knapp hundring har jag för mig).

I mitt fall var det solklart då en fjäder gått av, men jag skulle nog ändå lägga på pengarna för två nya fjädrar när man ändå byter, särskilt om man inte skruvar själv)!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.