AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.012

Slö och orkeslös E39 523iA -98A. Felkod CPS.

Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Tjena!

Fick mycket hjälp med ett ABS-problem i 3-seriedelen här på forumet men nu måste jag (tyvärr) vända mig hit också.
Bilen ifråga är då en 523iA, E39 årsm. tidigt -98. M52 alltså.

Bilen är fruktansvärt slö och orkeslös, drar relativt mkt bränsle (ca. 1.2l/mil motorvägsfart) och tjuvstannar ibland. Den dör då alltså bara, men det är bara att vrida igång igen.
Stundtals kan den gå normalt och bra, dock på fullast för det mesta. Det är på låg- och mellanlast som den är som mest orolig och slö.
När den går illa så påverkas även växlningen, känns som att motorn skickar galna värden till växellådan.

Har felsökt - Första gången blev det 3 felkoder.
65 - Camshaft Position Sensor
Crankshaft Position Sensor
Vanos Jammed

Rensade dessa och fick då bara 65 - Camshaft Position Sensor igen. Och den kommer så fort man startar bilen.
Kamlägesgivaren är bytt och uppmätt, ca. 12.8ohm och 0.8ohm på de olika stiften.
Inga felkoder på vxl-lådan.

Får även lite skumma värden när man live-loggar med motorn igång, t.ex. "Engine Load" som är skyhög och "Air use of idle control valve".
Får även ett (bra?) värde på "Camshaft Position"
Dessa länkar jag här nedan:
Länk
Länk

Felkoden:
Länk

Lite lambdavärden:
Länk
Lambdavärdena gick dock mellan ca. 5 och 0.5v, växelvis.

Nu känns det som att vi har kört fast helt och hållet, är det någon som har något tips i vilken ände man ska börja så är jag tacksam.
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Sådär! Då var problemet löst.
Den nya kamaxelgivaren var DOA. Testade ytterligare en och nu går den som den ska igen.
Fr
86
FreddanO
525i Touring -01
Dags att uppdatera..
Tog en sväng på 30mil ToR i förrgår.
När vi hade åkt 15 mil och den hade gått kanon hela vägen så var den nära att dö när vi stog på tomgång.
Åkte hemåt och den blev lika slö och orkeslös som innan - går verkligen tvärkasst.

Kom hem och stoppade i datorn - vevaxelgivaren.
Så, idag stoppas en ny vevaxelgivare dit och då ska förhoppningsvis felet bli 100% avhjälpt.
Vi trodde att kam- och vevaxelgivaren triggade varandras koder, men icke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.