AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.492

Ta bort nålar (mätarhus)

Någon som plockat bort dessa nålar någon gång från sitt mätarhus?

Länk

Hur gör man? Är det något man bör tänka på?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Ta med en gaffel!

Stick in gaffeln under mätarna och bänd försiktigt rakt upp. Dom sitter inte så hårt men ta det lite varligt. Sen är det bara att trycka tillbaka den nya nålen. Se bara till att den hamnar korrekt i förhållande till mätaren. Så den visar korrekt alltså.

Niklas

Fransosen
Läste precis där någon skrev att han använt en sked till det. Spelar det någon roll ifall jag använder sked eller gaffel?
Det verkar som att dessa mätarhus är väldigt känsliga. Många som har fått problem efteråt då mätarna visar fel. Finns det något man bör tänka på som är extremt viktigt? Spelar det någon roll hur man sätter tillbaka nålarna? Någon som är duktig och vill göra jobbet?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Dom är lite känsliga ja! Gaffeln gör ju att du kommer åt på båda sidor om axeln vilket borde minimera sneddragning.

Innan du trycker dit den nya helt så känn efter var stoppet finns och se till att nålen ligger som original innan du trycker dit den nya nålen. Stoppet är viloläget om du är med på mitt resonemang.

Man bör nog inte pilla med detta fler än 1 gång. Jag har varit lite ivrig och min tempmätare fungerar inte 100% om bilen blivit varm inne i kupén. Men den hoppar igång om man stänger av bilen när tempen i motorn väl är uppe.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.