|
|
|
|---|---|
|
Hej. Helt nybliven ägare till en 320i E91 -06, och är även helt ny med BMW som märke. Reagerade vid köpet av bilen att det satt olika dimensioner på däcken fram och bak. Fälgarna har jag efter mycket googlande hittat att dom heter BMW style 161. Länk Kommer inte ihåg exakt just nu vilka storlekar det satt, men på ett ungefär är det 235/45-17 fram, och 255/40-17 bak. Något i den stilen iaf. När jag googlade på fälgarna verkar det som om fälgarna är bredare bak? Typ 8" breda fram, och 8,5" breda bak. Har inte möjlighet att demontera hjulen och kolla vad som är stansat på insidan på någon vecka, och är nyfiken på vad som gäller. Tacksam för svar. Mvh/Stoffe | |
| Standard är 225/45 fram och 255/40 bak på 17" fälgar, 8" breda fram och 8,5" bak. | |
|
Stämmer som Le Beouf säger. 225/45-17 fram på 8" och 255/40-17 bak på 8.5". kommer inte ihåg ET siffrorna nu... Ganska brett, egentligen för brett i min mening, speciellt då däcken/fälgarna inte bygger ut i skärmen. spacers på 5-10mm bak gör underverk utseendemässigt. Bridgestone däcken med rft som sitter orginal är skräp, makulera omgående till icke rft däck och du har helt plötsligt en BMW igen. Länk //Anders |
|
| et34 fram och et37 bak är det på den fälgen. | |
|
Helt suveränt. Stort tack för det. Ska beställa nya sommardäck i veckan. Rft-däcken åter till återvinningen. Helt värdelösa. Om jag går upp till 18" fälgar, hur blir dimensionerna då? Kan jag köra samma däckstorlek både fram och bak, eller finns det en tanke med att ha bredare bak? |
|
|
Ja visst kan du köra samma runt om men det blir ju lite maffigare med bredare bak. Standarddimension för 18" är 225/40 fram och 255/35 bak, för 19" 225/35 resp 255/30. Vill man ha bredare så blir det ju inte så mycket profil kvar så jag tycker standard är en bra kompromiss på breda däck med någorlunda komfort. Väljer du en "vanlig" dimension så är chansen större att du får däcken till någorlunda rätt kurs. |
|
|
Just den här bilen är inte riktigt meningen att vara så tuff och maffig. Men jag håller absolut med dig, det gör stor skillnad om bakhjulen får lite bredd. Gärna flytta ut dom med lite spacers. Men jag kommer hålla den original och välvårdad. Funderar tillomed att behålla 17" och bara sko dom med nya gummin. Men hade gärna velat få tag på en fräsch uppsättning likadana. Dom jag har är ganska fula, med repor och kantstötningar från föregående ägare. Kanske lägger in en köpesannons här i veckan. |
|
|
Bumpar denna tråd istället för å skapa en ny. Oxå nyägare till en bmw e91 2006 325 i. Köpt via blocket. Angående däckdimensioner. Fram är det 225/45 R17 fram å 245/40 R17 bak (sommar). Hur vanligt är detta? Är detta en godtagbar dimension lagligen? En annan sak. Enligt mina ägaruppgifter ska bilen ha 205/55 r16. Hur funkar detta om man ska bila genom Europa? Får man böter då? Tacksamt för svar. //Pz |
|
|
Är intresserad av bila-genom-europa frågan jag med. Har inte samma däck som ägaruppgiften heller. ska bila 1 månad i sommar så vill vara på säkra sidan. |
|
|
Se Länk välj 3er E90. En standard E90 utan extrautrustning har 205/55R16. Övriga dimensioner med liknande rullomkrets är också godkända. Se länk ovan. När det gäller 17" är originaldimensionerna för 8" breda fälgar: 225/45R17 De som eventuellt har 8,5" breda fälgar bak har original: 255/40R17. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.