|
|
|
|---|---|
|
Ska till och byta multirem på 525:an, en 03:a men får inte bort fläktkåpan eftersom den tar i fläkten i underkant. Trodde det skulle vara som på 540 att bara lossa kåpan och dra rakt upp men icke... Så frågan lyder, hur får man bort kåpan? Har testat att försöka få bort fläkten innan men är alldeles för trångt för det... | |
|
Det är riktigt att kåpan bara är att dra upp, dock tar fläkten emot. Jag tror man måste skruva loss fläkten, så gjorde jag iaf. Det finns ett specialverktyg att köpa för att hålla fast så man kan lossa fläkten men det går också att tillverka av en bit typ 4x40x400mm aluminium. |
|
|
enklast att ta bort fläkten, ring nyckel 32? mm. Glöm inte att lossa kylarslangarna som sitter på kåpan och den eektriska vattenpumpen. fläkten tar du enklast ut samtidigt som kåpan så blir det inte så trångt. |
|
|
och AUC-sensorn på vänster sida i färdriktningen om du har automatisk återcirkulation. |
|
|
Jag byter rem utan att ta bort något från bilen. du måste få remmen runt fläkten och dra ut den lugnt i mellan rummet mellan fläkten och kåpan det går smidigt, om du är i Stockholm kom förbi så fixar vi det tillsammans om inte du har fixat den än :-) |
|
|
Tackar så mycket för snabba svar! Har tillverkat ett mothåll nu som jag ska testa med för att få bort fläkten. mr_power: Bor tyvärr långt ifrån Sthlm men tack för erbjudandet! |
|
|
Specialverktyg eller mothåll har jag aldrig behövt använda mig av, dock aldrig lossat på en m54 men kan ej tänka mig att det skiljer från m50 och m52. 32mm fast nyckel samt ett rappt och välriktat slag med mindre slägghammare år mitt tips. OBS! Vänstergänga ///Stefan |
|
|
Specialverktyg eller mothåll har jag aldrig behövt använda mig av, dock aldrig lossat på en m54 men kan ej tänka mig att det skiljer från m50 och m52. 32mm fast nyckel samt ett rappt och välriktat slag med mindre slägghammare år mitt tips. OBS! Vänstergänga ///Stefan |
|
|
|
| Fläktbladen sitter annars med 3? skruv i själva viskokopplingen om man inte får bort viskon från vattenpumpen!! | |
|
Precis som mr_power föreslog så gick det utmärkt att få bort remmen utan att ta bort fläkten och kåpan osv. Var tvungen och testa det innan jag tog bort fläkten. Tack ännu en gång! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.